Julafton

Årets julafton firades hos min faster och hennes man. Som vanligt är äta det enda man gör. Det börjar med glögg och pepparkakor, fortsätter med julmat - först det kalla som sill och lax, sedan det varma med köttbullar, prinskorvar, kålrotslåda och allt sånt. Efter en liten paus fläskas det på med lutfisk (som jag dock avstår ifrån), och sedan är det dags för gröten. Det är just gröten som är pärlan på julbordet i mina ögon. Farmor hade lagat hemmagjord risgrynsgröt, och det är fasiken inte ofta man bjussas på det. Lite senare öppnas julklapparna - och självfallet passar man då på att dricka kaffe. I år fick vi även hemmagjorda chokladtryfflar och saffransskorpor, som Kristofer hade gjort. Väldigt ambitiöst. Han är riktigt duktig i köket, min lilla kusin.

Det är med andra ord inte konstigt att man känenr sig flera kilo tyngre när man åker därifrån. Men det är så det brukar vara oavsett vilken sorts släktträff det är. Det bara äts, äts, äts. Det är bara att titta på alla bilder som tas från de tillfällena. Det enda vi gör är att äta.



Farfar slurpar glögg. Julslipsen är på.



Det fanns julmat i mängder.



Kristofer och Sebbe.



Kerstin, Uffe och mamma.



Jag är inget stort fan av snaps, men den här var faktiskt god. Med smak av fläder och citron, vill jag minnas.



PRO- ligan.



Familjen Alcayna- Agdahl. Tyvärr mådde inte Becel så bra, men han blev dock väldigt glad för sin julklapp.



Vi skulle szpela Faster Agathas testamente, men då bara hälften av deltagarna förstod reglerna skippade vi det.



Trots att vi inte skulle ge några julklappar i år, låg det några under granen.



Mina föräldrar var givetvis där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0