I natt är du död



Jag har nu läst ut Viveca Stens fjärde deckare om Nora Linde och Thomas Andreasson, I natt är du död. De tidigare böckerna gillade jag skarpt, och jag har gått och väntat på att den här ska släppas som pocket.

Tjugotvååriga Marcus Nielsen hittas hängd i sitt studentrum, och det hela tyder till en början på självmord. Hans mamma är dock tvärsäker på att han aldrig skulle ta livet av sig, och kriminalinspektör Thomas Andreasson bestämmer sig för att fortsätta nysta lite i fallet. Spåren leder till den nedlagda militärbasen Korsö utanför Sandhamn, och snart hittas ännu en man mördad. Även han har kopplingar till Korsö, där de gamla kustjägarna drillades till att bli elitsoldater innan militärbasen flyttades till annan plats.

Viveca Sten lyckas än en gång behålla spänningen länge, och det dröjde innan poletten trillade ner och jag förstod hur det hela låg till. Det är en skickligt skriven bok där pusselbitarna läggs, bit för bit, och sedan bildar en hållbar historia som kretsar kring hämnd, besatthet och trakasserier. Jag hade oerhört svårt att lägga boken ifrån mig och jag kan varmt rekommendera den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0