Vann rätt låt?



Jag har inte varit särskilt imponerad av årets Melodifestivalfinal, men jag är ändå glad över att jag kan säga att rätt låt vann. Eller, en av de rätta låtarna vann. I mina ögon var det en fight mellan Eric Saade och Anna Bergendahl. Salem al Fakirs låt är också bra, men jag ville inte se den som vinnare.

Och lilla Anna Bergendahl tog hem hela kalaset. Det är kul att vi skickar en powerballad istället för en uptempolåt. Det borde vi ha gjort redan för två år sedan, när Sanna Nielsen framförde sin alldeles fantastiska Empty Room. Bland det bästa i Melodifestivalens historia (och ljusår bättre än Annas låt).
Jag skulle dock inte bli förvånad om det, när det börjar dra ihop sig för Eurovision, börjar skrivas om att Sverige har skickat en Yohanna- kopia. För er som inte har koll placerade sig isländska Yohanna högt i Eurovision förra året med sin fina ballad Is it true. Men vi blir å andra sidan alltid anklagade för att skicka Abba- kopior, och jag har aldrig förstått det där. Vi skickar poplåtar. Bra låtar, oftast.

Det finns inte någon i hela startfältet som jag unnar segern mer än just Anna. Så i år kan jag inte säga att fel låt vann, för det gjorde den inte. Jag är skeptisk till hennes chanser i Eurovision, men hon är helt rätt segrare i vår svenska tävling, och därmed röstade vi rätt i år. Thank God.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0