Förvirrad

Jag är förvirrad. Det är mycket som snurrar i skallen just nu, och jag inser ju att jag måste stänga vissa dörrar för att kunna öppna nya. Jag önskar att det var lättare. För det känns som att jag är elak om jag stänger åtminstone en av de där dörrarna. Men jag måste följa mitt hjärta. Vad det nu är det försöker säga mig den här gången. Stäng en dörr, fundera, och öppna därefter eventuellt en annan dörr.

Where I spend my days

Det är här jag spenderar mina dagar när jag är i Halmstad. Ja, ni ser ju själva hur jäkla kul det verkar vara där. Kul på insidan, men utvändigt är det dött som i graven. Det är förmodligen därför som busshållplatsen heter Kistinge.



Rätt namn på rätt plats

Är det bara jag som tycker att det är väldigt kul att busshållplatsen där jag har klivit av varje morgon den senaste veckan, när jag har åkt till jobbet, har detta namn? Det känns lite väl talande...



I call her Red

Om man sitter i först en ångbastu och sedan i en vanlig bastu i en halvtimme blir man väldigt röd. Det ser nästan ut som att man har spenderat lite för mycket tid i solen på en Söderhavsö, och råkat bränna sig så in i helskotta. Nu är det ju inte så att jag medvetet försöker få folk att tro att detta är vad som har hänt mig. Men om de skulle tro att så var fallet, så gör ju inte det så mycket.



Helena misslyckad

Jag är ju helt misslyckad. När jag börjar gå igenom min resväska upptäckerj ag att jag har glömt hur mycket saker som helst. Så jag kommer se för jävlig ut i håret i morgon, för någon hårspray har jag inte, och jag kommer inte att kunna ha mina jeans för jag har inget skärp till dem så de kommer bara att åka ner, och jag har ingenting att sova i. Det verkar som att jag lade all fokus på att komma ihåg alla teknikprylar, såsom dator och kamera och tillhörande sladdar och laddare.

Men vi vet ju alla vad det här innebär. I morgon kommer Helena att göra Halmstads shoppingstråk osäkra. För nu behöver hon ju faktiskt skärp, hårspray och åtminstone ett linne att sova i. Och nej, det här var inte någon uttänkt masterplan bara för att hon ska få shoppa med gott samvete.



Hotellrummet

Ligger just nu på sängen i mitt hotellrum. Att ta med mig min dator hit var en fantastisk idé. Annars hade nog kvällarna blivit lite tradiga. Ska alldeles strax ta mig en varm dusch, men jag tänkte visa ett par bilder på hur rummet ser ut först. Inte lika fancy som i Göteborg, men det är ändå ett fint rum. Och att bo på hotell är ju aldrig fel. Längtar redan till hotellfrukosten i morgon bitti. Betydligt bättre än vad jag själv brukar svänga ihop hemma.





Stressigt

Dagen började långt ifrån bra, men jag antar att jag bara har mig själv att skylla. La mig alldeles för sent igår, och sov bara lite mer än tre timmar, men jag lyckades faktiskt släpa mig upp i morse. Var dock inte så snabb som jag hade kunnat önska, och fick springa för att hinna med tåget. Vilket jag inte kan rekommendera när man släpar på en kabinväska och en stor bag som väger bly. Men så går det när man släpar med sig alldeles för mycket.

Väl framme på Bromma flygplats (ute i väldigt god tid) tvingade jag i mig en smörgås och en latte. Inte ett smart drag. Bra att jag åt något, men kaffet kunde jag ha varit utan. Det fick mig att må illa, och den känslan höll i sig ända fram till lunch.
Flygplanet jag åkte i var så jäkla litet att jag knappt såg det. Och skrajsen som jag är fällde jag en tår strax innan start, men allt gick ju bra och här sitter jag på mitt hotellrum i världsmetropolen Halmstad. Jag överlevde första dagen.



Katy fucking Perry

Jag brukar drömma lite lustigt när jag har druckit stora mängder alkohol. Natten mot igår var inget undantag. Jag drömde att jag var på Katy Perry- konsert. Jäklar i mig. Hon har trallvänliga låtar som fastnar, men det hade ju varit trevligare om hon hade trallvänliga låtar som fastnar - som dessutom var bra. Dessutom var det värre i drömmen än vad det är in real life. Det var trevligt att vakna.



Hångel med Krunegård

Jag var lite irriterad igår över att det inte blev något Emmon på Debaser Medis, och en av anledningarna till denna irritation var att jag därmed missade Markus Krunegård som dj:ade. Jag är ju som bekant vansinnigt förälskad i den mannen, och det sved att det inte blev något av det.

Jag beställde en drink på Göta Källare, som jag krävde skulle heta Hångel med Krunegård. Jag vet inte vad den heter egentligen, men så här såg den ut i alla fall.


Pretty as a picture, dancing the night away

Det blev ingen konsert för mig igår. Vilket jag sörjer, för jag hade verkligen sett fram emot det. Men mina vänner tyckte att kön till Debaser Medis var för lång, trots att den ändå försvann rätt fort framför oss. Då jag blev nerröstad slutade det med att vi gick runt hörnet till Göta Källare istället. Jag har aldrig varit där tidigare, och har väl inte direkt hört bra saker om det stället, men jag måste erkänna att jag hade en väldigt trevlig kväll trots allt.

Kvällen inleddes hemma hos Robert. Där sjöngs det Singstar, och tro det eller ej men jag gjorde faktiskt hyfsat bra ifrån mig. Det lät inte bra, men jag fick bra poäng. Hur fan gick det till? En vinflaska senare åkte vi in till Söder, och hamnade på Göta Källare.

Det var dans hela natten. Jag kan inte minnas när jag dansade så mycket senast. Och det kan ha något att göra med att det spelades bra musik, och med det menar jag hits och schlager. Det finns inte så många ställen i Stockholm som har bra dansgolv för den musiken. Så vem vet, det kanske blir ett återbesök?

     

     

     

     


Det onda med det goda

På måndag åker jag till Halmstad för att lära mig hur saker går till på lagret. Det är något som jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Det ska bli riktigt intressant att se hur det fungerar där nere, och få ytterligare en pusselbit till hur företaget som jag numera jobbar på fungerar. Det kommer nog vara en hel del saker som blir tydligare efter mitt besök där.

Vad jag inte ser fram emot är flygresan dit. Jag kommer förmodligen att åka det minsta planet som jag någonsin har sett, där det är piloten själv som agerar kabinpersonal. Vilket oroar mig mer än vad jag vill erkänna för mig själv. Jag är flygrädd. Inte överdrivet mycket, men starten är extremt obehaglig och ju mindre planet är desto värre är själva flygresan. Det finns med andra ord en risk att jag kommer att vara ett nervvrak på måndag. Och det jobbiga är att jag har fyra vändor med det där planet att "se fram emot". Jag ska försöka att hålla tårarna tillbaka.

Så här sammanbiten var jag efter att ha flugit propellerplan till Gotland i somras. Glad att jag överlevde. Jag befarar att planet jag ska åka med nu är ännu mindre.



That was when I ruled the world

Jag har helt glömt att hylla en låt som jag tycker om. I början gillade jag den inte så mycket, och tyckte inte att den riktigt kom igång. Jag hade faktiskt förväntat mig mer. Men man kan ju ändra sig, och det har jag gjort. Nu blir jag glad så fort jag hör introt, och den ger mig en känsla av välbehag.

Coldplay - Viva La Vida



I´ve had the time of my life

Nu är jag färdigjobbad i butik. Två och en halv vecka. Det har gått fort som satan, och jag sitter här med blandade känslor. För det har faktiskt varit extremt roligt. Jobbigt med alla tunga lyft, men samtidigt inte så farligt som jag befarade för en månad sedan. Jag hhar upptäckt att jag orkar mer än vad jag trodde. Igår lyfte jag en tiokilos säck med hundmat på raka armar över huvudet, som en skivstång, utan att tycka att det var nämnvärt jobbigt. Imponerande.

Självklart har mina veckor i butik sett annorlunda ut jämfört med övriga butiksmedarbetare. Jag har ju fått prova på att göra allting, både uppgifter för butiksmedarbetare och butikschef. Samtidigt har jag jobbat heltid, vilket innebär långa dagar. I vanliga fall jobbar man sextimmarspass som mest. Det sliter, och jag har varit extremt trött när jag har kommit hem. Men jag har ändå aldrig haft tråkigt på jobbet.

Absolut roligast har varit att sitta i kassan. Som Ingela sa: "Där får du ju den där kundkontakten som vi gillar. Men till skillnad från receptionen pratar du med dem, tar betalt och sedan tar de sina varor och försvinner och så slipper du dem sedan.". Och det var rätt mycket huvudet på spiken. Det blir inga långdragna samtal där allt man vill är att de ska ge sig av, men de hänger sig kvar som iglar. Det blir ett trevligt möte, men kort.

Jag vet att jag kommer att sakna livet i butik. Framför allt alla mina fina kollegor. För jag har faktiskt fastnat för varenda en av dem. Mer eller mindre. Men vi har bestämt att vi ska ut och öla när jag kommer hem från Halmstad. Och det är något att se fram emot big time.


Koffeinbrist

I kväll har jag inte fått ett skit gjort. Istället för att diska och städa och allt sådant som jag hade tänkt göra, harj ag sovit på soffan. Jag har inte ens orkat titta på tv. Och trots att jag är hungrig har jag inte orkat laga någon middag. Funderar på att hälla upp lite aprikoskräm på en tallrik.

Det är vid sådana här tillfällen som jag önskar att jag hade en kaffebryggare. För en kopp kaffe skulle få mig att piggna till på ett kick, då koffeinet rusar rakt upp i hjärnan som vilket jäkla knark som helst. Så går det om man inte dricker den mörka drycken regelbundet och vänjer kroppen. Men i brist på kaffebryggare med tillhörande kaffe får det bli en kopp te. Det kanske inte har samma omedelbara effekt, men förhoppningsvis är det inte helt verkningslöst.


Luke Perry

Luke Perry är med i Criminal Minds! Hallelujah! Jag trodde inte att han skådespelade längre. Tråkigt nog har han förändrats en hel del sedan Beverly Hills- tiden, men det är väl tidens gång och därmed helt naturligt.


 

Naturell

Tänk, vad jag inte orkar saker när jag jobbar i butik. Faktiskt så skiter jag i hur jag ser ut på jobbet. Håret sätter jag ändå bara upp i en tofs eller knut, och inte fan orkar jag sminka mig på morgonen. Inte ens böja fransarna. Istället sover jag lite längre, och får oftast springa till tunnelbanan för att inte missa den.

I dag hade jag dock tänkt smeta på ett lager mascara, men efter att ha snoozat alldeles för många gånger kom jag fram till att jag skiter i det. Befriande. Även om jag ser ut som jag vet inte vad. Men vad fan, orka. Är detta början till förfallet?



Nödvändigt?

Det kom ett brev från min bank.

"Ditt ID- kort är nu färdigt för avhämtning.
Var snäll ta med kvittot."


Vad fan. Hur ska jag veta var kvittohelvetet är? Det är för sjuttsingen tre veckor sedan jag beställde det där jäkla ID- kortet, och jag minns inte var jag lagt kvittot. Bestämmelsen verkar ju dessutom vara sådan att man betalar för skiten när man beställer det, och därmed borde jag inte behöva visa upp någon form av bevis på att detta faktiskt är gjort. För övrigt kan jag tycka att de ju faktiskt ser att det är jag på bilden, plus att jag kan ta med mig annan giltig legitimation, aka passet, för att styrka att jag är jag och inte någon annan som inte är jag.

Kids In America

När jag var liten lyssnade jag en del på Kim Wilde. Och nu visar det sig att hon spelar på Viking Cinderella den 16 april. För mig är det nästan likgiltigt, men det visar sig att hon är en av E:s stora favoriter. Vilket jag inte kände till. Och nu driver han en liten kampanj att få med mig på den där båten, för han vill hemskt gärna se den spelningen. Och som vanligt är det svårt för honom att hitta någon annan som vill haka på (senast lyckades han få med sig en kollega när Johnny Logan spelade...). Hade det varit en fredag eller lördag, hade jag kunnat tänka mig att åka med. Men nu är det en torsdag, och jag känner mig inte så pigg på att slösa en semesterdag på något sådant. Även om det hade varit kul att se Kim Wilde. Hon är trots allt en åttiotalsikon med låtar som får mig att vilja dansa.


Oväntat besök

Dagens överraskning kom på förmiddagen. Jag stod i kassan och hade precis tagit betalt av en kund, och när jag vred på huvudet för att säga hej till nästa upptäckte jag att det inte var vem som helst. Det var E. Jäklar i min låda, så överraskad jag blev. Den lilla rackaren hade planerat länge att han skulle hälsa på mig i butiken, utan att säga något. Det är så typiskt honom att göra något sådant. För detta tilltag ska han naturligtvis straffas, men det var ändå ett trevligt initiativ. Även om han hånade mig för att jag var väldigt trevlig mot övriga kunder och bestämt hävdade att jag gjorde mig till, för sådär trevlig är jag minsann inte i vanliga fall...



Stressoberta

Det har varit värsta stressigt på jobbet i dag. Det började redan på morgonen, då Butikschefen var på mig och Maria om att vi var långsamma med att packa upp frukt och grönt. Vilket vi inte kan hjälpa, för tro det eller ej men det är faktiskt extremt tungt att släpa runt på potatissäckar som väger allt från tre till tio kilo, bananlådor och övriga frukter och grönsaker som väger typ lika mycket som en hel ko. Klart att det går snabbare när Robin och Mishu plockar varor - de är starkare än vad vi är. Men vi hann klart till kl 9 när butiken öppnade i alla fall. Duktigt.

Jag hade kassatjänst i stort sett hela dagen, bortsett från någon timme vid lunchtid. Jobbigt nog började kassan strula efter lunch, så jag fick byta kassa. Vilket är mindre roligt när kunderna står i lång kö, och har lagt upp sina varor på bandet. Och det blev en jäkla rusning vid 15- snåret. Jag hann inte riktigt med, och stressade som attan. Men trots att jag blev vindögd av att scanna alla varor stämde kassan (eller kassorna, då jag använt två stycken under dagens lopp) när jag blev avräknad.



Jag och Michelle Williams

Jag fick ett sms från C igår kväll.

"Jag kom på att du är grymt lik en skådis i Dawson´s Creek, om du sett det nån gång... Var bara tvungen att säga det innan jag somnar."

Jag svarade:

"Jag har sett några enstaka avsnitt, men har inte så mycket koll. Vem tänker du på? Ska jag googla..."

Svaret fick mig att tro att jag såg fel, och jag var tvungen att läsa om det några gånger.

"Ja gör så, hon heter Michelle Williams... Lika som bär eller har jag fel?"

Hallå, vad är han för jäkla blindstyre? Han sa till mig att titta på bilder där hon har längre hår. Men nej, jag ser inte någon likhet som helst med denna übersnygga kvinna. Herregud. Det är nästan skamligt att han påstår något sådant. Jag tror att jag ska köpa ett par glasögon åt honom, så att han får se att han är ute och cyklar på någon jäkla leråker långt borta i tjottahejti.


 


Penganojig

I dag fick jag förtroendet att sitta i kassan alldeles själv halva dagen. Visst, jag tackar för förtroendet, men jag var alldeles nervig i stort sett hela tiden. Tänk om jag gör fel? Tänk om jag ger tillbaka alldeles för mycket pengar? Min skräck är att det ska diffa i kassan, och det spelar ingen roll om det handlar om hundralappar eller femtioöringar. För om det är något osm jag har lärt mig så är det att det är lätt hänt att det blir fel. För i dag har det strulat något enormt med både kortterminalen och varor som inte har blivit prisändrade i systemet trots att de har en ny prisskylt ute i butiken. Och alla kunder kommer till kassan samtidigt, vilket frammanar stress som jag inte lyckas tränga bort.

Men det gick bra. När Musse räknade av kassan efter mitt pass var det ingen diff alls. Det var noll, precis som det ska vara. Och jag, som hade varit tvärsäker på att något hade gått åt skogen, kunde andas ut. Nu vet jag att jag kan. Även om PLU- koderna man slår in när det gäller frukt och grönt är rätt kluriga. Men jag vet att gurka är 73 i alla fall. Alltid något.



Tekniska Helena visar upp sina kunskaper

Anledningen till att jag inte har varit aktiv här på hela dagen är att jag har en ny kamera. Jag och pappa åkte och införskaffade den efter jobbet, och nu sitter jag här och försöker förstå mig på den. Det började mycket bra, måste jag säga. Det tog nog fan en halvtimme innan jag lyckades lista ut hur jag skulle sätta in batteriet. Och innan jag förstod hur det skulle vara hade jag svurit både en och hundra gånger, och retat upp mig så till den milda grad att jag var beredd att åka tillbaka till affären i morgon bitti när de öppnar och skälla ut dem för att de gett mig fel batteri. Men sedan läste jag bruksanvisningen, och då gick det hur bra som helst.

Det är inte den enklaste kameran som jag har kostat på mig, och funktionerna är många. Men jag har trots allt lyckats hitta inställningen där kameran sköter allt automatiskt, så jag känner ingen panik över att jag måste lusläsa bruksanvisningen de närmsta kvällarna. Jag kan faktiskt ta detl ite lugnt på den fronten och ändå få fantastiska bilder (om jag nu har förstått det rätt).

Jag skulle verkligen behöva den där tekniska pojkvännen just nu. Var finns han när man behöver honom?


Det där med frukost

Upptäckte igår kväll när jag skulle lägga mig att jag helt glömt bort att köpa smörgåsar till morgonens frukost. Vilket skulle kunna beskrivas som en smärre katastrof, då jag säkerligen inte skulle överleva fram till lunch utan något att äta. Som tur var hittade jag yoghurt i kylen, som jag nu har tryckt i mig. Men frågan är hur länge jag håller mig mätt på det. Tio minuter? Extremt värdelöst.


Det var ju dumt

Det var nog inte så smart av mig att se United 93. Jag satt och snyftade så det stod härliga till under den sista kvarten, och jag är glad att jag sitter här själv för jag ser väl helt eländig ut kan jag tänka. Om en vecka flyger jag till Halmstad i ett sketet propellerplan. Och jag är flygrädd som det är. Den här filmen fick mig inte direkt att känna mig tryggare och säkrare, och att tänka på att jag inom loppet av två veckor ska sitta på ett flygplan fyra gånger får det att vända sig i magen på mig. Bra där.


Womanizer

Lily Allen har gjort en cover på Brittans låt Womanizer. Jag måste säga att jag gillar den.



United 93

Jag tittar på filmen United 93 som går på tv. Och jag måste erkänna att jag blir lite lätt illamående. Oftast när filmer baseras på händelser ur det verkliga livet är det ju händelser som man själv inte har någon koppling till. Men just 11 september 2001 är något som jag har väldigt färskt i minnet. Jag var trots allt sexton år, på väg att fylla sjutton.

Jag vet exakt var jag befann mig när jag fick veta att ett flygplan hade kraschat i World Trade Center. Stod vid kiosken i Tallkrogens centrum och pratade med killen som jobbade där. Han hade radion på, och det enda de pratade om var det där flygplanet. Jag trodde att det var ett litet sportplan, då det inte framgick mer tydligt vad det var som faktiskt hade hänt.

När jag kom hem och slog på tv:n, och fick se eländet som utspelade sig på Manhattan förstod jag att det var något annat än en tragisk olycka. Jag minns att jag pratade med min kusin på telefon. Och sedan rasade tornen.

Nu när jag ser United 93 kommer dessa minnesbilder tillbaka. Jag var inte med på plats, men jag var med och bevittnade det som hände via tv:n. Precis som så många andra världen över. Det är förmodligen därför jag har så lätt att ta till mig det som nu utspelar sig på tv- rutan, och det gör ont i mitt hjärta när jag tänker på alla människor som miste livet den där dagen.



Det har hänt igen

Världen är så himla liten. Jag har ju tidigare berättat om att E:s kollega träffade mitt ex och hans nya tjej för ett par år sedan. Nu har det hänt igen. Att världen har visat sig vara liten, menar jag. Jag har lärt känna en kille, C, som kommer från Boden. Nu bor han i Stockholm, och han har ett tidigare förflutet som bartender på Blue Moon Bar.
 
Jag träffade honom nyligen, och jag vet inte riktigt hur vi kom in på det, men vi kom i alla fall fram till att när han jobbade som bartender lärde han känna en annan kille som jobbade där, O. O hade pluggat mediateknik på KTH, och efter att ha frågat lite om honom (egentligen behövde jag bara hans fullständiga namn) så visste jag vem det var. Han var klasskompis med mitt ex J, och bodde under en period nästan granne med J på Lidingö. Jag har med andra ord träffat O ett antal gånger, även om det nu var många år sedan. Och nu visar det sig att han känner C.

Av alla människor i den här staden verkar alla leda mig tillbaka till J på ett eller annat sätt. Det är ju helt sjukt. Låt mig bara få slippa. Låt mig få leva mitt liv och blicka framåt istället för att kastas tillbaka flera år i tiden.


Tell No One About Tonight

Jag är kär i de här pojkarna, som heter Örjan och Fredrik. Bandnamnet är Le Sport, men tyvärr är bandet upplöst sedan flera år tillbaka. Extremt tråkigt, då de gjorde fantastiska små melodier som får det att spritta i benen. I synnerhet den här låten, Tell No One About Tonight, vägrar att lämna mitt huvud, och jag spelar den om och om igen. Och det fantastiska är att jag aldrig tröttnar. Det går inte att spela sönder den, och det om något är ett tecken på Le Sports storhet.



Kaloribomba det Nilssonska hemmet

I snart två timmar har jag funderat på om jag ska köpa en pizza eller inte. Och nu är jag så hungrig att jag känner mig spyfärdig. Vilket gör det lättare att fatta ett beslut. Det är med andra ord bara att dra på sig kläder och bege sig till pizzerian. Och det får bli den som ligger mitt i centrum, för i dag är jag sugen på den godaste pizzan jag kan hitta i Västertorp. Och det erbjuder tyvärr inte den pizzerian som ligger närmast.


Minns inte särskilt mycket av igår mer än att det var jävligt hårt, att jag levde för två.

Jonathan Johansson igår var bra.  Han är en av de där riktigt begåvade poppojkarna. Kul var också att det var extremt mycket folk som var där för att se honom. Han är ju ändå rätt så okänd, men ändå var det många som stod och skrek hans namn.

I övrigt var kvällen trevlig. Det blev lite väl många öl, dock, vilket jag egentligen inte kände när jag var på Debaser. Men när jag kom hem snurrade världen lite för fort, och jag slocknade ovanpå överkastet i typ 45 minuter. Vaknade emellertid, och lyckades släpa mig ut till badrummet och borsta tänderna och sminka av mig. Sedan sov jag till kl 11. Och nu mår jag relativt bra, men jag är seg och huvudet hänger inte riktigt med. Funderar på om jag ska orka släpa mig iväg till pizzerian, eller om jag äta något som jag har hemma. Vilket är typ nudlar, för just nu orkar jag inte ställa mig och laga riktig mat. Det får vänta till i kväll.



Ännu en poppojke

I kväll befinner jag mig på Debaser Slussen. Anledningen till detta heter Jonathan Johansson, en poppojke med trevliga melodier på svenska. Sådant som jag faller för lätt och hårt. Ska träffa E där kl 21, och jag är i stort sett klar att börja röra mig. Ska bara dricka upp min röda Breezer först. Har hunnit klämma en öl också. Det är så man sparar 120 spänn på enklaste sätt.



Make up time, baby

Jag förstår inte vart dagarna tar vägen. Jag går upp på morgonen, och sedan helt plötsligt är det alldeles mörkt ute och klockan är nästan 19:00. Och här sitter jag i min soffa iklädd endast morgonrock. Håret är fortfarande lite blött efter att jag tvättade det för en himla massa timmar sedan (så går det när man försöker att inte slita på håret och låter det självtorka istället för att blåsa det torrt), och jag har fortfarande inte ätit något i dag. Hur blev det så?

Dags att lägga på ett kol, för kl 21:00 ska jag infinna mig på Debaser. Fram med ögonfransböjaren och mascaran. Dags att göra sig fin.



Klubbad val?




Jag var världens bästa sällskap i kväll när jag, efter en halv flaska vin, somnade på soffan och var utslagen i två timmar. Men jag ursäktar mig i vanlig ordning med att det är jobbets fel. Även om det kanske inte var så trevligt mot mitt sällskap. Men ibland kan man inte ta hänsyn till sådana saker. Faktiskt.

Leka en lek

Ska vi leka en lek? Den heter "Hitta Helena", och vad den går ut på säger sig självt. Vinnaren får inte ett skit. Det kan vara bra att veta.



Frenzy Eyes

Yeah! Emmon släpper nytt album (äntligen), och detta firas med en spelning på Debaser Medis 24 januari aka nästa lördag. Ja, det är väl kanske inte egentligen för att fira skivan, men konsert som konsert. Och om det är någon artist som man borde se live så är det just Emmon. Vanligtvis spelar hon i bandet Paris, men det spelar ingen roll vilken konstellation hon ingår i. Hon är grym och fantastiskt begåvad.

De två övriga banden som spelar är The Kid och Empire Dogs. Jag har inte hört något från någon av dem. I DJ- båset återfinns för kvällen Adam från Shout Out Louds och den fantastiske Markus Krunegård. Det är lite farligt att släppa in mig där, då jag känner på mig att jag kan bli lite klängig på den sistnämnda. Han är ju trots allt en av mina stora hjältar.

Som en extra bonus får man en inbjudan till Spotify om man anländer innan kl 22 (och då slipper man dessutom inträdet på 100:-). Så det tänker jag nappa på.



Den vackraste stunden i livet var den när du kom

Självklart missade jag inte dokumentären Solen i ögonen- en film om Lars Winnerbäck, som nyss gick på SVT1. En film om Lasses konsertsommar 2008, vilket i sig är ett litet mirakel då han väldigt sällan medverkar i media. Och jag hade inte solen i mina ögon när jag såg den. Jag hade en liten tår.

Jag var på Zinken i somras, och om jag räknar rätt (vilket jag förmodligen inte gör) var det min fjärde Winnerbäck- spelning. Magiskt, som vanligt. I synnerhet duetten Om du lämnade mig nu med Miss Li. Nu när jag såg den framföras igen kände jag hur mitt hjärta började slå extra fort, och tårarna hotade att tränga fram. Det är något med den där låten som gör att alla känslor skenar åt olika håll. Samma sak händer med Kom änglar och Hjärter Dams sista sång, men då har jag stenkoll på vart känslorna tar vägen. Till det där svidande hålet i hjärtat där Kärleken för evigt kommer att ha sina initialer inristade.



Helt väck

Nu börjar det märkas att jag har arbetat i butik i en vecka. Och att jag sover för lite. Tokslocknade på soffan någon timme efter att jag kom hem. Sedan sov jag några timmar, och vaknade mitt under Top Model. Efter det har jag kämpat för att hålla mig vaken fram till nu. Det dröjde ett tag innan jag insåg att jag inte hade ätit någon middag. Inte för att jag är överdrivet hungrig, men ändå. Jag borde nog ha ätit någonting. Men det är det för sent för nu, för nu borde jag fokusera på att sova på riktigt. Usch, jag är alldeles för trött för mitt eget bästa.



Dagens ungdom

Ibland börjar man ju fundera. Ungdomar i dag är fan inte blyga av sig. En kille på jobbet skäms inte över att stöta på mig så att det står härliga till. Han verkar inte riktigt förstå att jag inte är intresserad. Han är ju för sjuttsingen bara tjugo år och en liten pojke! När jag var tjugo tyckte jag att jag var vuxen, men nu när jag är fyra år äldre tycker jag att tjugoåringarna är små. Men han verkar inte förstå hur ung han är.

I alla fall. Vi ska fika i morgon. Jag har sagt att det bara är en fika för att han är trevlig och vi har kul på jobbet. Inget mer. Men den lilla skiten ger sig inte. Han vet var jag står, men kör sitt eget race i alla fall. Ja, vad ska man säga. Det är ingen dejt.



Håkan i Uppsala

Då var det bestämt. Jag och E åker till Uppsala den 19 februari och ser Håkan Hellström. Sommarens bravader gav mersmak, och det känns som att det är rätt tillfälle för ännu en utflykt. Det blir dock ingen övernattning, då Uppsala ligger på tågavstånd, men det är lika bra då spelningen är en torsdag. Förhoppningsvis lyckas man komma hem inte alltför sent efteråt också. Men det gör itne så mycket om jag kommer hem halvt mitt i natten, det är ju trots allt den första (och kanske enda) Håkan- spelningen för året.



I röd kappa

Jag gillar Speedmarket Avenue. Men jag blev riktigt förvånad när jag såg den här videon med dem, och upptäckte att det ju är Sibille som sjunger. För dig som inte vet vem Sibille är, titta på tjejen i mörkt hår och röd kappa. Hon är vän med en gammal vän och arbetskanrat till mig som jag inte längre har kontakt med. Vi brukade festa ganska rejält hemma hos honom, och ibland var Sibille där. De spelade i samma band, som jag nu undrar om de inte finns längre. Dock är jag osäker på om Sibille tyckte om oss. Jag fick ibland känslan av att hon tyckte att vi inkräktade för mycket i Daniels liv.

Men jag minns ett aprilskämt som var väldigt lyckat. Jag och Marielle skulle till Daniel på första april. Han hade köpt vin, men när vi kom dit låg Sibille utslagen i sängen, bag in box:en var tom och Daniel såg riktigt beklagande ut. När han kom hem hade han hittat Sibille som hade däckat, men hon hade skrivit en lapp. "Förlåt, jag drack upp allt vin". Och vad ska man tro? Detta var dock bara lögn och påhitt, och Sibille och Daniel skrek "April, april" i kör.

I alla fall. Det här är Speedmarket Avenue, och låten heter Way better now.



Helena in a box

I dag lyckades jag med någonting som jag aldrig har gjort förut. And it´s not a good thing. På något jäkla vänster lyckades jag ramla ner i en gigantisk kartong med huvudet före. Jag kände mig urdum när jag låg där och sprattlade med benen i luften och förtvivlat försökte ta mig upp, och samtidigt försökte undvika att få en ännu tyngre låda i huvudet. Tack och lov var Miriam den enda som såg det, men å andra sidan har hon förmodligen efter i dag uppfattningen att jag är helt tappad. Vilket inte är helt kul det heller. Aja, ingen kan säga att jag inte bjuder på mig själv.



My name is Geraldine, I´m your social worker

Jag är lite lätt sur och irriterad. Jag hade verkligen sett fram emot att se Glasvegas i mars. Dessvärre hade jag inte möjlighet att fixa biljetter själv, men jag var duktig och påminde E om att inte glömma detta i dag. Det gjorde han inte heller. Biljetterna släpptes kl 10 i morse, men från den tiden och sex minuter framåt gick det tydligen inte att boka. Och kl 10:07 var det slutsålt. Så det blev inga biljetter.

Jag uppskattar verkligen att E ansträngde sig. Det vet jag att han gjorde, för han ville själv se Glasvegas. Vad jag blir lite arg över är att förra årets mest hypade band gör sin enda Stockholmsspelning på Debaser Medis. Ett ställe som sväljer ca 800 personer. Vilket är ingenting i sammanhanget. Den här spelningen borde ha varit förlagd till något annat ställe, typ Cirkus. Men jag får väl skylla mig själv, för det är klart att jag förstår att biljetterna tog slut så fort enbart för att jag annonserade om det i min blogg igår...



SATC

Nu ska jag ägna den närmsta halvtimmen åt att se det allra första avsnittet av Sex and The City. Jag fastnade ju för serien långt senare, och missade därför just detta avsnitt och så vitt jag vet har jag inte heller sett det i repris. So here we go.



Glasvegas

Den 6 mars spelar Glasvegas på Debaser Medis i Stockholm. Biljetterna släpps i morgon, och jag misstänker att de kommer att gå åt rätt så fort med tanke på att det är ett av förra årets mest hypade band. Jag vill självfallet gå på spelningen, men då jag inte kommer att vara i närheten av vare sig dator eller annat försäljningsställe kl 10, så har jag överlåtit uppdraget att köpa biljetter till E. Men jag misstänker att han inte kommer ihåg det, för det är längesedan vi diskuterade saken. Jag bör nog påminna honom i dag.



Lost in Austen

Jag är ett stort Jane Austen- fan. Hennes böcker är fantastiska, och min stora favorit är Stolthet och fördom. Den har jag älskat sedan mina tidiga tonår. Just Stolthet och fördom har ju filmatiserats ett antal gånger, och i mina ögon är det BBC- versionen från 1995 som är klart bäst. Den med Colin Firth och Jennifer Ehle. Jag kan inte få nog av den, och den dvd- boxen är en av mina käraste ägodelar.

Tidigare i veckan så upptäckte jag serien Lost in Austen. Det är en miniserie i fyra delar, och den baseras löst på Stolthet och Fördom. Den handlar om Amanda, ett stort Austen- fan som lever i nutid. På något konstigt vänster lyckas Elizabeth Bennet ta sig till år 2008, och Amanda tar sig in i berättelsen som så många människor världen över har läst om. Då bokens huvudperson nu befinner sig i nutid, ändras historian och ingenting blir så som Jane Austen en gång skrev.
Jane gifter sig med Mr Collins, Mr Bingley blir olycklig alkoholist, Mr Darcy och Amanda blir kära i varandra, Caroline Bingley visar sig vara lesbisk, Wickham är inte alls ett svin utan snarare en riktig gentleman och Georgiana Darcy ljög om att han hade rört henne... Helsnurrigt.

Dessvärre missade jag de första två delarna, men när de två sista gick satt jag klistrad framför tv:n. Austen som Austen, och det här var ett helt nytt grepp som inte har använts tidigare. I like it! Och jag hoppas att de visar hela serien i repris, så att jag får se alla avsnitt.



Upp över mina öron

Jag hade en pojkvän i natt. Han var helt fantastisk. Vacker som få och med ögon som glödde när han såg på mig. Han höll min hand och fick mig att känna mig som den mest älskade flickan i världen när jag kurade ihop mig i hans trygga famn. Men hur härligt det än känns att bli älskad, så var inte det det bästa. Det bästa var känslan som jag hade. Jag älskade. Jag kände så mycket kärlek för den här killen att jag hade gjort allt för honom. Det var så befriande att känna just så, och att vara helt säker på sina känslor. Det fanns ingen tvekan.

Sedan vaknade jag upp ur min dröm och insåg att jag låg helt ensam i min säng. Drömmen var borta, men jag kunde inte förmå mig att kliva upp. Istället låg jag kvar och försökte frammana bilden av min fantastiska pojkvän igen. Jag försökte få honom att återvända till mig, men det var lönlöst. Jag var ensam igen med bara minnet av drömmen kvar.



Härliga hallonpaj

Kvällen spenderades på café Kaffekoppen i Gamla Stan. Fikade med Carro, som red i min ridgrupp förut. Jag passade på att trycka i mig en bit hallonpaj med vaniljsås. Precis vad jag behövde efter att ha proppat mig full med massa godis tidigare i dag. Vad gäller dryck så hällde jag i mig en latte, så nu lär jag väl inte kunna somna heller, men å andra sidan tänkte jag ju inte göra det än på några timmar ändå. Det är ju trots allt lördag, och då ska man inte behöva lägga sig alltför tidigt.

Träffade dessutom min gamla klasskompis Patrik på Kaffekoppen. Jag stöter ihop med honom titt som tätt, vilket är ganska så lustigt. Oftast är det när jag är lite halvlullig och på väg in på krogen, då han extraknäcker som dörrvakt. Men i dag var jag nykter.



That thing you do

Från en film som jag tycker mycket om. Kanske för att den handlar om musik, kärlek, intriger och utspelar sig på sextiotalet. Och för att det är riktigt bra skådespelare som medverkar. Tråkigt nog har jag den bara på vhs, och jag får inte min video att samarbeta. Men man kan ju alltid lyssna på låten i alla fall.



I en biosalong

Kvällen bjöd på bio tillsammans med fem vänner. Vi såg The day the earth stood still. Jag hade inga som helst förhoppningar på filmen, då filmer i den genren sällan brukar vara några riktiga fullpoängare. Och det var inte den här heller. Jag skulle inte rekommendera någon att betala 95 spänn och gå och se den på bio. Då finns det andra filmer som man bör se istället. Men den var inte heller katastrofdålig, och jag hade ändå en trevlig stund i biofåtöljen. För, som sagt, mina förväntningar var ju inte särskilt höga från början. Men Keanu Reeves var ju snygg i alla fall.



Att vara utan

Jag börjar få lite abstinens nu när jag har varit kameralös i så många dagar. Brukar ju vanligtvis alltid ha den med mig, och fota som en galning när tillfälle ges. Så jag är lagom road över att den inte fungerar. Och dessutom så orkar jag inte ta mig till någon affär och köpa en ny. Men jag förstår ju att jag inte har något val, för jag måste ha en kamera när jag åker till Halmstad om två veckor. Ta mig tid och hitta ork.



Att ligga ner

Två dagar i butik. Jag är så trött. Trodde att jag skulle ramla omkull när jag gick till tåget efter jobbet. Min kropp är verkligen inte van vid att stå och gå från kl 08 på morgonen till kl 17 på eftermiddagen. Och att därpå bära tunga kartonger och arbeta med kroppen, det är dödsstöten. Jag vill bara lägga mig i sängen och sova till midsommarafton. Låt mig få ligga ner och inte röra mig. Då skulle jag bli lite lyckligare.



Sockerläpp

Ibland har nöden ingen lag, och det gäller i synnerhet när o´boyen börjar ta slut. Detta var något som jag råkade ut för tidigare i veckan, och det var en mycket otrevlig tanke att inse att om jag inte gjorde något åt saken så skulle det inte bli någon o´boy till frukosten. Därför var detta en sak som stod på min inköpslista i måndags. Men väl framme i affären så fanns det inte någon vanlig o´boy. Det fanns bara sockerfri. Ja, du tror rätt om du tror att jag blev lagom irriterad. Men jag hade ju inte så mycket val, så jag slet åt mig den sockerfria varianten. Och i dag smakade jag den för första gången. Och tro fan om jag inte har blivit lurad! Mer chokladsmak, my ass. Jag är riktigt besviken, men å andra sidan var det ungefär vad jag hade förväntat mig. Frukosten blev ju förstörd, för det roligaste är ju faktiskt att dricka chokladdryck på morgonen. Man ska fan inte köpa sockerfria produkter. Det blir sällan lika bra.



Det där med sömn

Jag förstår inte varför jag inte bara kan lägga mig när jag ska på kvällarna. Igår somnade jag vid halv ett. Det är inte ok med tanke på att jag går upp tidigt. Nu sitter jag här och känner mig som en zombie. Hur i helskotta ska jag orka arbeta en hel dag? Hur ska jag orka gå och stå hela dagen när jag knappt orkar sitta upp i soffan? I kväll får det fan bli sängen tidigt. Det här funkar inte.

Sockerchock

I dag gratulerar jag min fina kusin Therese på hennes 25- årsdag (ja, vi låtsas ju att det är 25 år hon fyller, då det inte verkar vara så populärt att hon i verkliga livet bara har ett år kvar till 30). Jag spenderade kvällen hemma hos henne och hennes pojkvän Sebbe (och den där galningen som numera bor hos dem), där jag tryckta i mig bullar, kakor och tårta. Och alla osm känner Therese vet ju hur huslig hon är, så självklart hade hon bakat allting själv. Bullarna plockade hon ur ugnen lagom till att jag anlände till kalaset, och hon hade lyckats få dem alla lika stora...

Grattis Therese! Än en gång. Jag ser fram emot en dunderfest nästa år.



De säger det är nåt med benen. Men ingenting har någonsin varit mer fel.

Herrejäklar i mig. Jag har i dag arbetat min första dag i butik. För att sammanfatta det hela. Jag har gjort väldigt många saker, men jag kan inte riktigt komma på vad jag har gjort. Men jag har stått och gått HELA dagen. Jag, som annars bara sitter vid ett skrivbord och knappar på en dator och som under hela jul och nyår mest har suttit på mitt arsle i soffan och inte gjort någonting. Helt plötsligt ska man vara aktiv, och bära och flytta saker (aka använda sina obefintliga muskler) tills man blir alldeles varm och äcklig, plocka upp varor, skriva skyltar, kontrollera att frukten är fräsch varannan timme, få en snabblektion om hur kassan fungerar, pressa kartonger och köra manuell truck. Ja jäklarimig.

Mina ben och fötter har väl mått bättre än vad de gör just nu. Jag lär ha en skön träningsvärk i morgon. Förmodligen kommer även huvudet att vara lite tröttare än vanligt, i synnerhet som att jag inte får den sömn som jag faktiskt behöver då jag hellre sitter uppe sent om kvällarna. Och jag förstår inte hur jag ska orka tre veckor till i butik. Ge mig en dator och en kontorsstol!




OBS: Den här bilden har ingenting med mitt förra inlägg att göra. Den bara får vara med för att visa att det är de här fötterna som gör ont. (Ni behöver ju inte lägga någon större vikt vid mina extremt bleka ben.)

Converse

Jag har två par Converse och jag älskar dem båda. Ett par svarta och ett par rosa. Dessvärre är båda paren lite slitna. Skitiga och håliga. Vanligtvis så bryr jag mig inte så länge de fortfarande håller ihop, men jag är lite osäker på vad de tycker på mitt nya jobb. Om det är några skor som jag använder till allt så är det just mina Converse. Och min nya arbetsgivare kanske inte hoppar jämfota över att jag går runt i skor som har både ett och två och tre hål i sig.

Så tiden för att inhandla ett par nya pjucks kanske är kommen. Om jag har kvar några pengar när jag får lön ska dessa gå till nya Converse. Det bestämmer jag här och nu. Förmodligen lär jag glömma bort alla sådana tankar, men då får ni påminna mig.



Suicide

Nyupptäckta av mig. The Slaves.



Många nollor

Kan man tänka sig. Jag var precis inne och kikade på mitt sparkonto och mitt lönekonto. Kan ju vara bra att hålla koll på hur mycket pengar man har på banken, så att man inte slösar bort allt. Inte för att jag planerar att gå i så mycket affärer eller göra av med pengar överhuvudtaget. Kanske på öl på krogen, om något, men inte på så mycket annat.

Jag har haft ett mål vad gäller mina sparpengar, och på grund av diverse utgifter under förra året så trodde jag inte att jag skulle uppnå det. Men kan man tänka sig. Jag hade fel. Jag har nått mitt mål, och jag tycker om alla nollor som jag ser.



För fem år sedan

Om saker och ting hade sett annorlunda ut hade vi firat fem år i dag, jag och Kärleken. Det känns konstigt att tiden har gått så fort. Fem år. Ett halvt decennium. Hur i helskotta gick det till? Och vad har jag lyckats åstadkomma i mitt liv sedan den där dagen? Jag hinner inte riktigt med i svängarna.

Det kändes som att jag hade allt. Tänk vad kärlek kan fylla ett tomrum. Med lite kärlek i livet förminskas de problem man har. Man är alltid två om allting. Det finns alltid någon där. Någon som står på din sida no matter what. Nu står jag här ensam. Kärleken har gått vidare till någon annan.

För fem år sedan ägnade jag kvällen åt att spela biljard inne i ett avskilt rum i en biljardhall i Stockholm. Kärleken tittade på mig och sa att han ville kalla mig för sin flickvän. Ett halvt decennium. Jag är glad att jag inte är samma människa i dag som jag var då.



Om katten själv får välja

Ge mig sommaren tillbaka. Ge mig kvällar på skärgårdskrogar, varma sommarnätter, blommor, picknickar i det gröna, vindrickande på balkonger, promenader längs Fjällgatan. Jag är så evinnerligt trött på allt det här kalla som omsluter oss. Men värst är mörkret. Inte konstigt att så många svenskar knaprar lyckopiller.



Rätt ska vara rätt




Det här gör mig förbannad. Igår hände det fyra gånger om. Och inte en enda gång blev det en ordentlig åtgärd. Det där om att målvakten är untouchable verkar bara ha varit skitsnack, och jag undrar om inte domarna hade fått sig en liten slant av Kanadas lagledning. Antingen det eller så klarade de inte trycket att döma en vm- final där hemmanationen var ett av de kämpande lagen. I Kanada gäller Kanadas regler. Men det hade tagit hus i helvete om det var svenskarna som körde över den kanadensiska målvakten.

Nu var det så att Kanada faktiskt var det bättre laget rent spelmässigt, det kan ingen ta ifrån dem. Sverige åstadkom ingenting i power play, och missade några chanser som borde vara solklara mål. Men å andra sidan så hade Sverige många chanser som gick i ribban eller stolpen. De kämpade och krigade, men fick inte in pucken. Men att Kanada stod osm rättvisa segrare kan jag inte ta, då de spelade så fult att jag blev chockad. Det är tamejfan det värsta jag har sett i en hockeyrink. Och vem vet, om det hade varit lite mer rättvist med utvisningarna, så kanske matchbilden hade sett annorlunda ut.


Foto: Sean Kilpatrick

Nattuggla

Så sitter jag här med datorn framför mig, trots att klockan är över två på natten. Anledningen till detta är finalen i junior- VM i hockey. Sverige mot Kanada i just Kanada. Det är faktiskt en match som intresserar även mig. Dessvärre ligger vi under efter första perioden, men det är en mycket spännande match där båda lagen är på tårna.

Men - klockan är mycket, och jag börjar bli väldigt hungrig. Så nu när det är periodvila ska jag nog tamejfan koka lite nudlar. För jag inser ju att jag inte kommer att klara av ytterligare två perioder utan mat. Och jag vill inte bli grinig och få ont i magen, när jag lika gärna kan vara mätt och glad. Jäkla tur att det blev periodvila just nu...



Senila Helena delar med sig

Förresten - jag har nog glömt att meddela att jag ska se The Buddy Holly Musical i mars. Detta ska jag göra i sällskap med mina föräldrar (som fick biljetterna i julklapp) och massa andra fantastiska släktingar. Tydligen ska det ätas middag också. Jag ser fram emot det så mycket att det spritter i benen när jag tänker på det (ja, alltså att se musikalen, inte middagen). För jag är ju ett fan av Buddy Holly, och dessutom så gillar jag även Brolle lite i smyg.



Sms

"Full som ett svin. Hur tar jag mig hem?"

Illamående men inte onykter

Så blev kvällen perfekt när ett härligt illamående tog över min kropp. Jag skulle kunna spy rätt ut, men jag ska göra allt som står i min makt för att undvika ett sådant spektakel. Däremot ska jag försöka komma på anledningen till illamåendet, och jag kan direkt stryka alkohol. För så vitt jag vet har jag varit helt nykter det senaste dygnet.



Det där med Studenten

Jag och E hade en trevlig stund i söndags, då vi tittade på massa fotografier. Ja, hans fotografier alltså. Det var mycket bilder på familjen, och jag insåg helt plötsligt hur länge hans bror har varit tillsammans med sin fru, och att hans bästa vän S borde ha längre hår (inte snaggat som han har nu) men aldrig skägg. Men allra roligast att titta på var bilderna från när E var ung. Med andra ord, bilder som är mer än sex år gamla. Detta inkluderade bland annat hans student, hans inflyttningsfest i den förra lägenheten och hans tjugofemårsfest. Han var dock väldigt förtegen om inflyttningsfesten, och jag lyckades inte helt få ur honom vilka pinsamheter han hade lyckats med då.

Vad gäller studenten, så såg han verkligen ut som en liten pojke. Samma E, men mycket har hänt sedan dess. Ja, herregud. Det fick mig att tänka på min student. Den känns så avlägsen, men samtidigt är det bara fem och ett halvt år sedan. Vilket ser extremt mycket ut när man skriver ner det... Jisses, vad åren försvinner. Och inte har man någon kontroll på eländet heller. Jag är för sjuttsingen 24 år. Hur i helskotta gick det till?

I juni 2003 såg det ut så här.


Jävla kamerajävel

Jaha, så verkar min kamera ha dött. Eller, batteriet eller batteriladdaren i alla fall. Helt plötsligt går det inte att ladda batteriet, och jag förstår inte varför. Förmodligen är det laddaren det är fel på, för det funkar inte oavsett vilken kontakt jag stoppar in sladden i. Åh, jag blir så arg!

Å andra sidan är det kanske ett tecken att det faktiskt är dags att införskaffa en ny kamera. Jag har ju tänkt göra det ett tag, men inte orkat då den jag har faktiskt har fungerat, även om de flesta bilderna blir halvkassa. I synnerhet om man jämför med bilder som andra människor tar med kameror som är snällare än min. Till saken hör att jag är halvt beroende av min kamera, och har den med mig nästan jämt. Jag vet inte om jag kommer att överleva en eller två helt kamerafria veckor. Merde.



Kom igen, gör det igen

Pats - Kyss Mig Igen


Jag får en identitet igen

Jag har ägnat flera timmar åt att göra vettiga saker i dag. Men allra bäst är nog att jag äntligen har fixat ett nytt ID- kort. Jag gjorde ju ett försök för en månad sedan, men det sket sig. Den här gången var jag mer förberedd, och hade med mig både pass och personbevis. 250 spänn gick kalaset på, och jag får vänta i drygt tre veckor. Men vad gör tre veckor när mitt gamla ID- kort gick ut 2007-11-14...

Den stora nackdelen är att jag måste hämta ut det på den bank som jag besökte i dag, och den ligger i Farsta. Där jag aldrig är, som tar lång tid att nå från mitt jobb, och som dessutom stänger kl 15. Grattis. Men om jag ringer och smörar kan de säkert fixa så att jag får komma senare.



Mycket för pengarna

Nu är jag tillbaka efter några timmars nödvändighetsprylhandlande. Det vill säga mat, hygienartiklar, rengöringsmedel och massa annat som man behöver men som inte är så roligt att shoppa. Men jag är helnöjd med dagen, för jag fick hur mycket som helst för mina 800 kronor. Tänk så mycket man sparar om man handlar på billiga affärer. Desto mer nöjesshopping blir det för min del!



Utvilad

För första gången på länge känner jag mig utvilad. Trots att jag halvt vridit på dygnet den senaste veckan, gick jag och la mig tidigt igår. För att jag kände mig trött. Ja, tänka sig, vad vuxet. Nu har jag dock fastnat i soffan, vilket inte var vad jag hade planerat.



The Bourne Ultimatum

Jag har precis avslutat min lilla filmkväll som jag hade med mig själv. Kvällens film var The Bourne Ultimatum, som jag har velat se sedan den gick på bio men aldrig fått arslet ur vagnen och sett. Jag köpte den när jag var i Köpenhamn för billig penning, och trots att det är flera veckor sedan har det dröjt ända till i dag innan jag bestämde mig för att lägga två timmar på den. Det var dessutom två trevliga timmar, då det är en alldeles utomordentlig actionrulle. Jag brukar inte vara så überförtjust i just actionfilmer, men det är något med Jason Bourne som har fångat mig.

Jag helgarderade mig med popcorn, som jag hade kunnat ägna min uppmärksamhet åt om filmen varit dålig. Nu behövdes de ju inte för att göra filmkvällen roligare, men jag tryckte i mig dem ändå. Starkt jobbat.



Lista

I morgon ska min kära far skjutsa runt mig till olika affärer så att jag kan storhandla. Det är dags att fylla på frysen och kylen, så att jag kan fortsätta med all delikat matlagning som jag numera ägnar mig åt. Eller, jag försöker åtminstone. Men jag vill fan inte ägna hela dagen i en matvarubutik i morgon, så därför ska jag skriva ner en liten lista på vad jag planerar att köpa. Men det går sådär. Det är roligare att ligga på soffan och titta på tv.



De svenska juniorerna

Jisses, så imponerad jag var över småkronorna i gårdagens semifinalmatch mot Slovakien. Vilken kämpaglöd de hade, de slutade inte att kriga ens när bara sekunder återstod av matchen. Om detta är de spelare som kommer att spela i Landslaget i framtiden kan jag inte säga annat än att jag glädjer mig så åt att se vad de kan åstadkomma.
Även slovakerna var fantastiska, och i synnerhet deras målvakt Janus. Han var stora delar av matchen som en vägg. Jag är så imponerad att jag knappt finner ord. Nu håller jag bara en tumme för att Sverige krossar Kanada i finalen, som går natten mot tisdag.

Men även om jag nu följde matchen, så ägnade jag mig en hel del åt att dricka vin också. Jag tog inte med mig flaskan i onödan, om ni nu trodde det. Den tog slut, och så gjorde även ölen i E:s kyl. Men där var vi flera som var medskyldiga.



Helena har andra planer än alla andra

Planen för i kväll är hockey. Det är ju Junior- VM, och småkronorna spelar semifinal. Jag är ju gammal hockeytjej i den mån att jag älskar att titta på hockey - inte spela själv. Men den här matchen hade jag faktiskt kunnat missa. Jag åker till E i Solna för att dricka vin och umgås. Att han och övriga nissar som är där, är där i första hand för hockeyn, bryr jag mig inte om.

Ska bara inte glömma vinaren när jag går hemifrån. Då blir det inte roligt.



Trapalandas gröna ängar

Jag är lite ledsen i dag. Fick veta att en av hästarna i stallet, Mickels, var tvungen att avlivas på julaftonskvällen. Han hade kolik som bara blev värre, och det fanns inget att göra. Dessvärre fanns det heller inte särskilt många veterinärer att få tag på där på kvällen, och det blev nödslakt. Ett skott i pannan och sedan tappa honom på blod. Fina, fina Mickels. Det gör ont i hjärtat på mig. Men man får inte vara egoistisk, även om man gärna är det när det kommer till djur. Han led, och det var vad som var bäst för honom. Men det tar inte bort min smärta.



Något att ta till sig

Det var biokväll igår. Filmen som vårt val föll på var Yes Man, med Jim Carrey och Zooey Deschanel. And I liked it! Den var rolig, utan att bli för tramsig. Och det fanns ett allvar bakom all humor. För budskapet som jag fick med mig när jag lämnade biosalongen var att man ska leva livet. Gör saker, känn att du lever. För helt plötsligt så sitter du hemma, gammal och grå och utan möjligheter att göra vad du vill, och känner att du har missat så mycket i livet. Lev. För det är det livet handlar om. Vi har inte hur lång tid som helst på den här jorden, så gör något av det.



Why can't we give love a chance?

Det här är något av det vackraste jag har hört.

David Bowie - Under Pressure



Changed plans

Min plan för kvällen var att sitta hemma i min ensamhet och se sista filmen i Bourne- trilogin, som jag köpte i Danmark. Men livet ville annorlunda, och nu ska jag på bio med M. Vilken film det blir får tiden utvisa, men säkert är ju i alla fall att det inte blir någon Bourne Ultimatum. Att träffa M är alltid trevligt, men just i dag har jag en sådan där riktig fuldag när man inte orkar göra något åt hur man ser ut. En sådan där dag när jag aldrig skulle gå utanför dörren. Men jag antar att det är läge att piffa till sig lite då. Göra ett halvhjärtat försök åtminstone.



Nyårslöfte

Jag brukar aldrig ge några nyårslöften. Delvis på grund av den enkla anledningen att jag inte tror att jag kommer att kunna hålla dem. Nyårslöften är sådant som man lovar i ett svagt ögonblick, och de är sällan helt genomtänkta. Men jag tänker faktiskt göra ett undantag detta år.

Mitt nyårslöfte: Jag ska börja träna, och jag ska banne mig inte sluta efter en månad.

Anledningen till att jag tror att jag kan hålla detta löfte är att jag egentligen bestämde mig redan i slutet av sommaren. Attj ag sedan inte har köpt något träningskort är ju inte bra, men det har också sina anledningar. Och min fot känns bättre, den gör inte lika ont som då. Nu kan jag förhoppningsvis belasta den på ett annat sätt.
Marielle ska också börja träna igen, så vi kommer med största säkerhet att köpa träningskort på Friskis & Svettis båda två. Mycket bra, då vi kan peppa varandra och träna tillsammans.



Gör något då!

Klockan börjar bli lite väl mycket. Att jag sov till sent var kanske inte riktigt helt acceptabelt, men det kan jag väl försöka bortse ifrån då det trots allt är dagen efter dagen efter nyårsafton. Jag menar, lite seg får man fortfarande vara efter en sådan brakfest. Men att jag nu har suttit i soffan i en och en halv timme utan att varken ha klätt på mig eller ätit frukost, kan jag inte riktigt se genom fingrarna med. Inte när det behövs både städas och diskas.



Tillbaka fast annorlunda

På onsdag nästa vecka är min nyårsledighet slut. Men istället för att börja jobba på huvudkontoret, ska jag ut på min tre veckor långa praktik i butik. Och efter det följer två veckor nere i Halmstad. Men först butik. Och den utvalda butiken är den nyöppnade i Västberga. Lite roligt är att den ligger i det gamla San Remo- bageriet, som jag faktiskt har en koppling till. När pappa fyllde 40 år hade han sin storslagna fest i matsalen på just San Remo. Detta då en av hans polare jobbade där. Jag finner detta rätt lustigt, att jag efter så många år återvänder till det ställe där jag stod och kastade godisbjörnar från taket.



Nyårsfest

Nyårsmiddagen drog ut lite på tiden, så vi kom iväg lite sent till nyårsfesten. Att åka tunnelbana till Aspudden gick ju smidigt, men att sedan hitta adressen där festen - det var omöjligt. Vi irrade runt som idioter, och tolvslaget närmade sig extremt fort. Lyckades till slut stanna en taxi, och han körde oss dit vi skulle. Fem i tolv knackade vi på dörren och gjorde entré på festen. Dock var det bara att bege sig ut igen, upp på berget med en fantastisk utsikt över staden. Det var nyårsnatten fångad i perfektion. Fyrverkerier, trevligt sällskap och bubbel.

Festen fortsatte sedan i villan till sent. Eller tidigt, beroende på vad man anser att halv fyra på morgonen är. Efter det tog vi en taxi till Söder, där Kristoffer bor. Först ett stopp på närmsta kebabhak, sedan efterfest i Kristoffers lägenhet. En efterfest som pågick till åtta på morgonen. Extremt trevligt.

Vi sov alla över, och morgonen efter var lite lätt seg. Men sannerligen trevlig ändå. Jag var hemma vid tretiden på eftermiddagen. Det tycker jag är bra jobbat.

Nu följer en miljon bilder.




På väg till fest i Aspudden.



Men var fan är festen?



På berget.



Gott nytt år!



Vi välkomnar 2009.



Med Kristoffer på berget.



Jag höll hårt i min bubbelflaska.



Men jag delade med mig ibland.



Robert hade en slips runt huvudet.



En populär samlingsplats.



Jag och Kristoffer stängde in oss på toaletten och diskuterade viktiga saker i livet. Och drack bubbel.



På väg till efterfesten. Mannen är en främling som kom från ingenstans.



Det dansades en hel del på natten/ morgonen.



Dagen efter.



Världens sötaste par dagen efter.



Och det här torde vara jag dagen efter. Med håret helt åt helvete.


Champagnekorkspoppande

När David öppnade nyårskvällens första champagneflaska under middagen igår tänkte jag att det var lika bra att ta skydd. Man vet ju aldrig. Jag hade kunnat på den där korken i ögat och fått fira in det nya året på akuten. Better safe than sorry.





Nyårsmiddag

Det var en väldigt lyckad nyårsafton. Kvällen började hemma hos Marielle med massa god mat och trevligt sällskap. Jag är faktiskt riktigt imponerad över hur bra maten blev. Crepes med räkfyllning till förrätt, fläskfile med hasselbackspotatis och hemmagjord svampsås till varmrätt och banana split till efterrätt. Framför allt var det de där crepesen som fick mina smaklökar att gå i spinn. Enkelt var det också, så sådana ska jag göra någon gång.


     

     

     

     

RSS 2.0