Sushi eller sushit?



Innan igår hade jag bara ätit sushi en gång tidigare, och det var inte någon trevlig erfarenhet. Kanske för att det inte var någon bra sushi. För jag har faktiskt förstått att det är skillnad på sushi och sushi.

Nu råkar min pojkvän vara ett stort fan av den japanska maträtten, och han ville hemskt gärna att jag skulle följa med honom och testa "riktig" sushi. Och självklart nappade jag på den idén. För jag vill ju så gärna tycka att sushi är det godaste som finns. Titta bara på bilden ovan - det ser ju så jäkla gott ut med alla färger och mjuka former. Men det har jag lärt mig sedan tidigare, att allt som ser gott ut inte altid är gott.

Det började bra. Jag stoppade i mig en rulle, och den smakade faktiskt gott. Dock tryckte jag ganska snabbt i mig tonfisken efter detta (den röda på den undre raden), då pojkvännen precis sagt att smaken påminde lite om kött. Gott, tänkte jag, och började glatt tugga. Big mistake. Big. Mistake. Det smakade skit. Och jag kunde inte spotta ut det heller, bara tanken på det gav mig dåligt samvete. Jag ville ju inte göra kocken ledsen. Han stod ju bakom disken bara ett par meter ifrån oss. Så det var bara att tugga och svälja fort.

Efter det tog jag det lite försiktigare, och skar små bitar och smakade innan jag gav mig i kast med hela biten. En sammanfattning. Det mesta smakade skit. Laxen var ok. Inte på långa vägar lika god som vilken annan tillagad lax som helst (inklusive gravad och rökt), men den funkade. Smörfisken var inte heller helt motbjudande, vill jag minnas, och även någon annan vit sak gick ner. Rullarna var goda, och egentligen det enda som var det minsta intressant på tallriken. Men jag anser ändå att valfri hamburgare från McDonald's är betydligt godare.

Betyget? Sushit. Och inte blev det bättre av att magen vände sig ut och in, och jag höll på att få upp allt som jag precis ätit. Som tur var lyckades jag hålla kräkreflexerna i schack, men det får mig inte direkt sugen på att käka rå fisk på japanskt vis igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0