Kanelbullesockerkaka

 
Jag är på husmorshumör för tillfället, och vill helst inte göra så mycket annat än att stå i köket och testa olika recept jag hittat. Jag inser dock att varje gång jag lagar mat eller bakar så måste någon äta upp det, och med tanke på att vi endast är två stycken i hushållet blir det ett problem. Nog för att både jag och min sambo är glada i att äta, men någon måtta får det väl faktiskt vara.
 
Här kommer ett recept på dagens bakande.
 
Kanelbullesockerkaka
 
200 gram smör
2 dl socker
2 ägg
3,5 dl mjöl
1 dl grädde
2 dl créme fraiche
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 tsk kanel
 
Fyllning:
1 dl socker
0,5 dl kanel
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör socker och smör mjukt och pösigt (enklast att använda elvisp).
Blanda ner äggen ett i sänder.
Rör därefter ner grädden och créme fraichen.
Rör ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel i en annan skål. Blanda sedan dessa med resten av smeten.
 
Blanda socker och kanel till fyllningen.
Smöra och bröa en sockerkaksform.
 
Häll i hälften av smeten. Strö därefter över hälften av kanelsockret.
Häll över resten av smeten och strö sedan på det sista av kanelsockret. Dutta till sist över 2 msk smör.
 
Grädda kakan i 45 minuter. Testa med en sticka om den är färdig.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0