Lost in Austen

Jag är ett stort Jane Austen- fan. Hennes böcker är fantastiska, och min stora favorit är Stolthet och fördom. Den har jag älskat sedan mina tidiga tonår. Just Stolthet och fördom har ju filmatiserats ett antal gånger, och i mina ögon är det BBC- versionen från 1995 som är klart bäst. Den med Colin Firth och Jennifer Ehle. Jag kan inte få nog av den, och den dvd- boxen är en av mina käraste ägodelar.

Tidigare i veckan så upptäckte jag serien Lost in Austen. Det är en miniserie i fyra delar, och den baseras löst på Stolthet och Fördom. Den handlar om Amanda, ett stort Austen- fan som lever i nutid. På något konstigt vänster lyckas Elizabeth Bennet ta sig till år 2008, och Amanda tar sig in i berättelsen som så många människor världen över har läst om. Då bokens huvudperson nu befinner sig i nutid, ändras historian och ingenting blir så som Jane Austen en gång skrev.
Jane gifter sig med Mr Collins, Mr Bingley blir olycklig alkoholist, Mr Darcy och Amanda blir kära i varandra, Caroline Bingley visar sig vara lesbisk, Wickham är inte alls ett svin utan snarare en riktig gentleman och Georgiana Darcy ljög om att han hade rört henne... Helsnurrigt.

Dessvärre missade jag de första två delarna, men när de två sista gick satt jag klistrad framför tv:n. Austen som Austen, och det här var ett helt nytt grepp som inte har använts tidigare. I like it! Och jag hoppas att de visar hela serien i repris, så att jag får se alla avsnitt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0