Du är så mycket vackrare än vad du tror

Jumper var stora när jag gick i sexan. Det är många år sedan dess, men jag diggar dem fortfarande. Den här låten speglar rätt bra hur jag känner för tillfället, så därför får den vara med här.


Ängel

Marielle är en ängel. Hon har spelat in Melodifestivalfinalen till mig. Så fort jag lyckats klura ut hur man hittar videokanalen på min tv, ska jag se den. Att jag redan vet hur det gick är ovesäntligt.

Bowie en lördagkväll

Han är en briljant musikskapare, David Bowie. Den här låten sätter jag nu på repeat.


Ugglas skinnbyxor

Kan inte förstå att Uffe W fyller 70 i år. Minns hans 60- årsfest. Jag var 13 år gammal. Minns så tydligt hur jag sa till mamma att vara försiktig med vinet när vi gick uppför trappan. Hon snubblade, och spillde ut hela sitt glas över mina ljusa jeans. Och jag blev så arg. Jag skrek på henne, och stängde in mig i ett tomt rum.
Inget de sa kunde få mig på bättre humör. Min kväll var förstörd. Inte ens Ugglas erbjudande om att jag kunde få låna hans skinnbyxor hjälpte, även om det fick mig att le lite. Han är kortare och tanigare än vad jag är. Jag skulle aldrig kunna klämma ner mig i de byxorna, inte ens om jag ville.
Tio år sedan. Tiden går fort.

Som en liten hyllning till det minnet, här är min favoritlåt med Magnus. Låten om hans yngsta dotter. Första gången.


Jag älskar dem alla

Av mina kusiner är det bara tre som jag har kontakt med. Jag beundrar dem alla för olika saker. Det här är ett sentimentalt inlägg om dem.

Den första beslutade sig för vad hon vill med sitt liv. Så hon flyttade till Eskilstuna för att börja plugga. Hennes nya pojkvän och hennes häst lämnades kvar i Stockholm, och hon pendlade hem över helger. Nu har hon flyttat ihop med sin kille här hemma i huvudstaden, och pendlar istället till skolan några dagar i veckan.
Jag beundrar henne för att  hon vet vad hon vill. För att hon klarar att hålla ihop allting.Själv skulle jag aldrig i livet flytta från Stockholm för att plugga på annan ort (kalla mig knäpp), jag är för fast rotad här. Hemmakär, kanske det kallas.

Den andra har lämnat Sverige bakom sig, och skaffat sig ett nytt liv på andra sidan jordklotet. Plugg. Jobb. Pojkvän. Kompisar. Det började som en treårsplan, men hon blir nog kvar länge. Jag önskar att jag var lite mer som henne. Att jag vågade släppa taget om det gamla, och utforska helt nya områden. Jag tycker att det hon har gjort är enormt häftigt, även om jag kanske inte siktar på att göra något lika drastiskt själv.

Den tredje är jävligt cool. Han ville bo och jobba ett år på Island. Så han flyttade dit. Nu är han tack och lov hemma igen. Han är sig själv, och skiter i vad andra tycker om det. Han kör sitt race. Och det är väl delvis det som är charmen med honom. Dessutom är hans musiksmak nästintill felfri. That helps.
Jag beundrar honom verkligen för att han är den han är. För att han genomför sina drömmar, istället för att låta dem vara just det. Drömmar. Och älskade du, tack för att du äntligen delar med dig, även om jag redan visste.

Jag önskar att jag kunde bli lite mer som dem. Att jag kunde klura ut vad jag vill bli när jag blir stor och sedan följa den linjen. Att jag vågade hoppa, kasta mig ut i okända vatten. Att jag kunde bli lite coolare.
Jag beundrar dem alla. Jag älskar dem alla. Det hoppas jag att de vet.


Var är min drink?

Det här borde vara jag nu. Det är fredagkväll. Jag ligger på min soffa med datorn i knät. Själv. Alldeles ensam. Har ikväll fått två saker bekräftade. Den ena är en flickvän, den andra är en pojkvän. Men det visste jag ju sedan tidigare.
Allt jag hoppas nu är att saker inte förändras helt på grund av flickvännen, men jag minns hur det var förra gången. Han vet nog inte riktigt hur han ska hantera mig. Vi hade något som aldrig fick utvecklas. Klart att han är rädd för min reaktion. Det behöver han inte vara. Så länge vår vänskap inte förändras.

Men jag skulle verkligen tycka att det var trevligt med en drink nu. Även en drink i min ensamhet.


Bekantas Bekanta

Plöjde igenom Mats Strandbergs bok Bekantas Bekanta när jag var i Australien. Intriger, kärlek, maktspel. De vanliga ingredienserna, kan tyckas, men den här boken är bättre än så. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Kan varmt rekommendera att läsa den.



Min nya pojkvän

Är han inte het, så säg.


Bekräftat eller missuppfattat?

Misstänker att något jag har misstänkt under en lång tid nu har blivit bekräftat. Och om det nu är bekräftat undrar jag hur hemligt det är. Inget jag tänker prata om i alla fall. För det har inte med mig att göra.
Jag hoppas att det är sant. För kärlek ska man vårda ömt.


Stallet en fredagkväll

Ska till stallet ikväll. Missade ju tre lektioner när jag var på semester. En har jag redan ridit igen, och nu är det dags för den andra. Nästa fredag är det dags för den tredje. Känner faktiskt inte för det alls. Jag (som inte har ridit på en månad) kommer förmodligen att kunna se fram emot en härlig träningsvärk på söndag, då jag har lektion som vanligt imorgon.

Rida två fredagkvällar i rad. Det känns inte helt roligt, tyvärr. Denna negativitet har väl kanske delvis att göra med min misstanke om vilken häst jag kommer att få. Men jag får bita ihop.


En kväll tillägnad Håkan Hellström

Lördagskvällen tillägnas Håkan Hellström. I alla fall på Landet, vid Telefonplan. Det kommer bli mycket Håkan- musik, men även musik som förknippas med honom.
Kusinens inflyttningsfest på lördag har blivit inställd, då hennes pojkvän (och sambo) är sjuk, och hon måste vara i Nyköping hela helgen. Så min kväll ligger nu öppen. Kanske blir det Landet? Troligtvis inte. Jag är sjuk. Fortfarande. Ska smita iväg till Apoteket idag på lunchen, men jag hinner garanterat inte bli frisk till imorgon. Ska nog höra om inte Marielle vill komma över lite senare imorgon, istället för 13:30 som vi tidigare bestämt.

Men jag tycker att du ska åka till Landet, om du befinner dig i Stockholmsområdet. Det är trots allt ett av de bästa ställena vi har i Hufvudstaden. Och Håkan är ju en av de bästa vi har i musik- Sverige.


Givande möte?

Möte med chefen och Ingela. Bland annat om sommarsemestern. Kändes helt ok, även om jag inser att jag kommer bli tvungen att flytta en vecka. Vilket jag helst inte gör. Men det känns ändå ok. Världen går inte under.
Så får vi hoppas att övriga inblandade inte lägger sig i och tycker att jag ska flytta ännu mer. Men övriga inblandade kommer att ha invändnignar. För jag känner övriga inblandade rätt bra vid det här laget.

Vad gäller mitt kontrakt fick jag väl positiva vibbar. Men man ska aldrig ropa hej för tidigt. Ska börja lägga lite mer press snart. Det måste jag. För min egen skull.

Bakom min mask

Glebe Market har det mesta. Smycken. Kläder. Skivor. Väskor. Skor. Vykort. Mat. Och de här.

 

Jag gillar framför allt den vänstra. Den påminner väldigt mycket om den elaka fén i Törnrosa.

Himmel blå, himmel blå

Den här gamla Håkanlåten är precis vad jag behöver just nu. Glädje och energi. Har fortfarande inte lyssnat på hans nya skiva i hemmamiljö. Mysko.


Världens fulaste spis

Världens fulaste spis fann jag i en lägenhet i Glebe (som är en stadsdel i Sydney, som ligger i Australien). Det är ett under att den faktiskt fungerar (det vet jag, för jag var med och stekte köttbullar på den). Dock ser den livsfarlig ut, och jag kan nästan tycka att den borde förbjudas...


Förstör mina stämband

Ont i halsen. Ju mer jag pratar desto hesare blir jag. Rösten försvinner. Det river i halsen. Mina stämband förstörs. Jag kommer att förlora rösten helt. Fortsätter det såhär är min röst borta för alltid nästa vecka. Det är så det känns. Så det måste därför vara sanningen. Eller hur?

Tvättstugeterror

För en tid sedan var det någon som tvättade på min tid. Som plockade ut min tvätt ur maskinerna och la in sin egen - trots att det klart och tydligt framgick från "tidtavlan" att det var jag som bokat tvättstugan just då.

Igår var det dags igen. Jag stod i torkrummet och hängde upp tvätten från den första omgången, när jag hörde hur dörren till tvättstugan smällde igen. När jag kom dit var ingen där. Däremot stod det en IKEA- kasse proppfull med kläder och tvättmedel bredvid tvättmaskinerna (som gick för fullt med min tvätt i). Uppenbarligen var det ju någon som planerade att tvätta den kvällen ,trots att min tid inte slutade förrän kl 22.
Därför gick jag ner i god tid innan mina maskiner var klara, för att ingen skulle sno dem från mig. Slängde in en ny omgång. Men när jag skulle ner och hämta ut den var jag lite sen, och tro på fan att någon hade plockat ur mina grejer och lagt in sina egna.

Nu var klockan runt 21:35- 21:40, och jag hade beslutat mig för att inte tvätta mer. Men jag blir så jäkla arg. Jag hade lika gärna kunnat behövt köra ytterligare två maskiner. Det är för jäkla fräckt att bara slänga in sina egna grejer under någon annans tvättid utan att ens fråga om det är ok. Hade personen i fråga bara frågat hade jag sagt att det var lugnt, i och med att jag var klar. Men nu...

Persikofärgat sköljmedel. Det skulle inte förvåna mig om det var samma idiot som förra gången. Där var det också persikofärgat sköljmedel. Egentligen borde jag ha gått ner och väntat i tvättstugan när maskinerna var klara och skällt ut tjuven, men jag prioriterade att tvätta håret och blåsa det torrt.
Men jag kan fan inte acceptera detta. Speciellt inte som att det händer två gånger på rad. Nästa gång det händer (för det kommer säkerligen att hända igen), kommer jag att vara ett åskmoln. Då blir det inte roligt för den som kliver över gränsen.


Hypokondri- Helena slår till igen

Har ont i huvudet. Väldigt ont. Misstänker att det är en växande hjärntumör. Det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta, då jag sällan har tur med någonting.
Det mest logiska är i och för sig att det är relaterat till min förkylning. Jag är snorig. Jag hostar, om än inte lika mycket som för några dagar sedan. Hostan river i halsen på mig, så det gör för jäkla ont när jag sväljer. Att hosta konstant och ha huvudet fullt med snor kan nog vara bidragande till att huvudet värker.
Så förmodligen är det ingen hjärntumör. Men jag skulle inte bli förvånad.

Autisterna

Jag har upptäckt Autisterna. Och den här låten kan jag inte få nog av. Det här är bra. Riktigt bra.


Min härliga bränna

Lyckades ju bränna mig rätt rejält i Australien, trots solskyddsfaktor 30+. Några timmar på stranden, och jag såg ut som på bilden nedan. Ja, det gjorde precis så ont som det ser ut att göra. Jag borde lära mig att inte ligga i solen mer än 30 minuter innan jag smörjer in mig med ytterligare ett lager solkräm tjockt som vispad grädde.


As it is in heaven

Det är alltid extra kul att se svenska saker när man är utomlands. Den här filmaffischen (dock inte med tillhörande Helena) satt utanför en biograf i Roseville. Känns den igen?


Vi som aldrig sa hora

Har äntligen fått arslet ur vagnen och läst Ronnie Sandahls debutroman "Vi som aldrig sa hora". Har ju haft den liggandes här hemma i evigheter, så det var väl på tiden.

Brukar läsa Ronnies krönikor i Aftonbladet, så mina förväntningar på boken var extremt höga. And I loved it. Bitvis fick den mig att vilja gråta. Bitvis fick den mig att skratta. Kan definitivt rekommendera alla att läsa den, så om du ser den på en hylla i en affär någonstans ska du inte tveka att köpa den.
Nu ser jag fram emot filmen.

Vi som aldrig sa hora

Roliga skyltar

Såg ett antal roliga skyltar i Australien. Vissa roligare än andra. Men jag gillar allihop.

   

Ovan ser du några skyltar med olika butiksnamn.




Den här pizzerian låg ute i Roseville, där Kevins föräldrar bor. Jag vet inte vad ni säger, men jag skulle inte vilja äta där... Lärde Kevin vad olla betyder, och han använde det ordet flitigt.



Skylten ovan hittades på Palm Beach, vid omklädningsrummen.




Det här är nog ändå min favorit. Den satt på väggen till tågstationen, och håll med om att den säger rätt mycket...

Inget har egentligen förändrats

Allt är tamejsjutton precis som innan jag gick på semester. Samma system som krånglar, även om felen nu är nya. Summan av det hela är att jag itne kan jobba. Saker som är akuta, som måste ut idag, blir liggande. Jag kommer att få skit för det. Och detta trots att jag inte kan påverka det överhuvudtaget. Kul.

Håkans nya i min hand

Svängde förbi Åhléns på lunchen och inhandlade Håkans nya platta för klubbpris 159:-. 20 spänn billigare än vad den hade kostat utan klubbkort. Jäkla tur att jag blev medlem för någon månad sen.

Dessvärre kan jag inte lyssna på den förrän jag kommer hem ikväll, men bara vetskapen att jag kommer att lyssna på den gör mig lite gladare. Jag blir som ett litet barn på julafton. Eller som på Taronga Zoo när jag såg att de hade elefanter där...

Mongokusinerna

Jag förstår inte riktigt vad som händer när vi ska fota oss tillsammans, jag och min kusin Gabrielle. Av någon outgrundlig anledning ser bilderna ofta ut som nedan. Men visst är vi snygga, trots mongominer.

   

Kastad tillbaka in i verkligheten

Mitt riktiga liv tog fart direkt när jag kom hem. Ingen vila, ingen ro. Kände mig dock extremt pigg när klockan ringde 05:40 imorse. Planen var att jag skulle kunna snooza ett antal gånger, men jag kunde inte somna om. Jag vet att det låter konstigt, för somna om brukar ju vara min specialitet, men det gick inte. Så jag insåg att slaget var förlorat och att det var lika bra att kliva upp ur den varma gosiga sängen.

Var på jobbet strax innan kl 8 (javisst, ser du, jag kan bara jag vill). Och här har jag nu slavat de senaste timmarna. Känner mig halvt väck i huvudet. Vet inte riktigt var jag ska börja, vad jag ska ta tag i först. Min fruktan om extremt mycket att göra besannades inte helt, tack och lov. Visst har jag högar, men långt ifrån så stora som jag befarade.

Firade min hemkomst på lunchen med en nacho de lux. Ibland får man lyxa lite... Har uppdaterat mig om det senaste skvallret, vilket inte var mycket. Vissa hade mer att komma med än andra, precis som jag kunde ha gissat mig till.

Back to work.

Den första bilden

Tänkte lägga mig nu (har redan lyckats somna två gånger på soffan ikväll - så mycket för att hålla sig vaken...). Misstänker att jag komemr att ha svårt att komma ur sängen imorgon bitti.

Men innan jag somnar tänkte jag bjuda på en turistbild från Australien. Kakelplattorna jag tafsar på är svenska och utgör Operahusets tak. Sydney syns i bakgrunden.


Hemma!

Så sitter jag hemma i min lägenhet för första gången på tre veckor. Känns fantastiskt bra. Skönt att vara hemma.
Vad som är mindre roligt är att det är snö i Stockholm. Det var ju inte meningen. Det skulle ju vara vår nu. Istället har jag fått plocka fram vinterskorna igen. Det är nästan så att jag åker tillbaka till Arlanda och tar första bästa plan till värmen.

Lyckades sova mellan Brisbane och Kuala Lumpur, och sedan bara några timmar mellan Kuala Lumpur och Stockholm. Så jag känner mig rätt pigg nu. Förhoppningsvis kommer jag att sova gott inatt, i och med att jag ska upp och jobba imorgon. Usch. Det ser jag verkligen inte fram emot. Men det är väl bara att bita ihop, antar jag.

Inget kul i Kuala Lumpur

Star pa flygplatsen i Kuala Lumpur. Roligare stalle har man ju varit pa... Allt jag vill ar att fa komma hem till min lagenhet, som jag knappt minns hur den ser ut. Men det aterstar 11 timmars flygresa, och innan dess ska jag vanta i Malaysia i ett antal timmar till.

Lyckades mot forvantan sova pa planet fran Sydney. Vi gjorde ett litet stopp i Brisbane forst, och efter det kandes det nastan som motorvag till Kuala Lumpur. Sov sakert 4 timmar. Ar imponerad av mig sjalv. Dessvarre var piloten en jakla amator, i alla fall nar det kom till landningen. Han gick ner for fort, sa den dar sprangande huvudvarken besokte mig. Kandes som att huvudet skulle sprangas. Pa riktigt.

Men nu star jag har ensam. Med ett tangentbord jag inte hittar nagot fragetecken pa. Lustigt. Nagot ska jag val kunna sysselsatta mig med i nagra timmar.


Håkans nya video

Har redan lagt upp låten en gång, här kommer videon för Håkan Hellströms "För en lång lång tid".


Det gör ont att surfa

Tvådagars surfingkurs. Surfa fyra timmar om dagen låter kanske inte som så mycket. Tro mig, det är enormt mycket. I alla fall om du aldrig har gjort det förut.

Tog runt två timmar att åka ut till Seven mile beach, där denna prövning skulle äga rum. Hann inte mer än att komma dit och dumpa prylarna i stugorna, förrän vi fick dra på oss våtdräkterna och promenera ner till stranden. Ut i vattnet, som faktiskt var varmt och skönt (till skillnad från vad jag hade hört att det skulle vara).

Att hoppa upp på en låtsasbräda som är ritad i sanden är inget problem. Att hoppa upp på en riktig bräda ute bland vågorna är omöjligt.
Steg 1: När vågen kommer - paddla med armarna
Steg 2: Tryck upp överkroppen med hjälp av armarna (tänk armhävning)
Steg 3: Böj det "bakre" benet, så att foten ligger mot knät
Steg 4: Pressa dig uppåt, och sätt ena benet fram, och det andra bak, så att du står upp på brädan
Steg 5: Böj på benen

Steg 5 är väldigt viktigt. Jag har kommit fram till att jag inte kan böja på mina ben. Det går inte.

Jag lyckades stå upp två gånger. Alla andra klarade det efter första lektionen. Jag stod upp två gånger den tredje lektionen. Med andra ord - jag var skitkass. Vår grupp bestod av 8 personer. Vi hade två instruktörer. De hjälpte mig väldigt mycket, nästan som att ha privatlektion. Det hjälpte tyvärr inte särskilt mycket.
Men jag vet att jag inte har någon balans. Jag kan ju för sjuttsingen inte ens stå upp på tunnelbanan utan att hålla i mig.

Var helt utmattad den andra dagen. Orkade knappt ens försöka stå upp på brädan. Ont i hela kroppen. Lyckades redan första lektionen få ett långt sår vid knät. Hur nu det gick till. Fick även brädan i huvudet (och jag fick en lite hårdare bräda, som var mer stabil), så nu har jag en stor bula. Smärtsamt. Varje gång jag tittar på min kropp hittar jag nya blåmärken och rispor.
Det är fan ingen barnlek att surfa. Jag ser halvt misshandlad ut, och kan absolut inte gå uppför i trappor. Det gör ont.

Bloggen strejkar

Nu har jag inte kunnat uppdatera bloggen på flera dagar. Börjar bli lagom irriterad. Funkar det den är gången, mån tro?

Attackerad av en kakadua

Promenerade i Botanic Gardens idag. Upptäckte att det satt ett gäng kakaduor i ett träd, och jag tänkte att det kunde vara kul att få med dem på bild. Så jag gick närmare. Det tyckte inte de var så roligt. En av kakaduorna, som satt och käkade på vad som såg ut att vara en nöt, bredde ut sina vingar och flög mot mig. I sista sekunden vände han och flög tillbaka upp i trädet. Läskigt.

Helena på bräda

Har signat upp mig på en tvådagars surfingkurs. Har dock redan börjat undra om detta verkligen var en sådan bra idé. Har inte tänkt på hur mycket muskelstyrka det faktiskt krävs. Jag kommer att dö. Mina muskler kommer att vara i ett sådant hemskt skick efteråt att jag förmodligen kommer att behöva använda mig utav en permobil för resten av livet. Efter torsdag vet vi.

Besök på Glebe Market

Dagarna flyter på här i Sydney. Känns som att jag har varit här så länge, men samtidigt så kort tid. Och nej, fyra dagar är väl egentligen ingenting.

Igår tänkte vi åka till stranden, men vädret pendlade från att vara molnigt till att bli jättefint, till molnigt och om igen... Kändes som att det inte var någon idé att åka dit. Istället gick vi på Glebe Market, i området där Gabrielle och Kevin bor. Den påminner lite om Street i Stockholm, men större. Och massa olika maträtter. Vi åt turkiska pannkakor, gott.
På kvällen kom några av Kevins vänner över på middag. Jättetrevligt, bortsett från att jag var lite trött. Lider väl av lite jetlag, men jag misstänker att även solen och värmen gör sitt till. Kommer ju från ett ställe där det varit några få plusgrader, till Australien där det är ca 26- 28 grader. Klart man blir dåsig av att ha varit ute i solen hela dagen.

Bilder kommer att dyka upp senare, men inte förräns jag kommit hem. Onödigt att ladda upp bilderna på Gabbans dator, den är redan tillräckligt seg.

Förresten - Simon är en pärla. Tack vare honom och hans hopfällbara säng slipper jag sova på en campingluftmadrass på golvet.


I´m in Australia!

Så var man äntligen på andra sidan jordklotet. Inte en dag för tidigt. Flygresan gick bra, men det tog ju en evighet att ta sig till Sydney. Den första sträckan mellan Arlanda och Kuala Lumpur tog 11 timmar. Det första jag gjorde när planet lyft var att sätta på en film. När den var slut kändes det som att vi varit på väg i åtta timmar. Minst. Men det var ju fel. Två och en halv timme var den rätta siffran.

Igår var det strålande sol och runt 27 grader varmt. Lite skillnad mot kylan hemma i Sverige. Jag och Gabrielle promenerade runt i Sydney. Jag kan bocka av Darling Harbour, Operahuset, Botanic Gardens och Harbour Bridge på min lilla lista.
Gabrielle jobbade mellan 15- 00, så jag möte upp Kevin när han slutat jobbet kl 18. Vi gick till Slip Inn och tog oss ett glas. Det är stället där Danmarks kronprins Frederik träffade sin Mary. Trevligt att kunna sitta på en uteservering igen.

Nu ska vi väg till akvariet och titta på fiskar och större vattenlevande djur. Men först ska det delas på en påse Ahlgrens bilar. Exotiskt.

Vad bör jag ha med mig egentligen?

Äntligen har jag fått tummen ur och börjat packa. Inte en dag för tidigt - planet går imorgon kl 12:30. Men som vanligt har jag problem med exakt vad jag ska ha med mig. Massa fina sommartoppar, men jag har inga underdelar. Klänningar. Fick efter ett samtal med Marielle göra lite plats för plattången. Klokt beslut. Även hårtorken ska få följa med.

Känns lite som att jag packar för att fylla upp 20 kilo resväska och ett antal kilo handbagage. Kanske borde stoppa nu, så att det finns plats kvar om jag vill ha med mig något hem.

Vinter i Stockholm igen?

Kändes sådär lagom roligt att vakna upp imorse och upptäcka att marken var färgad vit av ett tunt täcke snö. Trodde att vintern var över och att våren äntligen var här för att stanna. Det är som tur är inte så kallt ute, så eländet ligger väl inte kvar alltför länge. Å andra sidan sticker ju jag till värmen imorgon, så jag slipper ju se det. Men det är ju synd om alla som är kvar här hemma...

5000:- i cash

Usch, går runt med 5000 pix i pluskan, som ska växlas till de plastpengar som används i Australien. Känns ju jättetryggt. Ska till Forex på lunchen. Förhoppningsvis lyckas jag undgå att bli rånad. Men jag skulle fan inte bli förvånad om jag blev det. Få saker går min väg just nu.

Att fixa imorgon

Har en del saker som jag måste göra imorgon.

- Växla pengar (som jag måste hämta ut först)
- Köpa en present till Gabrielle och Kevin
- Packa min väska
- Stryka lite kläder
- Städa lite mer än vad jag lyckats med ikväll (men disken är jag klar med)
- Ladda batteriet till kameran
- Lära mig hur man mobilbloggar (kan vara nyttigt)
- Boka tid till tvättstugan

Detta ska jag hinna med, fast jag troligtvis kommer att sitta fast på jobbet till sent imorgon. Det som oroar mig mest är den där presenten. Men jag har en tanke. Förhoppningsvis löser en sväng förbi Urban Outfitters det mesta.

Ingen Riverdance för Björn

Björn gjorde ytterligare ett magnifikt framträdande i gårdagens Melodifestival. Jag hade gärna sett honom dansa Riverdance, men det här hade jag inte velat missa...


Äntligen vann rätt bidrag

Melodifestivalen igår var den bästa av deltävlingarna i år. Men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan smälla ihop så många bra artister i ett och samma program, och sedan låta andra deltävlingar innehålla max en potentiell vinnare.

Daniel Mitsogiannis hade en svängig låt i sin "Pame", men varför hade han inte försetts med en egen stylist? De där byxorna han hade på sig var livsfarliga. Groteskt fula. Lämnade ingentign till fantasin.


Sebastian Fronda hade inte någon bra låt, men det var väl som väntat. Dock var han väldigt söt, även om jag inte tror att vi fick se ett enda leende från honom på hela kvällen.


Jag tror faktiskt att Nordman kommer att slå ut Carola och Andreas. Nordmans låt hade en svängig refräng, och jag tror att många yngre uppskattar showen. Flk är trötta på Carola. Kan någon slå ut henne är det Nordman.



Vi gillade Calaisa. De hade ett skönt gung i sin låt, och viktigt - de har bra röster. Räckte inte längre än en femteplats. Hade de varit med i någon annan delfinal hade de troligtvis gårr längre.


Äntligen hör man något från Sibel, som varit med i Idol. En bra låt som passade hennes röst. Kul att hon tog sig till Andra Chansen, det är inget som man kan klaga på.



Kristian Luuks dans med koreografen Anna Vnuk var en riktig höjdare. Han rev ner mycket applåder bland människorna jag såg festivalen med.


Slutsats.

För första gången gick rätt låtar vidare till Globen. Charlotte Perelli och Linda Bengtzing hade båda låtar som det svängde om, med refränger som sätter sig. Tror att Charlotte kommer att gå hela vägen. I mina ögon kan bara BWO, och eventuellt Sanna Nielsen, sätta stopp för henne.



Niklas Strömstedt tänker jag inte ens kommentera.


Alla foton: Christian Örnberg, utom det på Sibel: Sven Lindwall

Min åsikt om Juno

Såg Juno idag. Kristofer hade den på dvd. Mina förväntningar var ganska höga, vilket är lätt att förstå då filmens trailer var bra och den har fått väldigt bra kritik. Det är bara Anders som jag vet som har gett lite sval kritik.
Men vad tyckte jag? Jag gillade den! Skarpt. Den har charm och humor, men samtidigt allvar. Bra skådisar och underbar musik. Har du inte sett den redan tycker jag att du ska göra det. Jag tänker se den igen.



Prio 1 - Diska

Kommit hem från stallet. Gick väl inte så värstans bra att rida idag. Castello ville inte samarbeta i skritten. Bättre lycka nästa gång.

Nu måste jag ta tillvara på den här kvällen. Innan jag går och lägger mig ska jag ha diskat. Och plockat bort massa saker som ligger slängda där de inte ska vara. Har jag tur kan jag även hinna stryka lite kläder som jag tänker ha med mig på resan.

Skynda, skynda. Sätt igång och jobba.

Stallet en söndag

Nu ska jag iväg till stallet. Känns helmysko, med tanke på att det är söndag kväll. Men ska man rida igen så ska man. Känner mig helt uppsvälld bara, efter att ha ätit hemma hos päronen. Får ta det lite lugnt på hästryggen, tror jag.
Jobbigt att rida nu. Vill mycket hellre åka hem och packa min väska. Förhoppningsvis blir jag inte alltför sen hem, så att jag hinner det också. Får skynda...

Samtal med en Aussie Girl

Hon har väl nästan blivit en Aussie Girl, min kusin Gabrielle. Pratade med henne nyss. Det visar sig att hon fortfarande går på studentvisum, och bara får jobba 20 timmar i veckan. Perfekt för mig, då hon kommer vara ledig mer än vad hon trodde. Och min sista vecka är hon ledig alla dagar.
Det känns inte verkligt. Jag åker på tisdag. Och jag har inte packat än. Men behöver åtminstone inte packa underkläder för en månad - de har egen tvättmaskin så jag kan tvätta när jag vill. Kan ju inte bli bättre.

Gabrielle har dock förbjudit mig att sova mellan Kuala Lumpur och Sydney. Gör jag det kommer jag inte kunna sova när jag kommer fram på kvällen och då finns en risk för att hela veckan blir en orgie i jetlag. Får väl gå upp extra tidigt på tisdag morgon, så att jag blir trött på planet.

Parodi på Lena

Mycket Håkan, men så blir det ibland. Den här parodin känns väldigt ambitiös om man jämför med många andra...


För sent för Edelweiss

Mer nytt från Håkan. Det är vackert.


Håkan Hellströms nya

"För en lång lång tid". Jag tycker att det svänger på rätt bra! Det här bådar gott inför skivsläppet nu i mars.


Svårt att passa tiden

Mellan kl 14- 16 idag skulle det komma en nisse till mig och byta ut min elmätare. Klockan har passerat 16, men har jag sett skymten av någon sådan nisse? Inte då. Jag blir riktigt irriterad. Det finns en anledning till att jag bytte tid från början (mellan13- 15 en vardag är inte en tid som funkar för mig), men då förväntar jag mig att de dyker upp på den nya tiden.
Jag har hållt mig vaken enbart för att jag inte ska missa om de ringer på dörren. Och jag är extremt trött idag. Men nu skiter jag i det här. Sminkar mig, plattar håret inför kvällens fest hos N, och sover sedan förhoppningsvis någon timme.

For doing bad things and not regret them

Gårdagkvällen. Efter mycket hattande hamnade vi på Marie Laveau på Hornsgatan. Med vi menar jag utöver mig själv, Anders, Olof, Marcel och Craig. En hel del alkohol blev det, och jag hade gott kunnat strunta i den där sambucan och sista cidern som jag tog med Marcel. Att shotta är inte riktigt min grej egentligen, men den här gången var det min idé. Dumt.

Gjorde ett tappert försök att fixa en tjej till Anders, men ingen i toakön nappade. Själv hade jag en kille som drog i mig och tyckte att jag skulle haka med på efterfest eller nåt femställe eller vad han nu svamlade om. Det tyckte inte jag var någon bra idé.
Träffade dessutom Patrik som gick i min klass på gymnasiet. Det visade sig att han är dörrvakt på Marie Laveau. Kul, kanske man stöter ihop med honom oftare.

Klev på fel nattbuss - dock medvetet. Tänkte hoppa av vid Hornstull, men chauffören sa att han åkte via Liljeholmen. Eller hur. Jag fick hoppa av i Aspudden, bredvid huset där min kusin bor, och sedan haffa en taxi. Rätt skönt ändå att få åka ända hem till dörren.

Nu har Craig åkt till USA. Marcel åker imorgon. Det är lite tråkigt att de inte är kvar. Jag gillar dem.


RSS 2.0