Barn av sin stad

 
Jag har nu läst klart den andra delen av Per Anders Fogelströms Stockholmsserie- Barn av sin stad.
 
I den första boken får man följa Henning, som flyttar in till Stockholm från landet, och hur han formar sitt liv efter stadens och träffar Lotten. I denna bok får vi istället följa deras barn. August har blivit bortadopterad till ett förmöget par där han har svårt att finna sig till rätta, samtidigt som han känner att han inte längre riktigt passar in hos sin gamla familj. Hans syster Emelie lever däremot kvar på fattigdomens Södermalm, men klarar sig ganska bra ändå. De lever i helt skilda världar trots att de befinner sig i samma stad, men båda tampas de med olika problem av olika svårighetsgrader.
 
Som jag har sagt så många gånger förr- jag älskar att läsa om hur det såg ut och hur allting fungerade i Stockholm förr i tiden. Per Anders Fogelströms böcker är dessutom extremt välskrivna och detaljerade, och det är lätt att föreställa sig hur livet för befolkningen var på artonhundratalet. Barn av sin stad är inget undantag, och jag kan inte annat än att varmt rekommendera den.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0