Det där med geografi...

När jag var hemma och rensade bland mina grejer hos föräldrarna för en tid sedan sprang jag över några gamla prov som ajg måste ha gjort någon gång i mellanstadiet. Sånt är ju alltid roligt, tänkte jag och tog mig en närmare titt. Bara för att inse att jag uppenbarligen var mycket mer allmänbildad som barn än vad jag är i dag.



Eh... Floder och sjöar i Europa? Vänern och Vättern skulle jag väl klara i dag, och Themsen och kanske Seine. Men sen är det blankt i huvudet på mig... Ebro? Tejo? Dnepr? What?! Jag visste inte att jag hade hört talas om dem. Men uppenbarligen fick jag full pott på't.



Berg och bergskedjor i Europa. Nej. Jag är fan inte bättre på det här. Glittertind? Det låter som någon älva från en Disneysaga.



Så går vi in på bara Norden. Då går det lite bättre, för Vänern, Vättern, Mälaren och Kebnekaise kan jag allt sätta. Men sjöar i Finland?



Och så ÄNTLIGEN något som jag faktiskt känner att jag behärskar till fullo. De nordiska länderna och dess huvudstäder. Synd bara att det inte är något att känna sig mallig över. Men på just det här provet hade jag fått full pott, vill bara att ni ska veta det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0