Två gånger är en vana

 
En av de anställda på det välrenommerade investmentbolaget The Chinese Wall hittas brutalt misshandlad vid kontoret. Det är Torsten Ehns nybildade spaningsenhet som utreder fallet, och de kämpar i motvind då det inte går att få till ett enda vittnesmål, och när offret vaknar är det tydligt att han undanhåller information från polisen.
 
Tillsammans med Marianne Jidhoff och Augustin Madrid börjar Torsten Ehn att gräva bakåt efter gamla brottskopplingar till företaget. Sakta men säkert växer en bild fram av en grupp män som strategiskt arbetar för en mer konservativ hållning inom näringslivet. Och bakom den välpolerade fasaden hos dessa män döljer sig än mer mörker och lidande.
 
Denise Rudberg har länge varit en av mina svenska favoritförfattare, och jag tycker det är roligt att hon vågat sig utanför sin tidigare genre och nu satsar på elegant crime. Två gånger är en vana är hennes andra bok om Marianne, Augustin och Torsten, och jag gillar den. Det är ett spännande pussel hon lägger, och jag ville helst inte lägga boken ifrån mig förrän den var slut. Det enda jag kanske kan känna mig lite besviken på är det ganska abrupta slutet. Men säcken knyts ändå ihop på ett bra sätt, och jag är nöjd ändå.
 
Betyg: 4 av 5.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0