Vi i villa



Vi i villa av Hans Koppel är en märklig liten bok. Den handlar om livet i en välbärgad villaförort. Man får följa en man som på ytan lever ett lyckligt liv tillsammans med sin fru och dotter, men som i hemlighet föraktar och är avundsjuk på sina grannar och vänner och allt som de har. Så han gör det enda rätta- börjar sabotera för dem.

Jag kan ju vara rätt petig med hur böcker är skrivna. Vissa skriftspråk tilltalar mig bara inte, och det brukar i synnerhet gälla om författaren har försökt sig på något lite mer nyskapande. Den här boken liknar ingenting annat som jag tidigare har läst. Den består bara av huvudpersonen Anders tankar och reflektioner och allt ses ur hand perspektiv. När den första chocken över att boken inte var som jag förväntat mig hade lagt sig, kom jag snabbt in i hur texten skulle läsas. Och det var svårt att inte fastna i alla galna saker som Anders hade för sig.

Så betyget blir trots allt positivt. Det är en underhållande bok, och igenkänningsfaktorn är hög. Nu ska jag se till att köpa på mig Hans Koppels andra bok, som för närvarande ligger högt upp på försäljningslistorna. Det måste ju vara ett gott tecken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0