Kommer aldrig mer igen



Efter att ha läst Hans Koppels Vi i villa var jag vansinnigt sugen på att läsa även denna, Kommer aldrig mer igen. Ska jag vara riktigt ärlig var jag ännu mer taggad på den sistnämnda, då den länge legat högt upp på topplistan (även om det inte behöver betyda någonting, det har jag lärt mig av erfarenhet).

Ylva är gift med Mike. De bor med sin dotter i ett litet samhälle i Skåne, och deras äktenskap har överlevt Ylvas otrohet något år tidigare. De har gått vidare. Så en dag försvinner Ylva. Hon kommer inte hem efter jobbet, och när Mike till slut kontaktar polisen är han inte säker på att hon inte har tillbringat natten hos någon annan man. Det har ju trots allt hänt förut. Men dagarna går och Ylva är fortsatt spårlöst försvunnen. Ingen har hört något eller sett något, och både polis och vänner börjar misstänka att det är Mike som ligger bakom hennes försvinnande. Vad ingen vet är att Ylva lever, och hon befinner sig mycket närmare än vad de tror.

Det här är en väldigt enkel story. Inga konstigheter och rakt berättad. Man får tidigt klart för sig vem gärningsmannen är, och det hintas även om motivet. Lägger man ihop alla ledtrådar kan man rätt enkelt gissa sig till varför detta händer Ylva. Det gör dock inte detta till en dålig bok, tvärtom. Det här var en av de bästa nagelbitarna jag läst på länge, och jag ville desperat veta fortsättningen på Ylvas öde. Skriftspråket fångar läsaren och det blir aldrig tråkigt. Full fart ända fram till sista sidan.

Vill man läsa en spännande bok som inte är en klassisk deckare så är Kommer aldrig mer igen ett bra alternativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0