Schackrutor

Jag bakade ju en himla massa när jag fyllde år förra helgen. Och inte för att skryta, men mina schackrutekakor blev rätt bra. Det är en klassisk kaka som det är rätt svårt att misslyckas med, men senast jag försökte mig på den blev det inte alls någon hit. Så nu har jag äntligen fått min revansch.
 
Schackrutor
 
4,5- 5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
 
Rör ihop mjöl, socker och smör till en deg.
Dela degen mitt itu.
Blanda den ena halvan med vaniljsocker och den andra med kakao.
Rulla ut degen till fyra jämna längder.
Lägg en ljus längd bredvid en mörk i två lager. Tryck till lätt så att de fastnar i varandra.
Skär 4 millimeter tjocka skivor och lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
Grädda i 200 grader i cirka 10 minuter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0