Mina Drömmars Stad



När jag gick i högstadiet fick vi läsa Mina Drömmars Stad av Per Anders Fogelström. Det är nu över tio år sedan, och jag tänkte att jag skulle ge mig i kast med denna klassiker ännu en gång.

Boken utspelar sig i Stockholm under mitten av artonhundratalet, och under tjugo års tid får man följa Henning. Han flyttar till staden som femtonåing, full av drömmar och förhoppningar om ett bättre liv. Det blir inte riktigt som han tänkt sig, men han lyckas skapa sig en fin tillvaro trots fattigdom.

Mina Drömmars Stad är precis så bra som jag mindes det, om inte bättre. Det är spännande att läsa om hur min hemstad såg ut och hur livet för dess invånare tedde sig för hundrafemtio år sedan. Det var så otroligt annorlunda från hur vi har det i dag, och fattigdom med tillhörande löss, prostitution och överbefolkade lägenheter var vardagsmat för de allra flesta.

Nu ska jag se till att snabbt köpa på mig fortsättningen, Barn av sin stad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0