Wagamama

 
En tråkig och grå tisdag kan förvandlas till något väldigt fint och trevligt om man bara ger sig fan på det. Middag med Marielle på Wagamama livade till exempel upp min skitdag rejält.
 
Och om jag får slå mig själv lite för bröstet, vill jag säga att jag tycker att jag var vansinnigt duktig som hoppade över både varm choklad och de lockande desserterna. Ännu en dag utan socker, och jag tror att jag kommer överleva den också.
 
 

ABBA

 
Det är mycket Abba för min del just nu. Jag Youtubar allt jag kan hitta, och jag gör det nästan varenda dag. Är lite ledsen över att jag är född fel årtionde, och aldrig fick chansen att se dem live, samtidigt som att jag hoppas, hoppas, hoppas att det Agnetha sa om att det eventuellt kan bli en återförening nästa år, för att fira jubileumet med Waterloo, ska bli av. Det tror jag inte, men man kan ju faktiskt få önska och drömma lite.
 
Just i kväll har det varit Abba på svenska som stått i centrum. Det är lätt att glömma bort de låtarna. Synd och skam, och därför förtjänar de lite extra uppmärksamhet från mig i dag.
 
 

Söndagspromenad

 
Det är en härlig höstdag i dag, så jag passade på att ge mig ut på en promenad. Med Alex och Sigges podcast i lurarna promenerade jag runt i en timme och hade en väldigt trevlig stund för mig själv.
 
Sedan fick jag skavsår på ena foten. Jag har uppenbarligen inte de bästa gympadojjorna för långpromenader. Och så blev jag så kall om öronen att det gjorde ont i huvudet. Den där mössan som jag bestämt ratat när jag klev utanför dörren kändes inte längre som en så dålig idé. Och eftersom alla goda ting är tre valde dessutom min iPod att strejka på grund av kylan. Den hängde sig och så vart det inget mer Alex och Sigge.
 
Tacka vet jag sommaren.
 
 

Ladies Night

 
Igår kom Ladies Night- turnén till Hufvudstaden.
 
Jag bjöd några av mina kvinnliga vänner på middag hemma i kvarteret Muffen innan vi begav oss till Globen. Tusentals skrikande och dansande kvinnor, en grym show och en fantastisk gästartist i Ronan Keating. Succé!
 
Efteråt begav vi oss till Golden Hits där vi fick köa i en timme och fyrtiofem minuter för att komma in, och sedan stå i garderobskö i ytterligare en kvart. Det tog död på partystämningen ganska rejält.
 
 

Makes people talk

 
Sedan Alex introducerade mig för den här Läkerolen har jag gått och blivit beroende. Jag tänker att det är bättre att jag äter dem än att jag mölar i mig godis när jag blir sötsugen, men det går ju inte att ta bara en. Jag äter tills det tar slut. Just nu är jag halvvägs inne på dagens andra påse, och jag kan ge mig fasiken på att den kommer ta slut innan jag går och lägger mig i kväll.
 
För övrigt... Är det inte allmänt känt att för mycket Läkerol kan ha en laxerande effekt? Tror att det kanske är dags att drastiskt minska på intaget, för där har jag ingen lust att hamna...
 
 

Världsförälder och WWF- fadder

 
Varje dag när jag läser tidningarna blir jag illa till mods över vilken värld vi lever i. Det är så mycket elände och skit, och jag blir ledsen ända in i själen över att mycket är orsakat av vidriga människor som enbart tänker på sin egen vinning.
 
Jag brukar regelbundet skänka pengar till olika välgörenhetsorganisationer, men nu har jag äntligen gjort slag i saken och blivit både Världsförälder för Unicef och WWF- fadder. Att skänka några hundralappar i månaden är inte mycket pengar för mig, men det är viktiga pengar i arbetet mot en bättre värld för djur och barn som far illa.
 
Vill du bli Världsförälder kan du registrera dig HÄR.
Vill du bli WWF- fadder kan du registrera dig HÄR.
 
 

Now You See Me

 
Vi såg Now You See Me i helgen. En film som jag velat se länge, men som min kära sambo varit extremt tveksam till. Det fick han äta upp. Ha!
 
Fyra illusionister som föses ihop av en okänd femte person, och som sedan utför spektakulära trick under sina liveshower. Vad sägs om att utföra bankrån i andra delar av världen och därefter dela ut pengarna till publiken? Något som FBI har väldigt svårt att förklara.
 
Det är högt tempo i den här filmen, och det jag trodde att den skulle handla om var bara upptakten på ett större mysterium. Vem är god och vem är "ond"? Vad är syftet med The Four Horsemen, som illusionisterna kallar sig? Och vem är det som har sammanfört dem?
 
Jag tyckte om filmen, även om den trasslade in sig lite och tappade mot slutet. Det är dock något jag kan ha lite överseende med. För jag lyckades ju trots allt inte lista ut särskilt mycket, och blev riktigt förvånad när jag insåg hur allt låg ihop.
 
 

Melissa Horn

 
Gårdagen bjöd inte bara på fika, utan även på konsert.
 
Jag har inte sett Melissa Horn live tidigare, men jag blev inte besviken. Varenda låt var fantastisk, och hon kändes så ödmjuk och ärligt överväldigad över att få stå på Cirkus scen att det inte gick annat än att tycka om henne. Jag tror att det var precis vad jag behövde igår.
 
 

Fika

 
I dag har jag smällt i mig massa socker. Men det blir lätt så när någon har fyllt år och det är födelsedagsfika på tapeten. Så. Slut på socker för en vecka framöver.
 
 
 

Finmiddag och fotboll

 
Dagens middag signerad Alex (enligt mina instruktioner): Fläskytterfilé med sparris, avokado, champinjoner och en sås gjord på grädde och oxfond.
 
Kvällens underhållning: VM- kvalet i fotboll. Sverige - Portugal. Det är så vansinnigt spännande, och jag inser nu att jag inte är skapt för sådant. Det känns som att tiotusen fjärilar flyger omkring i kroppen på mig, och jag måste tvångsmässigt och väldigt ofta knacka tre gånger i träbordet för tur. Ibland knacka tre gånger med ena handen, sedan tre gånger med den andra, och därefter hålla en tumme (bara en, inte båda- ett jämnt antal betyder otur). En ritual som i synnerhet utförs vid frisparkar och hörnor.
 
Nej. Jag är inte helt normal. Men det där med mina tvångstankar kan jag ta upp i ett annat inlägg. De får inte plats här.
 
 

First Day Of My Life

 
 

Fredag

 
Helgen började bra. Fika med tjejerna, som jag inte träffat på länge. Vi hade dessutom äran att få sällskap av lilla Ingrid också, som snabbt släppte sin blyghet och pratade och showade loss inne på caféet. Hon är så otroligt charmig, den där lilla tjejen.
 
Nu väntar jag på att min karl ska komma hem från jobbet så att han kan laga middag åt oss. Jag har handlat råvarorna, han får laga maten. Tycker jag är rättvist.
 
 

Alla goda ting är tre

 
Kan man äga för många body lotions och body butters? Är det ett tecken på att man äger för många body lotions och body butters när man knappt vågar berätta för sin sambo att man har köpt på sig ytterligare tre stycken?
 
Till mitt försvar vill jag säga att det är små förpackningar, och att alla tre kostade lika mycket som vad en stor kostar. Och dofterna säljs bara under en kort period, så köper jag dem inte nu blir det troligtvis aldrig av.
 
Jag kan eventuellt ha slängt in en liten handkräm också. Och nu hoppas jag innerligt att jag kommer gå runt och dofta nybakad pepparkaka. Mitt förslag inför nästa års upplaga av julens body butter är doft av lussebulle, alternativt glögg (finns väl en risk att man luktar alkis då, men så får det vara).
 
 
Ja jädrar, här ska smörjas torr och fnasig vinterhud!
 
 

Gravity

 
Vi var och såg Gravity på bio.
 
Det var 90 minuter ren och skär ångest, och jag hade konstant hjärtklappning. Nu behöver ju inte jag fundera på min egen panik om jag skulle sväva omkring i rymden alldeles själv med insikten att jag aldrig mer kommer att kunna ta mig hem till Jorden igen, men bara tanken på att det faktiskt är möjligt, att det faktiskt kan hända överhuvudtaget, gjorde mig lätt illamående. Rymden är så stort och främmande, och befinner man sig där uppe är det omöjligt att ha full kontroll och vara hundra procent säker.
 
Gravity är en fantastisk film, som definitivt bör ses på bio i 3D. Fast den kan som sagt skapa ångest och frågor som får en att ifrågasätta allt som har med livet och universum att göra. Jag har fortfarande inte återhämtat mig.
 
 

Babyface

 
Känslan när kyparen på restaurangen vill se leg när man beställer en öl till maten. Jo, jag tackar. Fyllde tjugonio för några veckor sedan. Antar att det inte syns?
 
 

Vän

 
Tänk vad härligt det är att träffa en gammal vän som man inte träffat på väldigt länge. Och att upptäcka att den vännen är samma fina person som förut, och att det bara är att plocka upp vänskapen där man tappade den.
 
I dag fikade jag med Alex. Och nu får det inte gå två år tills vi ses nästa gång.
 

 

Lägesrapport Torsdag

 
Sinnesstämning: Trött och saknar motivation. Vilket inte är så konstigt när jag gick upp kl 5 i morse och det regnar ute. Inte fan blir man glad av det.
 
Något som är bra just nu: Dagarna tuffar på relativt snabbt, och snart får jag äntligen kliva på flygplanet som ska ta mig österut.
 
Något som är dåligt just nu: Jag var lite elak mot min sambo igår kväll, när allt han ville var att jag skulle gå och lägga mig i sängen istället för att sova på soffan. Förlåt älskling.
 
Dagens dåliga samvete: Jag har blivit så fruktansvärt dålig på att uppdatera den här bloggen, och varje gång jag skriver ett inlägg tänker jag på att jag fortfarande inte visat alla bilder jag vill visa från Venedig. Och det är snart tre månader sedan vi var där. Dåligt. Skäms, Helena.
 
Annars då?: Jo, det är bra, tackar som frågar.
 
 

From the moment that I met you Bernadette

 
Älskar't!
 
 

Rädsla

 
Att jag är spruträdd är ingen hemlighet. Bara tanken på sprutor får mig att börja kallsvettas, och såvida det inte är en fråga om liv och död så håller jag mig så långt borta från dem som jag bara kan. Därför var det inte helt angenämnt att inse att det kan vara bra att vaccinera sig om man ska åka till Malaysia. Vilket jag och Alex ska göra i vinter.
 
Så i fredags släpade jag mig iväg till vaccinationsmottagningen för att bli stucken. Det var ingen trevlig upplevelse, men jag gjorde det! Ett plåster på armen och 540 kronor senare kunde jag gå därifrån med en blandad känsla av seger och att jag blivit av med pengar som jag hade kunnat gjort något betydligt roligare för. Och jag fick inte ens ett klistermärke för besväret.
 
Men det värsta? Att jag måste dit om en månad igen för spruta nummer två. Och ett halvår senare tillkommer spruta nummer tre, som ger mig livslångt skydd mot Hepatit A och B. Det blir roligt för plånboken.
 
 

Fika

 
Den här söndagen har vi hängt i närheten av mina gamla hoods i Gubbängen. Cathrine och Jonas bjöd in till fika med hembakade bullar och kakor, och det tackar man ju definitivt inte nej till. Att dessutom Linnea och Helene och deras karlar var med gjorde det hela ännu trevligare. Det är längesen vi sågs allihopa. Efter att lilla Ingrid glömt bort att vara blyg blev det en hel del lek och bus med henne också. Sån himla härlig unge!
 
Mycket bra söndagsaktivitet.
 
 

Det gula guldet

 
ÄNTLIGEN!!!
 
Lussebullssäsongen har försiktigt kickat igång. Jag har hört talas om att de säljs på Seven Eleven, men i dag var första gången jag såg dem med egna ögon inne på Hemköp. Och eftersom det nu är november tycker jag att det är mer än ok att börja snaskandet, även om det ännu är en bit kvar till jul. Det är dumt att låta bli när säsongen är så kort.
 
Så. I dag den 1 november har jag ätit säsongens första lussebulle. Nu vill jag ha fler.
 
 

Minneslunden

 
För första gången sedan farmors begravning besökte jag i dag minneslunden där hon nu vilar. Jag tände ett ljus, grät en skvätt och fick en kram och några tröstande ord av en gammal dam.
 
Tanken på att farmor är borta känns fortfarande främmande, och jag har svårt att förlika mig med tanken att jag aldrig mer kommer att få träffa henne. Det är nog någonting som jag aldrig kommer att komma över, men jag kommer lära mig leva med det. Jag måste bara ge det lite tid.
 
 

RSS 2.0