Helstekt fläskfilé

 
Söndagsmiddag: Helstekt fläskfilé marinerad i honung, balsamico och chili. Till detta serverade jag stekt sparris, svamp och zucchini samt en sallad sallad.
 
Har börjat testa mig fram lite i köket, och jag trodde att helstekt fläskfilé var out of my League. Men tänk så fel jag hade! Sjukt enkelt att göra, så länge man har en stektermometer. Lägg den marinerade fläskfilén i en stekpanna tills den får lite färg. Stick därefter in stektermometern i den tjockaste delen av köttet, och skjutsa in fläskfilén i ugnen i 125 grader. När termometern visar 68 grader är köttet klart.
 
 
 

Rensning

 
Det där med att rensa och slänga har aldrig varit min grej. Rensa och lägga längst in i förrådet, däremot, där har ni mig i ett nötskal. För man vet ju faktiskt inte när man kan komma att behöva de där grejerna igen. Så en dag upptäcker man att man knappt kommer in i det där förrådet på grund av all skit som samlats, och jag antar att det då kan vara läge att faktiskt ta tag i den där slänga- biten.
 
Det ägnade jag denna söndagsförmiddag åt. Det blev ett gäng påsar innehållandes gamla kläder, skor, väskor, blomkrukor och muggar som vi åkte iväg med till Stadsmissionen i Liljeholmen. Då kan förhoppningsvis någon annan få användning av mina saker som det faktiskt inte är något fel på. Och jag kan trycka in ännu mer skit i förrådet.
 
 

Dinner and a movie

Igår mötte jag och Alex upp hans bror för middag och bio. Det bästa med den restaurangen är att de alltid vill se mitt leg när jag beställer öl. För någon som fyller trettio om lite drygt ett halvår ger det en rejäl självförtroendeboost. Men så är det att ha ett babyface.
 
Vad gäller filmen (300: Rise of an empire) hade jag väl kanske valt något annat själv, men jag visste hur gärna Alex ville se den. Ibland får man vika sig, och se till att man får sista ordet nästa gång istället.
 
 
 

Segerns sötma

Så. Vad har hänt sedan jag sist uppdaterade?
 
Jag och mina kollegor på avdelningen var i veckan hos Posten, där vi oväntat kammade hem Sveriges finaste (och viktigaste) logistikpris. Vi var finalist redan förra året, men då blev det inget. Tror vi alla blev lite chockade över att vi tog hem hela skiten i år, för det hade vi verkligen inte väntat oss.
 
Förutom själva vinsten bjöds det även på finlunch, och dagen efter levererades det fem tårtor till kontoret. Så jag får väl påstå att det fanns fler fördelar med att vinna än bara de uppenbara.
 
 
 

Pavillion

Ingen kan komma och säga att de inte tar det där med julpyntning seriöst i Kuala Lumpur. Så här såg det ut i den gigantiska gallerian Pavillion (som vi gick vilse i jag vet inte hur många gånger). Vi hängde en hel del i just den där gallerian, och sista gången hade de bytt ut allt julpynt mot rött pynt inför det kinesiska nyåret. Och de sparade inte direkt på krutet då heller.
 
Och ja. Det står en karusell mitt i gallerian. Och ja, jag föreslog flertalet gånger för Alex att vi skulle åka (älskar ju karuseller, och de med cirkushästar är synnerligen charmiga). Och nej, han tokvägrade och då blev det inget åkande för min del heller.
 
 
 

Sugar Rush

Eftermiddagen bjöd på fika för min fasters man, som fyllde år tidigare i veckan. Och tittar ni på bilderna förstår ni nog att jag är sockerchockad så att det räcker för en månad framöver (tog naturligtvis två bitar av tårtan...). Det blir ju lätt så när det bjuds på hembakat.
 
 
 

Kaffe med kokossmak

När vi var i Penang köpte vi med oss snabbkaffe med kokossmak hem. Detta har dock legat i skafferiet i flera månader, men i dag öppnade vi påsen och gjorde oss varsin kopp. Gott! Men jag hade kanske hellre köpt någon av de andra miljontals (typ) smaker som de hade i butiken, kanske hasselnöt eller choklad. Men med tanke på att min sambo älskar allt som smakar kokos fick det bli denna.
 
 
 

Lördagsjogg

 
Tidigare i dag klarade jag av Årets Första Utomhusjogg. Tre kilometer rent och skärt vider, med håll största delen av sträckan. Tänk att det kan vara så annorlunda att springa ute jämfört med löpbandet på gymmet.
 
Aja, det var en bra reality check om inte annat. Det är bara att kämpa på både inne och ute och försöka få löpningen att funka. För jag vill gärna komma i klänningarna jag köpte förra året, och som numera stramar lite väl mycket (om jag ens får igen dragkedjan).
 
 

Fredag på Friday's

Igår kväll mötte jag upp Helene, Cathrine och Linnea på Friday's i Kungsan. Det var längesen vi sågs alla fyra, och att göra det över en bit mat en fredagkväll var perfekt. Det avhandlades både stora och små ämnen, och framför allt viktiga saker som gör mig väldigt glad. Vad gäller matbiten valde jag bort både burgare och köttbitar till förmån för deras nyttigare alternativ. Det fick bli en bit lax med sallad och någon honungs- senapsdressing. Mycket gott, och definitivt något som jag kommer att äta igen.
 
 
 

Nyårsafton i Kuala Lumpur

Det är några månader sedan, och jag vet att jag är långsam vad gäller uppdateringen från Malaysia. Men jag har inte så mycket blogglust för närvarande. Men här fortsätter min berättelse.
 
Vi anlände till Kuala Lumpur på nyårsafton, och eftersom vi inte hade någon lust att försöka sy ihop ett firande redan samma kväll hade vi förbokat platser till hotellets restaurang. Den låg på trettioåttonde våningen på Grand Hyattt och hette Thirty8. Enligt hotellets hemsida är kocken svensk, vilket var en trevlig bonus för någon som är så långt hemifrån.
 
Först efter att vi bokat bord (vilket vi gjorde över en månad i förväg, hemifrån) fick vi veta att det bara bjöds på buffé i restaurangen på nyårsafton. Jag var lite tveksam till en början, men det hade jag inte behövt vara. Det var en grym buffé, med så många olika rätter att det var omöjligt att prova ens hälften.
 
Jag och Alex är båda sådana som äter fort, och våra restaurangbesök är ofta relativt snabbt avklarade. Så det var därför en utmaning utan dess like för oss att gå upp till restaurangen kl 20 och sedan sitta där till tolvslaget, då det började skjutas fyrverkerier utanför fönstren. Vi löste det genom att tvinga oss att äta långsamt, och ta mer mat både fyra, fem och sex gånger. Om inte fler. Vi åt i stort sett konstant under fyra timmar, och fyllde på rejält med diverse alkoholhaltiga drycker. Tror aldrig jag har ätit så mycket vid ett och samma tillfälle någonsin.
 
Vid midnatt smälldes det raketer från parken nedanför och en kvart senare tog vi hissen ner till vårt hotellrum och slocknade. Som två pensionärer. Dock väldigt nöjda med nyårsfirandet.
 
 
 

Brownies

 
Vi tävlar en hel del på jobbet, och jag förlorade den senaste vadslagningen om hur mycket en ny butik skulle omsätta på första nyöppningsdagen. Och den som förlorar måste bjuda övriga deltagare på fika. Så i dag gjorde jag mig skuldfri genom att bjuda på hembakade brownies.
 
 
Brownies
 
250 gram smör
4 dl socker
4 ägg
2,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
100 gram mörk choklad
 
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form på 20x30 cm med bakplåtspapper.
Smält smöret på låg värme. Tillsätt sedan sockret, och låt sjuda i ca 3 minuter under omrörning tills sockret smält lite. Ställ sedan kastrullen åt sidan.
Rör ihop ägg, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Häll därefter i smör- och sockerblandningen och blanda till en jämn smet.
Sikta ner mjölet lite i taget, och rör om tills allt är blandat.
Hacka chokladen grovt och rör ner den i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i ca 20-25 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.
 
 

Håkan

 
Den här mannen.
 
Jag längtar så evinnerligt mycket till Ullevi i sommar. Det kommer att bli SÅ häftigt.
 
 

Le Creuset

En gjutjärnsgryta från Le Creuset har stått högt på min önskelista i många år. Och när jag i dag, av helt andra anledningar, spatserade in på Cervera stod den bara där. Till rabatterat pris. Att inte köpa den fanns inte på världskartan (även om plånboken kanske var av en annan mening så här fem dagar innan lön), och nu är jag helt uppfylld av tankar på alla smaskiga rätter jag ska laga i den.
 
Tidigare pris: 1999:-
Nedsatt pris: 1299:-
 
 
 

Möblemang

 
Dagen har ägnats åt möbler.
 
Först åkte vi till Mio för att ta en titt på stolarna vi spanat in. Bestämde oss ganska snabbt för att det fick bli dem. Mina föräldrar var snälla och skjutsade hem oss och stolarna, vilket betydde att vi slapp betala hemleverans på 895 kronor (hutlöst mycket pengar om man bara har köpt fyra stolar). Sedan gick resten av dagen åt till att slipa stolarna och det nya matbordet som vi fick hemlevererat för någon vecka sedan, och därefter olja in allting. Nu stinker det möbelolja i hela lägenheten, men jag orkar inte bry mig. Jag är bara glad över att vi har nya köksmöbler.
 
 

Backstreet's Back

 
Ja. Jag tycker om pojkband. Det har varit Hanson och The Moffats och Westlife och Five och gud vet vad. Men jag har aldrig sett något live. Förrän i dag. Lite senare i kväll, för att vara korrekt.
 
Backstreet Boys. Kan ni fatta!!!??? De spelar på Hovet, och jag och Helene har ståplats. Hade inte Helene varit "extra ömtålig" just nu hade jag sett till att vi tränger oss så långt fram som det bara kan gå. Nu får vi nog nöja oss med att se pojkarna på lite större avstånd, men vad gör det? VI SKA SE BACKSTREET BOYS!!!!!
 
Jag återkommer med en rapport om hur de åldrade männen klarar av dansen och sången.
 
 

Vårtecken

Våren har äntligen kommit till Stockholm! Jag har förvisso gått omkring i vårjacka och Converse i flera veckor, men jag kan villigt erkänna att det faktiskt har varit lite för kallt för det. Men har man en gång bytt bort vinterkläderna vill man ju ogärna ta på sig dem igen, även om man fryser arslet av sig. Men det ska det väl förhoppningsvis vara slut på nu!
 
Dagen har bjudit på tio plusgrader och behaglig sol. Detta utnyttjade jag och min karl på bästa sätt genom att ta en promenad och stanna för en fika. Precis en sådan söndagsaktivitet som jag önskade mig.
 
 
 

Grand Hyatt Kuala Lumpur

På Nyårsafton satte vi oss på ett flygplan och åkte till Kuala Lumpur. Där checkade vi in på Grand Hyatt, som ligger precis vid Petronas Towers. Dyrt för att vara i Malaysia, men inte jättemycket dyrare än ett vanligt hotell här hemma i Sverige. Och då får man ha i åtanke att det var ett galet bra femstjärnigt hotell. Definitivt ett av de två bästa hotellen jag har bott på i mitt liv (bara det i Hong Kong som kan matcha fullt ut).
 
Så här såg vårt hotellrum ut. Vi fick dock byta efter en natt, då vi hade strulat till bokningen rejält. Så resterande nätter hade vi utsikt mot tvillingtornen istället.
 
 
OBS! Om man tryckte på en knapp frostades glasrutan mot rummet, så man behövde inte visa upp sig i sin nakenhet när man duschade om man inte ville.
 
 

Andra Chansen

 
Melodifestivalsnackset är förberett! Nuuu kööör vi!!!
 
 

Snabba skor

 
Spana in mina nya favoriter!
 
Eftersom mina löparskor jag använder utomhus ger mig galna skavsår på hälarna kändes det aktuellt att byta ut dem. Något som jag borde ha gjort redan förra året (skavsårsproblemet har liksom bara blivit värre och värre, konstigt nog). Den här gången fick det bli en dyrare variant, men jag räknar med att det kommer att vara väl investerade pengar när jag väl börjar min utesäsong. Just nu får jag nöja mig med att nöta mina innelöpisar på löpbandet.
 
 

RSS 2.0