Frosseri



Varje fredag har min avdelning fredagsfika. Det är ett mycket trevligt initiativ, även om uppslutningen inte alltid är på topp. Det enda jag inte är jätteförtjust över är att det alltid ska bjudas på massa bakverk. För vad är väl en fikastund utan fikabröd. Det är inte alltid jag äter det som bjuds. Men lika ofta stoppar jag i mig en bulle eller en bit kladdkaka.

I dag hade min chef fixat semlor och wienerbröd. Lite tidigt för semlor, kan jag tycka, men trots det tog jag en. Inte dagens smartaste beslut. Det blev sockerchock big time.

En annan kollega hade varit i vår Täby- butik, där vi numera har en ugn och bakar bröd, tidigare under eftermiddagen. Butikspersonalen tyckte nämligen att bröden inte blev tillräckligt gräddade, och han åkte dit för att prova olika inställningar för att få till det så att brödet blev perfekt gräddat. Han tog även med sig massa bröd tillbaka till kontoret, två varianter av varje sort. En med den gamla inställningen på ugnen, och en med den nya, där brödet blev mer genomgräddat. Sedan tvingade han oss (nåja, snarare uppmanade, men med ett väldigt hoppfullt leende på läpparna) att provsmaka, och säga vilken variant som var godast. Fyra olika sorters bröd, totalt åtta stycken brödbitar att trycka i sig. Jag fick bara i mig en liten, liten bit, men det räckte och blev över.

Sedan kände jag för att åka raka vägen hem och spy ur mig allt jag ätit under dagen - i synnerhet den där gräddiga semlan. Mein Gott, det kändes som att det skulle börja spruta grädde ur näsan på mig vilken sekund som helst. Jag borde ha hållit fast vid att det är för tidigt för semlor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0