Midsommar 2011

Årets Midsommarafton var uppdelad i tre delar.

Del 1

Strax innan kl 10 på morgonen mötte vi upp Marielle, David, Emelie och David vid Slussen. Vi tog båten ut till Fjäderholmarna, där Midsommar firades på klassiskt svenskt vis.

Vi dukade upp en festmåltid vid ångbåtsbryggan. Alla bidrog med alla saker till matbordet.

Jag och Alex hade fixat bröd, ost och västerbottenpaj.

Till efterrätt åts det jordgubbar, grädde och Frödinges helt fantastiska kladdkaka.

Fina Marielle och David.

Vi tjejer jagade vågor som slog upp mot stenarna bakom oss. Så fort en större båt åkte förbi sprang vi fram och hoppades på en bra bild där vattnet stänkte.

Killarna ville inte, men alla tjejer dansade kring midsommarstången. Jag förstår hur det kan se ut för en turist när alla hoppar runt denna fallossymbol och kväker som grodor... Det här måste finnas på listan över de knäppaste saker som vi svenskar gör.

Efter dansandet gjorde vi killarna sällskap på filten.

Det var mysigt att sitta där och prata och dricka öl.

Sedan tog vi 16:30- färjan tillbaka in till stan. Nöjda med det traditionella midsommarfirandet.

Del 2

Alex mamma fyllde år igår, och ville gärna att vi skulle gå ut och äta för att fira detta. Så efter att ha varit hemma en snabbis och bytt om, mötte vi upp Alex föräldrar i Gamla Stan. Vi gick till restaurang Agaton och åt.

Alex fick posa med sina föräldrar.

Jag, som älskar skagenröra, åt Toast Skagen till förrätt. Kanongott!

Till varmrätt åt jag fisk- och skaldjursgryta. Den var god, men jag var inte så förtjust i de små bläckfiskarna som flöt omkring bland allt det andra gottiga.

Del 3

Efter middagen med Alex föräldrar åkte vi hem till Robert.

Där lekte vi Galenpanna. Man skrev en person på en lapp, som sedan någon annan fick sätta fast i pannan. Man skulle sedan försöka lista ut vilken person man hade genom att ställa frågor.

Det tog Robert en evighet och massa snälla ledtrådar innan han kom på att han var munspelsmannen som står vid Sergels Torg och spelar munspel samtidigt som han håller en radio mot örat.

Martin var Babe, den modiga lilla grisen. Själv var jag första omgånen någon katt från Youtube som bajsar regnbågar, som jag aldrig hört talas om. Andra omgången gjordes reglerna om, och då listade jag ut att jag var Göran Persson.

Efter lekandet blev det en massa prat i köket med Tina för min del, innan jag somnade på kökssoffan och vaknade lite senare av att Alex väckte mig och meddelade att han hade beställt en taxi.

En mycket bra Midsommar! Jag är nöjd. Vi hade dessutom väldigt mycket tur med vädret, och jag lyckades bränna mig lätt i ansiktet. Men det är härligt med sol!