Natten går tunga fjät



12 december. Lucia. En av mina absoluta favorithögtider (om man kan kalla det för en sådan). Det är något med alla de där ljusen i Lucias krona och tärnornas händer som lyser upp den mörka vinternatten, och alla fantastiska sånger. Nu är det ju lite tråkigt att det inte är någon snö ute, det förtar lite av stämningen, men det viktigaste är trots altl den där kontrasten mellan ljuset och allt det mörka. De vita skrudarna och de stämningsfulla sångerna.

Jag har många minnen vad gäller just Luciafiranden. Hur jag inte vågade vara Lucia och gå längst fram i luciatåget på fritids när jag gick i trean. När vi i sexan bytte på rollerna och hade Charlie som Lucia och resten av killarna var tärnor med glitter i håret. Tärnorna skred in först till Natten går tunga fjät, och i textraden "Se på vår tröskel står" pekade de mot dörren och där stod Charlie med ljus i håret. Under andra låten, Midnatt råder, kom alla tjejerna (som var utklädda till tomtar) fram från olika gömställen och satte sig längst fram på scenkanten.

I nian blev det nästan krig när vi skulle rösta fram en luciakandidat från min klass. Första röstomgången fick gå om eftersom hela klassen inte hade närvarat, och det resulterade i att en annan kandidat valdes. Hon som hade blivit vald första omgången blev ledsen och grät ut hos läraren, och vips så hade min klass två kandidater. Det hade väl varit ok. Om nu inte en tredje tjej blev förbannad och hävdade att i sådana fall kunde väl hon också vara kandidat om det skulle gå till på det sättet. Att hon aldrig ens varit i närheten av att vinna, då hon endast hade fått en röst och det var hennes egen, slog henne inte. Men så fick min klass tre kandidater, och ingen av dem vann och fick bli Lucia.

Det är längesen jag såg ett luciatåg och det grämer mig lite. Önskar att jag hade kommit ihåg att titta på det på tv imorse, men det kanske går någon repris i kväll? Det måste jag kolla upp omgående.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0