Prometheus



Jag har helt glömt bort att dela med mig om mina åsikter kring Prometheus. Så de kommer här.

Det enda jag egentligen kan säga om handlingen utan att spoila hela filmen är att detta är en prequel till Alien- filmerna, och utspelar sig med andra ord innan Sigourney Weaver sprang omkring på sitt rymdskepp. Jag har egentligen inte någon koppling till övriga filmer i serien, vet att jag har sett en men det enda jag minns är en alien som kommer ut ur någons mage. Jag är inte heller någon Science fiction- tjej. Jag har försökt se Star Wars men det föll mig inte i smaken, och Star Trek och liknande serier har jag inte ens någon lust att försöka se. Jag var därför lite rädd för att jag skulle bli besviken.

Men den där rädslan var helt klart överdriven. Jag gillade verkligen Prometheus- trots att den utspelar sig i rymden! Den var spännande, och jag gillade att det inte var fokus på häftiga lasersvärd och såna konstigheter... Storyn var intressant och jag gillar ju dessutom Noomi Rapace, så att hon har den bärande rollen var kul att se. Scenografin var riktigt snygg, i synnerhet när stjärnsystem uppenbarade sig i 3D (rekommenderar starkt att se 3D- varianten på bio).

För mig, som inte sett de tidigare Alien- filmerna, var detta en mycket trevlig bioupplevelse. Så länge man har ett öppet sinne och inte förväntar sig värsta actionspäckade rullen så tror jag nog att den kan vara tilltalande. För den som har sett övriga filmer kan nog denna förhoppningsvis skänka fler förklaringar och ge svar på frågor. Och jag tror att det är viktigt att veta att även om den är en del i en serie, så är den även en fristående film. Och den kommer garanterat att kasta omkull föreställningar och ingrodda åsikter, om man nu har sådana.

Nu ska jag se till att se övriga Alien- filmer.

Betyg: 4 av 5.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0