Silver Linings Playbook

 
Jag har ju helt glömt bort. Förra veckan var jag på bio med Marielle. Ja, det har varit ett jädra rännande till biografen för min del den senaste tiden. Eller ja, jag har varit där typ två gånger på tre månader. Nästan rekord. Typ.
 
Vi såg i alla fall Du gör mig galen!, eller Silver Linings Playbook som originaltiteln lyder. Originaltiteln är betydligt bättre, fattar inte varför de ändrade det till något så töntigt i den svenska översättningen. Det är ju inte utan att man undrar vad det är för nötter som jobbar på översättningsavdelningen...
 
I alla fall.
 
Pat har tillbringat ett antal månader på mentalsjukhus efter att ha ballat ur helt efter att ha kommit på sin otrogna fru och spöat upp hennes älskare. Nu är han ute, och fast besluten om att han ska lyckas vinna tillbaka frugans hjärta. Det där besöksförbudet hon har utfärdat mot honom bryr han sig inte så mycket om. Så träffar han Tiffany, en ung kvinna som även hon är lite psykiskt instabil efter att nyligen ha blivit änka.
 
Bradley Cooper och Jennifer Lawrence. Två av mina favoritskådespelare, och det är otroligt glädjande att de har så fin kemi. Det kändes äkta. Deras karaktärer är båda rejält flippade, och det bjöds på väldigt många skratt i biosalongen. Filmen är mysig, och när den var slut hade jag en trevlig känsla i kroppen, men samtidigt kunde jag inte låta bli att känna att jag hade hoppats på något mer. Kanske hade jag för höga förväntningar, med tanke på att den blivit så hyllad och strösslad med priser av alla de slag. Är så fallet får jag väl skylla mig själv, men oavsett anledning är det aldrig roligt att känna att det inte räckte hela vägen fram.
 
Betyg: Pendlar mellan en stark 3:a och en svag 4:a.
 
 

Små skålar

 
Våra köksskåp är fyllda till bredden med glas och porslin i alla möjliga former. I ett svagt ögonblick lovade jag Alex att jag skulle göra mig av med sådant som vi inte använder, men efter att faktiskt ha kastat en blick in i skåpen inser jag att det är en näst intill omöjlig uppgift. Inte vill jag skiljas från fina skålar och vaser.
 
Så i mitt tillstånd av separationsångest gjorde jag det enda rätta. Sladdade in på Indiska och köpte på mig ytterligare två skålar. Till mitt försvar kan jag säga att de är små och tar nästan ingen plats alls. De är faktiskt så små att jag inte ens vet var jag har gjort av dem. Tryckte in dem i något skåp, men sedan dess har jag inte sett dem. Men så fort jag hittar dem vet jag att de kommer att användas flitigt.
 
 

The Five- Year Engagement

 
Igår var det myssöndag Big Time här i kvarteret Muffen. Det lagades god middag och det var mys i soffan framför en romantisk komedi, och till filmen åts det glass. En riktigt härlig avslutning på helgen. Ja, för femtio procent av de som bor här i lägenheten, vill säga. För medans jag njöt loss av de sista lediga timmarna innan det var dags att möta en ny arbetsvecka, satt Alex framför datorn och jobbade till klockan 4 i morse.
 
Men nu ska ju inte det här inlägget handla om hur synd det är om Alex. Det ska handla om filmen jag såg, The Five- Year Engagement.
 
 
Efter att ha varit tillsammans i ett år friar Tom till sin flickvän Violet. De planerar att gifta sig inom en överskådlig framtid, men så blir Violet erbjuden ett nytt jobb och flyttlasset går till en ny stad i en annan delstat. Violet finner sig snabbt i det nya livet, medans Tom har betydligt svårare att anpassa sig. Åren rullar på, och det där bröllopet som de längtat så mycket efter läggs på is, samtidigt som att det börjar gå utför med hela deras förhållande och de glider isär allt mer.
 
Mina förväntningar på den här filmen var lågt ställda. Trots namn som Jason Segel och Emily Blunt i huvudrollerna hade jag inte hört talas om filmen tidigare, och det är inte ett gott tecken med tanke på att den kom ut förra året. Så låga förväntningar var ett krav för att hålla besvikelsen borta.
 
Och nej, The Five- Year Engagement är väl inget mästerverk, men den är inte heller dålig. En typisk romantisk komedi som lockade fram ett par skratt ur mig, men ingenting som jag hade velat lägga pengar på för att se på bio. Det kanske var bra att min karl inte hade möjlighet att se filmen med mig, för jag tror inte att han hade uppskattat den så mycket.
 
Betyg: Godkänd. Varken mer eller mindre.
 
 

Beneath Your Beautiful

 
Jag är helt såld på den här låten. Spelar den om och om igen, och den är lika fin varenda gång. Kanske borde låta den vila lite, så jag inte tjatar ut den helt.
 
 

Strul

 
Det är verkligen jätteroligt att börja veckan med att försöka hitta alternativa resvägar till jobbet för att det inte går några tunnelbanor på hela röda linjen. Ok, nu överdriver jag eventuellt lite, det gick kanske två tåg på hela röda linjen och om jag hade väntat på något av dem skulle jag ha fått vänta till döddagar.
 
Min alternativa resrutt tog mig med buss till Älvsjö, och därifrån pendeltåg till Centralen och sedan den gamla vanliga blå linjen sista sträckan. Kom fram 25 minuter senare än vanligt till jobbet, vilket förmodligen var det bästa jag kunnat komma undan med. Hade jag satsat på ersättningsbussen (som aldrig dök upp) hade jag väl fortfarande skumpat omkring någonstans i Hägersten.
 
Men nej. Det är inte så jag vill börja min måndag.
 
 

Veronica Mars

 
Jag har nu sett klart samtliga tre säsonger av Veronica Mars. Min fråga till mig själv är: Varför har jag inte sett den här serien tidigare? Jag har ju vetat om att den finns.
 
Det retar mig att serien inte får något riktigt avslut. Det är som upplagt för en säsong fyra, men det blev aldrig någon sådan, och istället slutar det med massa lösa trådar som aldrig knyts ihop. Och det där lyckliga slutet som man så gärna vill har man kunnat se sig i stjärnorna efter. Tills nu.
 
Efter en massiv Kickstarter- kampanj har det samlats in en bra bit över fem miljoner dollar för att en film ska bli verklighet. Den spelas in i sommar och har premiär under nästa vår. Då räknar jag kallt med att Logan och Veronica äntligen får varandra på riktigt, utan att det ska hålla på och strula. Oh yes, it´s all about LoVe now.
 
 

Plötsligt händer det

 
Det är ju inga 237 miljoner på Lotto, men det är lika mycket vinst ändå!
 
När det kommer till skraplotter bor det en liten speldjävul inom mig. Jag har alltid gillat att plocka fram en enkrona och skrapa loss, i hopp om att en gång få fram tre tv- apparater och få åka och skrapa Triss i morgonsoffan. Den drömmen har dock aldrig blivit verklighet, och det mesta jag någonsin har vunnit är 100 kronor.
 
Men det där 100 kronors- minnet är inte något lyckligt minne. Eller, jag blev ju så klart vansinnigt glad när jag skrapade fram det. 100 kronor är mycket för en liten tjej. Sedan tyckte min pappa att vi skulle ta fyra nya lotter istället för pengarna. Jättebra idé. Vi vann inte ett skit på de nya lotterna.
 
Den här gången fick jag lotten av min pojkvän (hehe, surt för honom att ge bort en vinst så där), och den ska tamejsjuttsingen lösas in mot pengar. Punkt.
 
 

Lunch

 
Det bästa med dagens utbildning: Jobbet bjöd på lunch. Tackar!
 
 

Utbildning

 
Hela dagen har jag suttit instängd i ett mörkt konferensrum där de enda språken som talats har varit engelska och tyska. Det var dags för del två i projektledarutbildningen, och den här gången fick vi lära oss själva systemet vi ska arbeta i. Eller vi och vi, jag jobbar ju inte med projektledning, så det berör ju inte mitt jobb överhuvudtaget. Men det kan ju alltid vara bra att kunna systemet ändå.
 
Det tär dock rejält på hjärncellerna att sitta och försöka trycka in så mycket information i huvudet under en hel dag. Känner mig lagom mosig där uppe nu, men då är det ju sjukt passande att det är fredag och jag inte har något annat planerat än en dejt med soffan.
 
 

Vackra klänningar

Jag har hittat butikerna Oasis och Warehouse's hemsida. Big mistake. För klänningarna där är inte billliga, och jag har hittat fyra stycken som jag MÅSTE ha. Låt mig visa er.
 
 
849 kronor på Oasis.
 
 
699 kronor på Warehouse.
 
 
699 kronor på Warehouse.
 
 
799 kronor på Warehouse.
 
 
Beställa? Inte beställa? Åh, varför måste det bara så mycket pengar? Beställer jag alla fyra klänningarna kommer det ju att ruinera mig! Inte bra, med tanke på att vi åker till New York om lite drygt en vecka. Borde kanske lägga full fokus på shoppingen där? Får fundera lite på det här...
 
 

Fantastisk morgon

 
Det är precis så här jag vill tillbringa min torsdagsmorgon. Med någon som rotar runt i ens mun, bedövning som gör att man känner sig ansiktsförlamad och när man går därifrån har man 2600 kronor mindre i plånboken.
 
Jäkla tur att lönen kom in på kontot i dag.
 
#hejgröttillmiddagvarjedagrestenavmånaden (som om det inte redan är det enda jag äter till middag)
 
 

Not Ready To Make Nice

 
Den här gamla favoriten håller fortfarande!
 
 

Zombie

 
Det är tydligen inte så bra att sitta uppe till väldigt sent och gråta ögonen ur sig till bröllopsvideor och kärlekssånger på Youtube. Dels oroar det sambon, som tror att något är fel vilket det inte alls är, och sedan får man inte tillräckligt med sömn, så när man stiger upp ur sängen dagen efter känner man sig som en zombie.
 
På tal om zombies. Jag blir så jädra irriterad på filmen Warm Bodies som nyligen haft premiär på bio. En zombie som blir kär i en människa varpå han börjar bli mer mänsklig. Nu har jag ju inte sett filmen, bara trailern, och jag kan inte uttala mig om den faktiskt är bra eller inte. Men hela konceptet är åt helvete. Jag förstår att de vill rida vidare på vampyrvågen, och en film om zombies är logiskt nästa steg. Men en zombie som blir kär i en människa???!!! Hela idén med zombies är att de bara är ett tomt skal, inga känslor, inget medvetande, inget sånt! De har bara en enda sak som driver dem, och där tänker jag citera Resident Evil. The need to feed. Så massa kärleksklet funkar inte i min värld.
 
Fast nu skulle ju inte det här inlägget handla om zombies. Utan om att jag är så galet trött. Jag hoppas verkligen att dagen försvinner fort så jag får gå hem och sova.
 
 

Kärleksbrev

 
Den här dagen började med att jag var övertygad om att det var typ torsdag (och därmed snart helg). Att sedan komma på att det är måndag, och väldigt många dagar kvar till helg, gjorde mig lite ledsen i ögat.
 
Fast sedan kom jag till jobbet och hittade den här lappen gömd i min plånbok. Ett litet kärleksmeddelande från min pojkvän. Då blev jag genast mycket gladare, och dagen kändes inte alls lika jobbig längre. Plus att jag känner mig lite extra kär i min karl i dag.
 
 

Spaceship

 
Jag minns när jag upptäckte Miss Li första gången. Det var 2006 och jag bodde fortfarande i mitt flickrum i Tallkrogen. På något märkligt sätt lyckades jag hitta videon till Oh Boy på Youtube, den hade inte särskilt många träffar och jag är än i dag lite förvånad över hur jag lyckades göra ett sådant fynd. Jag tog låten till mig och den blev en stor favorit. Sedan hörde jag Late Night Heartbroken Blues, och min Miss Li- crush blev än djupare.
 
Vatten har flutit under broarna, och Miss Li har hunnit bli riktigt stor. Vilket hennes medverkan i Så Mycket Bättre är ett bevis på. Välförtjänt!
 
Och nu klättrar hennes senaste singel på listorna. Och jag tycker att det är helt underbart att hon bryter med det gamla och slår in på nya vägar. För Spaceship låter inte alls som hennes tidigare alster, och den är så fantastiskt bra! Än en gång seglar en Miss Li- låt upp på min lista över favoriter.
 
 

Marielles 30- årsfirande

För några veckor sedan fyllde min vän Marielle 30 år, och igår var det äntligen dags att fira henne. Vi var tjugo personer som först åt middag på tapasstället La Cucaracha på Bondegatan, och sedan gick vi vidare till Imperiet som ligger bara ett stenkast därifrån. Jag hade väl inte direkt tänkt att det skulle bli en helkväll, men vi hade så trevligt att vi stannade till stängning.
 
 
Jag har bara gått förbi La Cucaracha tidigare, men det var både mysigt och serverade bra mat. Och det var framför allt MYCKET mat. Försökte att inte äta mer än vad jag mäktade med, men det var svårt att låta bli.
 
 
The Birthday Girl!
 
 
På Imperiet frångick jag min sedvanliga beställning av öl, och körde all in på drinkar istället. Vanligtvis tycker jag att det är alldeles för dyrt, men igår slog det mig att eftersom jag är ute på krogen så himla sällan kan jag lika gärna unna mig lite drinkar. Ska det vara, så kan det väl få vara rejält. För en gångs skull.
 
 

Pizza

 
Dagens frukost/lunch/eventuell middag då jag abra åt halva nu: Pizza. Med bea.
 
Har man varit ute och festat kvällen innan får man äta pizza dagen efter. Även om man inte är bakis.
 
 

Vasen

 
När jag var på Mio för någon vecka sedan fick jag även med mig den här vasen hem. Min karl tyckte att det var ett av mina mest onödiga köp "eftersom jag ändå aldrig använder de där vaserna", men han förstår ju inte sånt där. Själv tycker jag att den är helt fantastisk.
 
Om jag minns rätt betalade jag 129 kronor för den. Mycket bra pris.
 
Nu måste jag bara köpa på mig ett fång blommor och placera i vasen, så att jag kan bevisa hur fel han har, min karl.
 
 

När det går åt skogen men ändå blir bra

 
1) Jag försov mig i dag. Vaknade en timme senare än vanligt med mobilen bredvid mig i sängen, så jag hade uppenbarligen stängt av alarmet och somnat om.
2) När jag kom till stationen var det enligt skyltarna fyra minuter kvar tills tåget skulle gå. Jag började gå längs perrongen för att komma längst fram, när tågdörrarna plötsligt stängs och tåget åker ifrån mig. För tidigt och utan att föraren säger något i högtalarna.
3) Ovan punkt ledde till att jag fick springa lite på T-Centralen för att hinna med anslutningståget.
 
Hade det varit vilken annan dag som helst hade halva dagen varit förstörd. Men i dag är det fredag, och jag har sovit mer än på länge så jag är rätt pigg! Tjohooo!!!
 
 

Lik en kändis

Jag hittade en app där man kan se vilka kändisar man liknar. Total bullshit, så klart, men ändå roligt.
 
 
Eller ja, det var ju inte så roligt när detta var det första som dök upp på skärmen... Stackars lilla barn.
 
 
Det fortsatte inte jättebra. 72% lik Jamie Lynn Spears???!!! Som är HUR gammal, tolv?
 
 
Ok, nytt försök. Marcia Cross. Bättre, men några likheter finns väl egentligen inte alls?
 
 
Slängde upp ytterligare en annan bild och fick fram Carole Lombard. Coolt med en donna från ett annat decennium, men ser hon inte lite... aggro ut? Och inte mig för fem öre. Var de får 71% ifrån vet nog ingen.
 
 
Nog för att jag har ett babyface, men det här tar väl ändå priset? Ett litet barn???!!!
 
Ok. Bara en gång till. Det kan ju inte bli sämre.
 
 
Angelina Jolie! Score!
 
 

Håkan Hellström

 
I dag släpptes Håkan Hellströms ntay skiva. I dag signerade Håkan Hellström sin nya skiva på Åhléns City. I dag var jag på Åhléns City för att spana in Håkan Hellström, som signerade sin nya skiva.
 
Men nej. Stå i den där galet långa kön mäktade jag inte med. I sådana fall hade jag nog stått kvar där än. Sådant gjorde jag mer än gärna för tio år sedan, och efter vad jag kunde se så har det förändrats lite jämfört med hur det gick till då. Då kunde man få en kort pratstund, en kram och en bild tagen tillsammans med artisten. Nu var det bara snabbt fram, få en kråka på skivan och sedan lämna plats åt nästa person. De som försökte smyga åt sig en kram i alla fall blev bortkörda av "vakter". Tråkigt.
 
För jävligt är det dessutom att batteriet till min mobil dog tidigare under eftermiddagen, så inte ens en bild kunde jag ta. Men jag köpte nya skivan i alla fall. Alltid något.
 
 

Pussel

 
Alex lägger pussel. Snart, lilla balkong, kan vi njuta av soliga vårkvällar tillsammans med dig.
 
 

Veronica Mars

 
Jag trodde inte att det var något för mig (vilket är en helt sjuk tanke när jag tänker efter, med tanke på att jag älskar den här typen av serier), men jag hade tydligen fel. Jag har fallit hårt för Veronica Mars.
 
Det är ju några år sedan den serien gick, vilket passar mig alldeles utmärkt. Då finns det tre säsonger att titta igenom, utan uppehåll och väntetid på att nya avsnitt ska produceras. Så det har jag sysselsatt mig med den senaste veckan. Köttat igenom 22 avsnitt.
 
Sista avsnitttet på säsong 1 såg jag klart igår kväll. Jösses, vad spännande det var, och även om jag hade halva lösningen på mysteriet med Lilly Kane klar för mig så blev jag väldigt överraskad när det avslöjades vem som faktiskt mördade henne.
 
Jag har ingenting i kalendern för i kväll. Veronica Mars säsong 2- Here I come!
 
 

Baconlindad kycklingfilé

 
Dagens middag: Baconlindad kycklingfilé med sås och sallad. Fast såsen glömde jag bort när jag tog den här bilden.
 
Kycklingen har vi ju gått igenom tidigare. Rulla den i massa bacon, stek lite på båda sidor och lägg sedan i en ugnssäker form och skjutsa in den i ugnen i 225 grader i 25 minuter.
Såsen gjorde jag genom att hälla matlagningsgrädde i den använda stekpannan, och sedan ösa i lite kycklingfond, salt och peppar. Detta fick sedan följa med kycklingen in i ugnen.
 
Gott!
 
 
 

Fyra tankar

 
  • Jag är trött. Jag vet att jag bara har mig själv att skylla, eftersom jag lägger mig på tok för sent om kvällarna. Men med tröttheten kommer huvudvärken, och det tycker jag är förbaskat orättvist.
  • Funderar på kvällens middag. Har köpt färska kycklingfiléer och tänkte rulla massa bacon runt dem innan de får sig en omgång i stekpannan och sedan i ugnen. Gott. Fast just nu är jag mest sugen på en rejäl köttbit, potatisgratäng och massa bea. Drömmen...
  • Det kanske är dags att ta tag i det där resebokandet i kväll? Min karl kläckte för någon vecka ur sig ett resmål han gärna vill åka till på semestern i sommar, och jag är ju inte den som tackar nej till sådana idéer. Så bäst att smida nu medans järnet är varmt och priserna inte skjutit i höjden.
  • Är denna tråkiga tisdag dagen då jag tar upp det där utomhusjoggandet igen? Känner den där löparlusten vakna inom mig, och då är det ju egentligen bara dumt att förneka den. Egentligen borde jag bara bestämma mig för att jag i kväll snörar på mig jogingskorna och ger mig ut. Såvida det inte regnar, förstås. Då vill jag inte.
 

Choklad och kokos

 
De hyllor i badrummet som tillhör mig svämmar redan över med skönhetsprodukter, och i synnerhet lotions har jag så många att jag skulle kunna fylla ett helt badkar och bada i dem. Men en sådan sak hindrar inte mig från att langa fram plånboken när jag är inne i en affär.
 
Detta är mina senaste tillskott på skönhetsproduktfronten. Var inne en snabbis på Body Shop, och kunde inte motstå frestelsen. Har länge gått och suktat efter deras body butter med chokladdoft, men när jag väl stod där och sniffade på det i butiken blev jag lite osäker. Så jag slog till på en liten förpackning till att börja med, för att se om den är något för mig.
 
Hittade även en duschcreme med doft av ljuvlig kokos. Det har blivit min nya favoritdoft när det kommer till kroppsprodukter, så det kändes dumt att inte köpa den. Mycket bra beslut.
 
 

Ugnsform

 
Jag har fyndat lite nytt till köksskåpen.
 
Var inne på Mio en sväng i veckan, och föll handlöst för den här ugnsformen. Den fanns i flera olika färger, men den lila var den som tilltalade mig mest.
 
Den uppmärksama kanske har koll på att jag redan är ägare till en snarlik ugnsform. Den som jag fick i födelsedagspresent förra året. Jag är fortfarande helt kär i min Gerbera- form, men jag inser att jag inte har råd att köpa på mig ett gäng sådana då de är rätt dyra. Då är denna Mio- skapelse för 159 kronor ett bra alternativ när jag vill utöka min ugnsformsamling.
 
Min karl tycker förstås inte att jag borde ha slagit till. Han anser att vi har alldeles för många formar i skåpen som det är. Men vad vet han om kärleken till köksredskap?
 
Jag kan eventuellt ha påstått att jag ska rensa i köksskåpen och slänga gamla saker vi inte använder. För att lugna honom och få honom att inse hur bra min nya lila ugnsform är. Jag tror att han gick på det.
 
 

Apelsinlax

 
Dagens middag: Apelsinlax med ris och sallad.
 
Den här rätten är plättlätt att laga. Lägg laxfiléer i en ugnssäker form. Blanda matlagningsgrädde med apelsinjuicekoncentrat och häll sedan över laxen. In i ugnen i ca 20 minuter- klart! Servera med ris, sallad eller vad man nu kan tyckas passar bra till.
 
 

Söndagspromenad

 
Det är vansinnigt härligt väder ute i dag. Efter en grå vecka med regn och kyla är det en befrielse att kunna gå ut utan att frysa, och dessutom känna solens strålar värma ansiktet. Jag passade på att ge mig ut på en liten promenad, och fick till och med ta av mig min fina döskallescarf då den blev för varm för att ha på sig. Mycket bra vårtecken!
 
Tyvärr blev det bara en kort fyrtiofemminutare, då jag efter ett stopp på Hemköp insåg att den nyinhandlade matpåsen var på tok för tung för att släpa runt på någon längre tid. Men jag hoppas verkligen att det fina vädret kommer tilbaka i morgon, och dagen efter det, och dagen efter det, för i såna fall ska jag ge mig ut igen och lapa i mig mer av allt det härliga.
 
 

Eddie Izzard

 
Lördagkvällens aktivitet var stand up.
 
Eddie Izzard tog sin show till Friends Arena, och Alex och hans bror Addi ville gärna se den. Så jag följde med, trots att jag knappt hade någon aning om vem Eddie Izzard är. Eller, jag kände åtminstone inte till något som han gjort tidigare.
 
Det var ett lyckokast, för showen var bra. Inte den bästa stand up:en jag har sett, men tillräckligt bra för att locka fram skratt från mig.
 
 

Yellow

 
Yellow har stått på ridskolan några år, men i dag var första gången jag fick rida henne. Och tvärtemot mina fördomar (att hon är svår och jobbig och bara vill springa) så var hon faktiskt riktigt trevlig. Svår, ja. Men väldigt mjuk och lyhörd. Pigg var hon förvisso, men jag lyckades omvandla det till någorlunda bra energi och ett bra tempo där hon inte sprang iväg från mig.
 
Med tanke p åatt jag målade fan på väggen innan passet får jag säga att jag var riktigt nöjd när timmen var slut. Det finns en del att jobba på, men vi har de rätta förutsättningarna att få till något bra.
 
 

Mama

 
Filmen jag såg med tjejerna i onsdags var Mama.
 
En man skjuter  ihjäl sin fru och kidnappar sina två döttrar. Hans bror Lucas kan dock inte sluta söka efter flickorna, och efter fem år hittas de i en stuga i skogen. De lever, men måste anpassas till ett normalt liv. De flyttar ihop med Lucas och hans flickvän Annabel, men får med sig ytterligare någonting. Någonting som bara visar sig för barnen. Mama.
 
Att se skräckfilm på bio kan vara en chansning. Oftast blir jag besviken, och det var därför jag var så glad över att Mama trots allt hade fått bra betyg för sin genre. Även trailern verkade lovande.
 
Det började bra. Storyn byggdes upp bra och kändes spännande. Sedan började det gå utför, och jag blev väldigt besviken på slutet. I synnerhet som att de hade lagt byggstenarna för någontign helt annat, för att i nästa sekund kasta allt det åt sidan och välja en annan linje som det inte var bäddat för. Så kan man förstås göra med ett lyckat resultat, men här kändes det bara ologiskt och konstigt.
 
Överhuvudtaget tycker jag att det var många frågor som inte blev besvarade och saker lämnades hängande i luften. Och jag vill dela ut ännu ett minus för överexponeringen av Mama som påbörjades efter halva filmen. Man fick se på tok för mycket, och ingenting var längre läskigt. Eller ja, ska jag vara helt ärlig tyckte jag inte att någonting i filmen var särskilt skrämmande överhuvudtaget. Inte en enda gång ryckte jag ens till.
 
Skådespelarna var dock bra. Jag är ju svag för Nikolaj Coster- Waldau, och jag tycker att Jessica Chastain gjorde ett bra jobb. Men det är barnen som ska ha guldstjärna. I synnerhet den yngsta systern Lilly, eller Isabelle Nélisse som hon heter. Hon imponerade på mig, trots att hon knappt hade några repliker.
 
Betyg: En svag 3:a. Och då är jag rätt snäll. Jag hade förväntat mig mer.
 
 

Första hjälpen

 
All stress på jobbet fick mitt huvud att börja bulta på eftermiddagen. Kände mig helt utsjasad, så jag var tvungen att köpa på mig en stor kaffe på vägen hem. Kanske inte helt optimalt vad gäller vätskebalansen i kroppen, men förhoppningsvis ger det piggheten en skjuts framåt så att jag inte somnar på soffan innan klockan 20.
 
För jag ska banne mig göra något utav den här kvällen. Om det så bara är att se några avsnitt av en bra serie, så ska det göras. Jag vägrar sova bort resten av fredagen. Värgrar.
 
 

Grått

 
Denna fredag kan vara årets hittills gråaste dag. Den speglar dessutom ganska bra hur jag känner mig inombords.
 
Det är så mycket på jobbet att det håller på att äta upp mig. I synnerhet som att det lilla projekt jag håller på med just nu känns som ett enda stort misstag, men kommer ordern från huvudkontoret i Tyskland har vi inte så mycket att säga till om. Tyvärr är det jag som måste genomföra deras galna krav, och det är jag som kommer behöva stå och skämmas när jag måste ändra tillbaka det för att det nya inte funkar.
 
Det positiva är att det trots allt är fredag. Den här hemska veckan har gått fort och om några timmar väntar två dagars ledighet. Då kommer det att bli bättre.
 
 

Pasta på en torsdag

 
Det är inte ofta man blir spontanutbjuden på middag.
 
Min karl ringde mig på eftermiddagen och sa att han ville bjuda mig på Vapiano. Han betalar.
 
Klart jag tackade ja! Dum vore jag ju annars. Gratis är gott, och Vapiano är gott. En öl och dessert på det, och min lycka var gjord. Väldigt lyxigt en helt vanlig torsdag.
 
 

Var är våren?

 
Det är mitten av mars. På morgnarna är det så kallt att jag måste använda samma mössa och vantar som jag har på mig mitt under den kallaste vargavintern.
 
Någonting känns fel.
 
Uppdatering: Haha! Jag har uppenbarligen gjort det igen (hända förra året också, om jag inte minns fel, och även då var det en läsare som informerade mig om att jag var helt fel ute). Det är för sjuttsingen inte mars, det är ju april! Någonting är uppenbarligen HELT fel. I huvudet på mig.
 
Jag skyller på att jag har så mycket på jobbet just nu. Det är kaos.
 
 

H.E.L.V.E.T.E.

 
Jag inser att morgondagens frukost inte alls kommer att bli så delikat som är önskvärt.
 
Fan.
 
 

Fika med utsikt

 
Det är lill- lördag i dag, vilket firades med en biodejt med Helene och Linnea. Fast innan filmen började hann vi stjälpa i oss lite fika. Jag lade mina pengar på en stor latte för att inte riskera somna under filmen. Det hade både fördelar och nackdelar.
 
Fördel: Jag blev pigg och somnade inte!
 
Nackdel: Jag blev kissnödig mitt under filmen. Inte akut, men tillräckligt för att det skulle irritera. Och om det är något jag inte gör, så är det att lämna biosalongen för att gå på toa mitt under pågående filmvisning.
 
Och kanske har vi hittat ett nytt fikaställe! Spana in utsikten!
 
 

Längtan

 
Kanske är det det för att det är så himla kallt här hemma och våren aldrig verkar komma på riktigt. Men jag längtar verkligen tillbaka till Australien. Blev inte riktigt klar med landet nu i vintras.
 
 

Seg och trött

 
Igår var jag förvånansvärt pigg med tanke på de få timmar jag sovit.
 
I dag känner jag mig helt sänkt. Har varit på jobbet i en timme och har redan problem med att hålla ögonen öppna. Och att brottas mot trötthet har jag inte tid med den här veckan, för jag har en viktig deadline på fredag som är svår att hinna med som det är.
 
Så. Tips på hur man blir pigg fort uppskattas. OBS! Kaffe är inte ett alternativ, för kaffet här på jobbet smakar skit. Men det vet ni ju redan.
 
 

Broccolisoppa

 
Dagens middag: Broccolisoppa.
 
Anledning till att det blev just denna rätt: Alex kom hem från affären med två broccolibuketter för några dagar sedan. Han hade fått snilleblixten att broccoli, det kan man ju göra något av. Sedan lämnade han över uppgiften till mig att komma på exakt vad som kunde tillagas och att sedan tillaga det.
 
 
Broccolisoppa (höftade med ingredienserna, ta vad som verkar rimligt och vad du tycker är gott)
 
Broccoli
Lök
Matlagningsgrädde
Grönsaksbuljongtärning
Vitlöksklyfta
Mjöl
Salt
Peppar
 
Koka broccolin mjuk. Häll sedan eventuellt av lite vatten om det är för mycket.
Stek löken och häll sedan ner i broccolikastrullen.
Mixa med stavmixer tills soppan blir slät.
Lägg i buljongtärningen och pressa sedan i en vitlöksklyfta (eller fler om man så önskar).
Häll i några teskedar mjöl i ett glas och fyll på med lite vatten. Rör ut mjölet och häll sedan blandningen i soppa på spisen.
Salta och peppra, och låt det puttra ytterligare ett tag.
Klart!
 
 

Lana Del Rey

 
Igår var det äntligen dags för Lana Del Rey på Annexet.
 
Tyvärr var varken jag eller Alex i konsertstämning. Alex ursäkt var att han hade sovit typ tre timmar, då han suttit uppe och jobbat nästan hela natten. Även jag hade sovit för lite och var trött, men sedan tycker jag ju också att det är lite jobbigt att ta sig ut igen när man väl har kommit hem efter jobbet. Det blir ett jobbigt projekt, i synnerhet när det är så kallt ute som det var igår kväll.
 
Vad gäller peppen blev det bättre när vi väl var på plats, och konserten var dessutom bra. Läste nu i efterhand att hon inte fått så bra kritik för spelningen i Danmark, så tydligen hade hon ryckt upp sig lagom till Stockholm.
 
Jag hade planerat att lyssna in mig ännu mer på hennes musik, men det har inte riktigt blivit av. Så de låtar som föll mig mest i smaken var de som har blivit de stora hittarna- Blue Jeans, Videogames, Born To Die, National Anthem, Ride och Carmen. Sedan var allt det andra också väldigt bra. Jag blev även förtjust i scenografin, den kändes väldigt Lana Del Rey- ig.
 
Betyg blir en stor tumme upp för Lana Del Rey.
 
 

Aprilväder

 
Ironin i när man tar av sig solglasögonen och går in på H&M för att köpa en bikini, för att sedan komma ut och mötas av den värsta snöstormen sedan december...
 
 
 

Söndagslunch på stan

 
Efter att inte ha setts på flera veckor mötte jag igår upp Marielle för en lunch på stan. Det var lite för kyligt för att sitta på någon uteservering, så vi drog oss bort mot Creperie Fyra Knop. Det är ett perfekt ställe för en mysig söndagslunch. Vi var dessutom de första gästerna, och fick ha restaurangen för oss själva ett bra tag innan någon annan dök upp.
 
En galette, en öl och massa skvaller. Precis vad jag behövde för att mota bort måndagsångesten som börjat komma smygande.
 
 

Gute Grill

 
I lördags hade jag det bra, må ni tro. Alex bjöd inte bara mig, utan även sin familj och mina föräldrar på finrestaurang. Gute Grill, närmare bestämt.
 
Ingen av oss hade varit där tidigare, men jag vet att jag kommer återvända dit. Det var en otroligt mysig restaurang och maten var galet god.
 
Jag åt gotländsk ryggbiff, och till köttet fick man välja diverse tillbehör. Jag valde, föga förvånande, bearnaisesås, pommes frites och grillade grönsaker, som serverades ur en egen liten gryta. Det var så gott att jag aldrig ville att det skulle ta slut. Vilket det nästan inte gjorde heller, för portionerna var gigantiska. Vilket man ju inte är bortskämd med när man går på finrestaurang. Dessert var inte att tänka på, så vi besätllde bara in några små praliner (som kanske var i minsta laget då de kostade 25 kronor styck).
 
Så om ni planerar att gå ut och äta i Stockholm, men är lite osäkra på vart ni ska gå, vill jag verkligen slå ett slag för Gute Grill!
 
 

Colfax

 
Jag har inte riktigt haft någon blogglust i dag. Fick ett tråkigt besked på eftermiddagen.
 
Finaste Colfax som jag brukar kattvakta finns inte längre. Hon fick en blodpropp och blev förlamad i bakbenen. Det fanns ingenting att göra åt saken, så hon fick somna in.
 
Jag visste ju att den dagen skulle komma, för hon var ju inte direkt purung. 22 år, vilket jag aldrig har hört talas om att en katt blivit tidigare. Men det gör ändå ont i hjärtat. Och det måste det få göra.
 
Älskade, lilla Colfax.
 
 

Oväntat

 
Ni vet när man kommer hem tidigt från jobbet och upptäcker att ens pojkvän redan är hemma, och dessutom klädd i enbart kalsonger, strumpor och slips.....?
 
Inte? Det kanske bara händer mig...?
 
 

Handcreme

 
Mina händer är på god väg att duka under för torrhetsdöden. Jag kan inte minnas att de någonsin har varit så torra som de är just nu. Titt som tätt så spricker huden och det svider utav bara helsike.
 
Men nu ska jag äntligen göra något åt saken. Har köpt på mig en ny handcreme, som förhoppningsvis kommer att göra underverk för mina stackars händer. Den förra jag hade var värdelös, gick inte alls in i huden utan la sig som en hinna ovanpå. Den här nya har dock gjort ett bra första intryck, så det ska bli spännande att se vad den kan göra efter en längre periods användning.
 
 

Here comes the sun

 
Solen verkar vara här för att stanna. Varje dag kastar den sina strålar mot oss här på Jorden, och jag ska villigt erkänna att jag försöker lapa i mig så mycket som möjligt. Ljuset och värmen gör mig lycklig.
 
Lycklig, var det ja. Ända tills jag sitter där i soffan och råkar ta mig en titt på våra fönster. Då inser jag att den där solen också är en jävla retsticka som mer än gärna visar mig hur fönstrena är i desperat behov av att bli putsade. Enda gången de har varit så här smutsiga tidigare var när en fågel hade skitit ner en halv fönsterruta (jag har aldrig sett så mycket fågelskit samlat på samma ställe).
 
 

Fattiglapp

 
Jag tillbringade en av morgonens första timmar i en tandläkarstol.
 
Det är aldrig roligt att behöva släpa sig dit. Det där med att gapa stort och ha någon som rotar runt i käften på en är inte min favoritsysselsättning. Men efter att ha upplevt båda tandstensskrapning, lagning av hål, utdragande av samtliga visdomständer och därtill fått en infektion som var startskottet på min viktnedgång 2009 eftersom jag inte kunde äta på en vecka och konstant grät av smärta, kan jag säga att det inte är de sakerna som varit värst.
 
Det absolut värsta är när det är dags att betala för kalaset. Dagens undersökning och tandstensskrapning kostade mig 1378 kronor. Så upptäckte tandläkaren ett hål också, som ska lagas om tre veckor. Jag gjorde allt för att förhala det eventet, så att jag ska hinna få aprillönen innan. För 2600 kronor är inte något som jag lätt slänger fram bara så där.
 
Nej. Fy satan vad det gör ont i plånboken. Men det kanske är priset man får betala för att tänderna ska må bra? Och att jag går hos en privattandläkare på Birger Jarlsgatan drar väl inte heller ner på priset. Men har man hittat en tandläkare man gillar så byter man inte. För om något, så har jag en fantastiskt bra tandläkare som jag känner mig trygg hos. Jag antar att det är värt 3978 kronor.
 
 

27 år

 
I dag fyller min underbara pojkvän år! Hela 27 år, och även om han ju fortfarande är ett och ett halvt år yngre än mig vete fasiken om man kan kalla honom för lammkött längre.
 
Vi hade hans familj och mina föräldrar över i kväll på en halvspontan födelsedagsfika. Mycket trevligt, även om jag nu är lätt sockerchockad (inte så bra med socker, då jag har en tandläkartid i morgon bitti, men vad gör man...) och koffeinpigg. Tur att jag inte tänker sova än på ett tag.
 
För övrigt lär jag väl ändå ligga och vrida mig ett långt tag innan jag kan somna, medans tankarna virvlar runt och försöker komma på en bra födelsedagspresent till min karl. Han fick nämligen inget i dag, så i morgon måste jag fixa något.
 
 

A message?

 
När jag kom hem från jobbet såg sängen ut så här.
 
Jättefint bäddad på Alex sida, medans mitt täcke såg ut som en urvriden disktrasa.
 
Jag undrar om det är något min kära pojkvän försöker säga?
 
 

Blue Mountains

Sista heldagen i Australien tog vi tåget till Katoomba och Blue Mountains. Vi hade egentligen tänkt åka dit redan innan nyår, men det gick inte att få tag i en enda hyrbil till rimlig penning i Sydney och de utförde rälsarbete, så att åka kommunalt dit skulle ha varit extremt bökigt och tagit dubbelt så lång tid som det borde.
 
Att ta Blue Mountains sista dagen fungerade dock utmärkt. Jag hade ju varit där 2008 så jag visste vad osm väntade, medans det var första gången för Alex.
 
Blue Mountains är en stor nationalpark, en väldigt bergig sådan. Mest kända turistattraktion där är The Three Sisters, men det är dumt att bara stanna för att se dem på avstånd. Så jag och Alex tog oss nedför den extremt långa och branta trappan, som vindlar längs bergsväggen, till en promenadstig. Tack och lov behöver man inte gå uppför trappan igen, det finns andra alternativ som är betydligt bekvämare. Vi åkte linbana upp.
 
 
 

Sista rycket på ledigheten

 
Kaffe, vindruvor och säsong 2 av Gossip Girl. Det är en ganska bra avslutning på långhelgen.
 
 

Promenad i vårsolen

 
Äntligen fick jag komma ut på en härlig promenad i solen! Med Hannah&Amandas podcast i lurarna promenerade jag runt i sjuttio minuter, mycket nöjd med tillvaron.
 
Ett litet tips bara, om det finns fler som planerar att ge sig ut i solen i dag: Ta inte på er vinterjackan, och ha inte dubbla strumpor och pantalonger under byxorna. Det är alldeles för varmt för det, och det är verkligen inte trevligt att känna droppar av svett rinna längs ryggen. Jag rekommenderar starkt att ni plockar fram vårjackan. Själv fick jag lära mig den hårda vägen...
 
 

Sömnproblem

 
Efter att ha blivit tipsad av min faster har jag laddat ner en ny app till mobilen. Den kontrollerar kvaliteten på sömnen, och spelar även in om man pratar i sömnen.
 
Jag har ju haft sömnproblem under en längre tid, där jag vaknar flertalet gånger varje natt och vänder och vrider på mig. Jag kan inte minnas senast jag sov en hel natt utan att vakna. Därför var det väldigt intressant att nu i morse se nattens resultat av min sömn.
 
Och det var väl inte något jätteroligt resultat. Om jag förstår diagrammet rätt så har jag i stort sett vaknat sex gånger, och däremellan har jag inte direkt sovit som en klubbat säl.
 
Förhoppningsvis kan denna app hjälpa mig att förstå mitt sömnmönster lite bättre, och kanske få mig att se varför jag sover sämre vissa nätter och bättre andra. Jag meddelar om jag kommer fram till något vettigt.
 
 

RSS 2.0