Kladdkaka med smak av kardemumma och Baileys

 
Igår gav jag mig i kast med ett av alla de recept jag samlat på mig men aldrig testat. En variant på kladdkaka, som blev väldigt lyckad. Nu är bara frågan vad jag ska göra av den, eftersom jag inte tycker att det är någon bra idé att jag och Alex trycker i oss hela själva.
 
Kladdkaka med smak av kardemumma och Baileys
 
100 gram smör
100 gram mörk choklad
4 msk kakao
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 tsk kardemumma
1 1/4 dl vetemjöl
2 ägg
 
1 dl vispgrädde
1 dl Baileys Original Irish Cream
180 gram mjölkchoklad
60 gram smör
 
1. Sätt ugnen på 160 grader.
2. Smält smöret i en kastrull. Hacka den mörka chokladen, lägg ner den i smöret och rör runt tills all choklad har smält.
3. Rör ner socker, vaniljsocker, kakao, salt, kardemumma och vetemjöl.
4. Rör ner äggen ett i sänder. Rör till en jämn smet.
5. Fördela smeten i en form med löstagbar botten. Grädda kakan i 160 grader i ca 20 minuter.
Låt kakan svalna. När den är sval är det dags att göra tryffeln.
6. Hacka mjölkchokladen och lägg den i en skål tillsammans med smöret.
7. Koka upp vispgrädden. Häll därefter i Baileys och värm upp till ca 80 grader (det ska inte koka igen).
8. Häll den varma grädden över mjölkchokladen och smöret och mixa till en slät tryffelsmet.
9. Häll och bred ut tryffeln över den kalla kakan och ställ in i kylen ör att stelna. Detta kan ta några timmar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-05-27 @ 12:05:18
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0