Zucchinitagliatelle med kyckling i saffranssås



Dagens middag: Zucchinitagliatelle med kyckling i saffranssås.

Jag fortsätter att laga rätter ur mina kokböcker, och den här gången blev jag tyvärr lite besviken. Inte så att det var äckligt, det var en helt ok rätt, men jag tvivlar på att jag kommer att laga den igen. Eventuellt någon variant på den, men inte så som receptet ser ut.

Zucchinitagliatelle med kyckling i saffranssås
(4 portioner)

2 zucchini
2 msk olivolja
salt och peppar
600 gram kycklingfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 fänkål
1 röd paprika
1 knippe grön sparris
0,5 gram saffran
1 msk kycklingfond
1 dl vatten
2 dl grädde

Hyvla zucchinin till tagliatelle med en potatisskalare och lägg i en skål. Häll över olivolja och strö på salt och peppar. Strimla kycklingfilén. Skala och finhacka lök och vitlök. Dela fänkålen, skär bort roten och skär i skivor. Strimla paprikan. Skär sparrisen i lagom stora bitar. Hetta upp en stekpanna och bryn kycklingen i några minuter. Tillsätt lök, vitlök, fänkål, paprika och sparris och stek i ytterligare några minuter. Strö över saffran och häll på fond och vatten. Låt det koka i någon minut och häll sedan på grädde. Smaka av med salt och peppar. Zucchinitagliatellen la jag i en kastrull, kokade upp vatten i vattenkokaren och hällde det sedan i kastrullen. Men det går lika bra att äta zucchinitagliatellen kall.
Alex, som behöver massa kolhydrater för att inte svälta ihjäl, fick även vanlig fullkornspasta till sin kycklingsås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0