I got to go to work then hurry home



Dags att krypa ner under täcket så att man orkar gå upp tidigt i morgon bitti igen. Ingen sovmorgon här inte, nu är det hårt slit på jobbet som gäller. Och om jag ska försöka undvika dagens lilla missöde, då jag satt och gäspade konstant under eftermiddagen och nästan somnade vid 15- tiden, så behöver jag all sömn jag kan få.

Men jag hade inte tackat nej till en trevlig strand och en god drink i ena handen istället för mitt kalla kontor. Även om solen på Teneriffa var alldeles för stark för mig, så skulle jag inte tveka om jag blev ivägskickad dit igen (utan att det drogs några semesterdagar för mig och att detta var helt betalt, vill säga).


Bra och dåligt



Nu är sommaren slut och i morgon börjar september. Hur gick det till? Det har gått alldeles för fort. Och jag hoppas inte att det är de första veckorna i september som sätter ribban för hur hösten kommer att bli.

Bra med de två första veckorna i september:

- Jag ska gå på Lasse Lindhs avskedsspelning på Kafé 44 på torsdag.
- Jag ska gå på Håkan Hellströms spelning på Grönan på fredag.
- Jag ska träffa Helene på lördag. I bästa fall inkluderar detta alkohol, i sämsta fall blir det bio eller liknande.
- Jag ska se Montt Mardié spela på Debaser nästa onsdag.
- Jag ska rida både fredag kväll och lördag förmiddag nästa vecka.
- Jag ska på spelkväll hos E nästa lördag. Det brukar vara en höjdare.

Dåligt med de två första veckorna i september:

- Jag ska dra ut min sista visdomstand på onsdag, och med tanke på hur det gick förra gången är jag livrädd.
- Jag kanske inte kan gå på Lasse Lindhs avskedsspelning, det beror på hur ont jag har efter den utdragna tanden.
- Jag tänker inte missa Håkans spelning på fredag, men det finns en risk att jag har så ont efter den utdragna visdomstanden att jag är helt drogad på smärtstillande, och inte minns någonting efteråt.
- Jag kanske inte orkar träffa Helene på lördag. Det beror på hur ont jag har efter visdomstanden.
- Jag ska till tandläkaren nästa tisdag, och laga ett litet hål som har uppkommit till följd av den förra visdomstanden.
- Jag kanske inte orkar gå på Montt Mardiés spelning på Debaser nästa onsdag, det beror på hur ont jag har efter tandläkarbesöket dagen innan.
- Jag ska rida fredag kväll, för att jag missade en lektion när jag var på Teneriffa.
- Jag kanske äter penicillin på E:s spelkväll. Det beror på hur det går med utdragningen av visdomstanden nu på onsdag.


Det är sanslöst kallt i mitt rum (

0-7b89b6d8cab4f7ae5b763c192fe576f3.png

Det är sanslöst kallt i mitt rum (alla mina kollegor tycker dock att jag har varmt), trots att jag har värmen på högsta. Får sitta med jackan på för att inte förfrysa helt. Det är en riktig höjdare att vara tillbaka på jobbet.


Delade känslor. Å ena sidan är det

13f6dfb3c10065a70514fbab908a7d29.png

Delade känslor. Å ena sidan är det rätt trevligt att vara tillbaka på jobbet efter två veckors semester. Träffa kollegorna, få in alla rutiner igen. Men fan i helvete vad jobbigt det är att sitta instängd på kontoret och behöva jobba mellan 8-17. Tiden går vansinnigt långsamt och jag har massa saker som måste göras. Dessutom har jag upptäckt ett hål i min klänning, och det får mig inte på bättre humör. Hemska måndag.


Nu är det slut



Två veckors semester är nu till ända, och det har gått alldeles för fort. Jag vill inte börja jobba i morgon. Jag vill vara ledig mer. För även om två veckor är rätt lång tid ändå, så känner jag mig inte tillräckligt utvilad. Jag får panik när jag tänker på att jag har en lång höst framför mig. Jag vet inte när jag är ledig nästa gång, för jag kan inte riktigt räkna München som ledighet, när jag ska dit och plugga hela dagarna. Och med det i åtanke är två veckors semester nu inte lång tid alls. Ångest big time.


Ettan till nian

När jag ändå promenerar längs Memory Lane, kan jag ju slänga upp lite bilder på mina gamla skolor.



Tallkrogens skola. Här spenderade jag de första sex åren av min skolgång, men då det inte finns något högstadie där fick jag byta skola när jag började sjuan.



Högstadietiden spenderades i Gubbängsskolan. Lite större med ett lite tuffare klimat.


Från verklighet till dröm till verklighet igen

Av någon underlig anledning har jag börjat drömma om stället där jag växte upp, Tallkrogen. Det är ofta som vissa miljöer återkommer i mina drömmar, och jag kan för mitt liv inte förstå varför. Jag har inte besökt just de platserna på flera år, och det finns inte någon riktig koppling just dit i mitt liv i dag. Mina föräldrar bor kvar i samma villa som förut, men den drömmer jag minsann aldrig om. Bara andra ställen.

När jag var i Tallkrogen i dag passade jag på att besöka de här ställena. Tänkte att även om jag inte förstår varför jag kastas tillbaka dit, så kan jag ju visa mina läsare var jag brukar hänga om nätterna.




Promenad



Jag tänker nu åka hem till mina gamla hoods, där jag växte upp. I första hand är det för att ta en promenad, för jag är lite trött på det området jag bor i nu. Men jag tänkte självklart även passa på att hälsa på päronen när jag ändå är där. Allt annat vore ohyfsat. Så nu ska jag springa iväg till bussen.


Klimakteriekärring?



Det är nästan så att jag tror att jag har hamnat i klimakteriet - så varmt är det i min lägenhet (och jag fyller ju snart 25, så klimakteriet närmar sig med stormsteg). Svettas som en gris bara av att sitta still i soffan, och jag måste ha fönstret öppet för att det överhuvudtaget ska gå att vistas inomhus. Jag har inget minne av att det har varit så illa nu under sommaren, vilket känns lite lätt oroande.

Snart orkar jag inte bry mig längre, och risken att jag kastar kläderna och börjar gå omkring naken när jag är hemma är överhängande. Då kan jag liksom inte bry mig om att jag bor en halvtrappa upp och att folk som går förbi utanför har ganska bra insyn i min lägenhet.


Väntan

Det här är vad jag väntar på.






När saker försvinner



Ibland undrar jag om jag inte är lite dum i huvudet ändå. Som nu. Under flera veckors tid letade jag efter ett borttappat skärp. Jag var nästan övertygad om att jag hade glömt det hemma hos mitt ex, men han förnekade att det var där och jag kom ju faktiskt ihåg att jag hade det på mig när jag gick därifrån. Men det spelade inte någon roll, för hur mycket jag än letade så hittade jag det inte hemma i min lägenhet.

Något av det viktigaste jag äger är min kalender. Där skriver jag ner allt. Precis allt. Och med tanke på att jag har en hel del saker inplanerade de kommande veckorna är den rätt viktig just nu. Och för några dagar sedan var den bara borta. Jag visste att jag hade kollat i den efter att jag kom hem från Teneriffa, men sedan hade den försvunnit. Jag letade överallt, vände upp och ner på lägenheten. Men den fanns inte.

Nu är dock både skärp och almanacka återfunna. Var de låg någonstans? Där de ska ligga. Där jag vill att de ska ligga. Skärpet låg i garderoben (till mitt försvar längst in), och almanackan låg i handväskan. Jag tyckte att jag hade tittat i väskan, men tydligen inte tillräckligt noga. All panik, irritation och ilska förgäves. Jag måste börja ha bättre koll på mina prylar. Och kanske ha lite mer städat, så att jag vet att allting ligger på sin plats och ingen annanstans.


Confessions of a shopaholic



I kväll har jag sett Confessions of a shopaholic. Jag tycker väldigt mycket om böckerna som har skrivits om den shoppinggalna Becky Bloomwood, men jag är tyvärr lite besviken på filmen. Den var charmig, men jag trodde att den skulle vara betydligt bättre. Det är nackdelen med filmer som bygger på böcker, böcker som man har läst innan man sett filmen.

Filmen har dock helt klart ett underhållningsvärde och det var värt att ägna ett par timmar åt den. Det blev några skratt och en hel del igenkänningsfaktor. Det bor en liten shopaholic i mig, även om den är långt lika utvecklad som Becky Bloomwoods. Jag känner igen den där kliande känslan av att man bara måste köpa något. Tack och lov brukar jag lyckas lägga band på den allt som oftast, men ibland är det omöjligt. Det kan mina fem väskor som fick följa med hem från Teneriffa vittna om.


Live Forever

Nu finns inte Oasis mer. Ett av de band som har betytt mest, inte bara för mig utan även för musiken, är nu splittrat. Noel Gallagher orkar tydligen inte längre med sin bror Liam. Och det är faktiskt inte helt oväntat. Jag är snarare förvånad över att det inte har hänt tidigare.

Vissa saker var bättre förr. Oasis hör dit. Men det spelar ingen roll. De kommer ändå alltid att tillhöra de stora.


När han ringer



Jag kan inte låta bli att tycka att det känns rätt konstigt när exet ringer. Det gamla exet alltså, inte det senaste. Från att inte ha haft kontakt alls på så många år, till att nu msn:a regelbundet och prata om att eventuellt gå på Popaganda tillsammans. Nu ringde han för att höra om jag ska gå eller inte. Jag har inte riktigt vant mig vid det, känner jag. Det känns konstigt. Och jag tycker inte om att det känns konstigt.


Inflyttningsfest



I kväll är det inflyttningsfest hos Karin som gäller. Jag har haft stora bekymmer med vad jag ska ha på mig, men valet föll till slut på en av alla de svarta klänningar som finns i min ägo. Det kan aldrig bli fel. Är dessvärre inte helt pigg, och jag kan inte festa på för mycket heller då jag ska upp tidigt till stallet i morgon.

Innan jag åker måste jag dock kolla upp på en karta var det är exakt hon bor nu. Jag har inte varit där tidigare, och det kan ju vara bra att veta hur man tar sig dit...

Bilder

Tänkte att jag kanske ska bjucka på lite fler bilder från Teneriffa. Here it comes.



Poolen sedd från vårt hotellrum.



Jag och Marielle hade det snyggaste parasollet på hela södra Teneriffa.



Av någon underlig anledning, som jag inte ens minns, så köpte vi inte dessa fräsiga partyhattar.



Det blev en del shopping. För min del fem väskor, ett halsband och en parfym.



Marängswiss var inte helt fel.



Istället för att festa på kvällarna, ägnade vi oss åt att dricka öl och spela spel på balkongen. Bortsett från en kväll osm slutade med karaoke nere vid stranden, och baksmälla dagen efter.



Jag hittade en häst.



Palmer är ju... häftiga...



Vår servitör bjöd på gratisdrinkar.



Marielle är den enda av oss som har körkort, och därmed den enda som fick lov att köra bilen.



Playan kvällstid.



Jag tog sikte på ölbilen.



Vi misstänker att det var en strippklubb.



På stranden.



Stekhett. Stenen, alltså. Satan så det brände i arslet.


I can buy you



You say I never go for little
and I always need more

Jag stryker



Jag är åter från en timmes promenad i Mälarhöjden, och kan nu stryka det från dagens lista. Jag kan även stryka besöket i mataffären, för det passade jag på att klara av i samma veva som promenaden. Dessvärre återstår nu de tråkigaste sakerna, och jag har inte den minsta lilla lust att fixa dem under åtminstone den närmsta timmen. Nu är det lite Helena- tid som gäller.

Jag ÄR vuxen. JAG bestämmer.



Jag vet precis hur den här dagen skulle se ut om jag fick bestämma. Det kanske låter konstigt, med tanke på att jag är vuxen och då borde kunna bestämma det själv, men det är inte riktigt så det funkar. Tyvärr. Om jag fick bestämma skulle jag göra det här i dag:

- Ge mig ut på en härlig långpromenad med musik i lurarna som enda sällskap.
- Städa, för det är välbehövligt. Likaså diska.
- Packa upp resväskan. Har inte orkat göra det än.
- Besöka mataffären och köpa något som jag kan äta till middag. Egentligen borde jag åka och storhandla, men det får bli någon annan dag.
- Åka hem till Karin på inflyttningsfest. Men det är senare i kväll, och räknas nästan inte.

Dessvärre kommer jag inte ens att få hälften av dessa saker avklarade i dag. För det är inte jag som bestämmer, det är min kropp. Och den orkar knappt resa sig ur soffan och klä på sig. Oftast är det min kropp som vinner en argumentation om vad jag bör göra, och då blir det tyvärr inte så mycket gjort. Men det kanske är dags att börja stå upp för sig själv, och skita i vad kroppen säger. För, som sagt, jag är ju vuxen och fattar egna beslut. Nu jäklar ska det bockas av på listan.

Tack för middagen, Martin

Det är åtta månader sedan jag träffade Martin senast, och jag tror bestämt att han har smygtränat svenska under den tiden för jag förstod nästan allt som han sa i kväll. För jag tror faktiskt inte att det är min danska som har blivit bättre.

Det var väldigt trevligt att bli bjuden på middag av Martin i dag. Vi har alltid kul ihop, och det är tråkigt att vi inte kan ses oftare. Men det blir väl så om man bor i olika länder... Anyway, jag åt Debasers quesadilla och blev inte besviken. Däremot galet mätt, men jag lyckades trycka i mig en chokladfondant till efterrätt också. Big mistake. Men gott.






Debaser igen



I kväll intar jag Debasers uteservering för andra kvällen i rad. Dock kommer det inte att bli lika mycket öldrickande som igår. Däremot en middag med min danska vän Martin, som är uppe i Stockholm ett par dagar med jobbet. Jag tror bestämt att det blir quesadillas för min del...

With or without you



Jag och E var på Debaser igår, och såg Two White Horses som spelade på utomhusscenen. Det var en väldigt trevlig kväll, även om jag drack några öl för mycket. Och om man bortser från att vi hade ett ganska så jobbigt samtal innan vi bröt upp och åkte hem. Det blev en del tårar från min sida, men det som sades var nödvändigt. Hur smärtsamt det än var, så behövdes det sägas igen. För jag har inte ändrat mig, jag håller fast vid vad jag sa i Göteborg. Oavsett hur framtiden ser ut så måste han just nu fokusera på att gå vidare. Jag måste fokusera på att gå vidare. Och det är inte lätt någonstans.Men något annat finns inte.

Helena den allsmäktiga



Om jag fick bestämma skulle vi ha så här stora ölflaskor i Sverige också, och de skulle kosta lika mycket som de kostade på Teneriffa. Det vill säga ungefär 16 kronor.

Regina Spektor



Regina Spektor kommer till Stockholm den 7 december, för en spelning på Cirkus. Biljetterna släpps nu på måndag, och innan dess måste jag ha hunnit ragga upp någon som vill gå med mig. För att gå själv på konsert är vansinnigt tråkigt. Jag vill kunna dela upplevelsen med någon, och helst någon som faktiskt förstår. Förstår hur bra det är, och inte bara följer med för sakens skull.

Jag har inte sett Regina live förut, och heller inte lyssnat på hennes musik så länge. Hon är en relativt ny bekantskap för mig, men hon har snabbt blivit en favorit. Nu harj ag verkligen något att se fram emot under hösten.

Lunchplaner



Snart ska jag iväg till stan för att käka lunch med en gammal kollega. Eventuellt hakar fler på, men det får vi se. Förhoppningsvis har hon massa skvaller att förse mig med. Nu: stress, stress, stress.

I min egen säng



Efter att ha varit vaken i stort sett hela tiden från kl 03 i morse, så ska jag nu krypa ner i min egen säng. Det är något speciellt med ens egna säng, och det spelar inte någon roll hur sköna andra sängar är. Ens egna är alltid bättre. Och det är precis vad jag behöver just nu.

Vilda delfiner och valar

Igår åkte jag och Marielle på en liten utflykt. Katamaran ut på havet, där det skådades både delfiner och valar. De var precis vid båten, inte rädda alls utan snarare nyfikna. Riktigt häftigt. Jag har alltid velat se vilda delfiner. Dessvärre simmade de snabbare än vad kameran hann med, och bilderna blev inte särskilt bra tyvärr.








Matresan

Till skillnad från förra årets Medelhavsresa, så bjöd denna veckan på väldigt bra mat. Här kommer ett urval på vad jag stoppade i mig under veckans gång.



Öl och cheeseburgare på Arlanda. Och tur var väl det...



... för flygplansmaten var banne mig inte mycket att hurra för. Faktiskt riktig katastrofvarning.



Så här såg frukosten - och nästan alltid lunchen - ut.



Det blev en del pasta.



Kött är sällan fel.



"Restaurangerna" vid beachen höll inte högsta kvalitet, och då blev det som det blev. Men pizza är ju gott det med.



Det var inte så bra att endast äta lite soppa, när kvällen efter både öl och drinkar slutade med fyllekaraoke nere vid stranden.



Toast vid poolen. Dyr lunch.



Sista kvällen lyxade vi till det med förrätt. Jag åt fyllda champinjoner.


Hemma i Svea



Nu är jag hemma från Teneriffa. Veckan har varit väldigt bra, dock har jag fått en alldeles för stor överdos av sol.

Jag ska berätta mer, men just nu är jag lite splittrad. Har fått väldigt dåliga nyheter, som måste sjunka in innan jag orkar med någonting annat överhuvudtaget.

Redo för världen



Nu är väskan i stort sett helt färdigpackad, och jag själv har fått på mig reseuniform och piffat till mig. Det som återstår är att äta någonting (vilket känns rätt akut, då jag börjar bli vansinnigt hungrig), och fixa med lite småsaker i hemmet. Men det är, som sagt, småsaker. Jag är redo för två timmars väntan på Arlanda och ca fem timmars väntan på det där jäkla flygplanet. Det ser jag inte fram emot.

Kloka ord på vägen

Fick en hälsning från Helene, som önskar mig en trevlig resa. Hon bad mig tänka på dessa ord.

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen, än Alzheimers och glömma var man ställde den".

Mad Men Me

Jag har alltid älskat 50- talet på alla sätt och vis, och om jag hade varit med i tv- serien Mad Men skulle jag definitivt stora delar av tiden vara klädd i söta, vippiga klänningar och ragga karlar på barer. Kanske inte å stor skillnad mot hur mitt liv ser ut nu egentligen.

Så här hade jag sett ut i alla fall.



Kolla hur du hade sett ut här.



 


En lugnande öl



Jag är lite lätt uppstressad för det här med packandet. Hjärnan låser sig och jag får inte fram något vettigt att lägga ner i resväskan. Så jag har tagit en paus. Öppnat en öl och slagit mig ner i soffan för att titta på Om ödet får bestämma, som går på tv. Förhoppningsvis kan det lugna mina stackars nerver, som just nu dansar runt i min kropp.

Sanningen om att packa



Jag har under många år försökt smälla i mig själv att jag tycker att det är roligt att packa. Men here's a newsflash for me: Det är det inte! Jag står alltid och velar och rycker i vartenda klädesplagg jag har i garderoben, innan jag beslutar mig för att allting måste med. Sedan inser jag att det är max 20 kg inklusive handbagage som gäller, och då kommer ångesten krypande. Vad ska jag ta med och vad får stanna hemma?

Det spelar dessutom ingen roll hur noggrannt man går igenom allting, och kontrollerar att man har med sig allt som man vill ha med - man kan ge sig fan på att man glömmer någonting viktigt hemma. Att skriva listor hjälper sällan, inte mig i alla fall. Jag kan bara hoppas att jag har huvudet med mig tillräckligt mycket för att få med mig allt.

That 70´s Show



Jag tar en liten paus i allt fixande, för att se That 70´s Show. Det är ett av mina favoritprogram, och jag har flera vhs- band med inspelade avsnitt, som jag kan titta på om och om igen.

Spring Ricco

Vi lever i en hemsk värld. Den här låten kommer alltid att påminna om det. Ni har väl inte glömt Riccardo, som inte ens hann fylla 17 år? Mördad av pojkar i hans egen ålder.



To Do - omgående



Det finns tusen saker som jag måste fixa innan jag åker till Arlanda i morgon vid lunchtid. Och jag har inte ens börjat. Det som står högst upp på listan just nu är diska. Sedan städa hela hemmet. Efter det måste jag ner till källarförrådet, där alla äckliga spindlar bor, och hämta upp min resväska. Förhoppningsvis hinner jag med att packa i kväll också. Jag vill inte upprepa Australien- packningen, då jag packade i panik natten innan jag skulle åka, och glömde massa viktiga saker hemma.

Hemligt budskap?



Jag pratade med två killar igår på Cliff Barnes. Båda två hette samma sak som mina två senaste ex. En J och en R. Vilket är helt galet. Är det extremt vanligt förekommande namn på pojkar? Eller försöker Gud (om nu Gud finns, vilket jag tvivlar starkt på) säga något till mig? Kanske att det är för tidigt att ge sig ut på jakt efter Kärleken, och att jag ska njuta av att vara singel ett tag till? Jättekonstigt är det i alla fall.

Vilda Musen



Jag förstår inte hur man kan döpa en bergochdalbana för barn till Vilda Musen.

Kryss och Cliffan

Igår blev jag iväglurad till Gröna Lund, då Helene och Sussie gärna ville se Scotts, som uppträdde på Sommarkrysset. Och även om det inte var en aktivitet som jag själv skulle ha kommit på, så var det faktiskt rätt trevligt. Efteråt tog vi oss till Cliff Barnes. Jag har bara varit där och ätit tidigare, och det var helt annorlunda jämfört med igår. När klockan blev 23 släcktes alla lampor och pampig musik började strömma ut högtalarna, innan Baywatch- låten drog igång. Folk stod på stolarna och dansade. Och så fortsatte det fram till kl 01, när de stängde. Helt galet. Och jag har hittat ett nytt favoritställe.






Debaser

När Slussen byggs om kommer Debaser med största sannolikhet att försvinna (för tittar man på bilderna över hur nya Slussen ska se ut, så finns det inget utrymme för Debban). Det är extremt tråkigt, med tanke på att det är stans bästa rockklubb, som på sommaren har en av stans bästa uteserveringar. Som tur är finns ju numera även Debaser Medis, som har blivit en etablerad konsertscen där många bra artister har spelat genom åren.



Debasers uteservering strax efter kl 01 en fredagnatt.



Ska du käka på Debban, kan jag varmt rekommendera deras quesadillas. Galet goda.


Ännu mer allsång

Jag var på Debasers allsång i fredags. Det var andra veckan i rad, och även om det är extremt kul så fick jag nu klart för mig att det räcker med en allsångskväll per sommar. Det var en besvikelse att de körde i stort sett samma låtar som förra veckan. Gästartist för kvällen var Johan T Karlsson från Familjen, och jag måste säga att förra fredagens gäst John ME var vassare. Allting var med andra ord lite mindre bra. Så om det blir någon allsång nästa år, så blir det bara en kväll för min del.


Zu Hause

Jag har haft en fantastiskt trevlig kväll, med många olika inslag som jag gillar. Nu är jag dock hemma, och alkoholhalten i mitt blod är lite för hög för att jag ska kunna skriva här. Risken att något blir fel är överhängande. Det är dags att sova. Och i morgon ska jag inte ställa någon klocka. Jag vaknar när jag vaknar, och det är inte mer med det. God natt på er.


Återupptäckt



Jag hade glömt hur gott det är med saft och hembakade bullar.

Montt Mardié

Montt Mardié igår var vansinnigt bra. Jag har inte hört så jättemycket från honom, men det som spelades igår var dynamit. Det svängde som sjutton, och att det sedan var massa snygga karlar med på scenen var bara en bonus. Tyvärr drog det ut lite på tiden, och de var tvungna att sluta spela fyra låtar för tidigt, och därmed blev det ingen Come on, Eileen. Tråkigt, då den är min favorit, men jag får glädja mig åt att de hann med en galet fin version av Paraply.




Det verkar som att jag alltid lyck

08526a1f649ca99b9810569eebdf62eb.png

Det verkar som att jag alltid lyckas missa mina tåg när jag åker hem sent om nätter och kvällar. Alltid får jag vänta vansinnigt länge, när jag helst av allt bara vill hem och sova. Jobbigt.


Bara för att fira att jag går på s

23e63c20b8a43486cf24414811ef53d7.png

Bara för att fira att jag går på semester i dag, bjöds hela jobbet på glass (Ok, nu ljög jag. Det var inte av den anledningen, men vi fick i alla fall glass). Jag tryckte i mig en med Pucko- smak. Som drickan, alltså. Gott gott.


Varför tatuera sig, när man kan sk

6182865f68da31acfb69400bcfe53318.png

Varför tatuera sig, när man kan skriva saker på huden med bläckpenna? Perfekt när man har minne som en guldfisk.


Straffet för att jag släpar omkrin

2c547210afc60ca6865a3f802a602576.png

Straffet för att jag släpar omkring på alldeles för tunga väskor, och för att jag sitter som en hösäck vid skrivbordet, har nu visat sig. Jag har galet ont i ryggen. Så ont att jag helst inte vill sitta ner. Tyvärr har jag inte så mycket val om jag ska få något gjort i dag. Glädjen flödar inne på mitt kontor.


I dag har jag verkligen sett till

1913c60b44d10fbba13da9dbdaf73403.png

I dag har jag verkligen sett till att matcha klänningen och väskan så bra som jag bara kan. Att jag sedan är illamående har ingenting med denna färgkombination att göra. Inte alls.


Kickstart



I morgon firar jag in semestern med en smäll. Förutsatt att jag överlever arbetsdagen, vill säga. Det gjorde jag ju med nöd och näppe i dag, höll på att somna under eftermiddagen. Men morgondagen är i alla fall lite kortare, så jag får försöka att hålla fast vid det.

Efter jobbet blir det eventuellt en liten afterwork. Den biten är dock väldigt osäker. Kl 18 måste jag infinna mig i Kungsträdgården, för då har jag tänkt se Elias & The Wizzkids spelning på Ung08- festivalen. En timme senare är det dags för Montt Mardié att uppträda på samma scen. Och när det är över är det förflyttning till Debaser som gäller, för middag och Allsång.

Jag lär vara extremt trött i morgon, så det finns en risk att jag inte är särskilt social. Och det kommer inte att bli sent, utan så fort allsången är över åker jag hem. Och tokslocknar, med största sannolikhet.

Grattis vännen



I dag fyller min gamla vän Alex 24 år. Om han hade varit i närheten skulle han ha fått en stor grattiskram, men nu är han ju inte det och då får jag skicka den i tanken istället.

Snart sommar jag. Har ingen energi

274f354396737776414115f09d9ae497.png

Snart sommar jag. Har ingen energi alls, och att vara på jobbet är inte kul alls. Inte ens musik kan få mig på bättre humör.


Torsdag. Fredag. Semester. Nu kan

42b4aa5f33e3c823eaa2631294ba3dc9.png

Torsdag. Fredag. Semester. Nu kan jag nästan känna lukten av ledigheten. Men först måste jag bara få de kommande åtta och en halv timmarna att försvinna. Morgondagen lär inte bli något problem, för fredagar tenderar att gå fort.


Hela livet var ett disco

Markus Krunegård har kommit med en ny singel. Och jag är glad, glad, glad! Denna fantastiska man släpper två nya skivor i oktober, och jag kommer att se till att införskaffa dem omgående. Jag kan behöva dem när jag sitter i höstmörkret nere i München, och inte förstår vad affärstyskakursen handlar om.



Kvällen



Egentligen skulle jag ha träffat Alex i dag, men han fick förhinder. Tråkigt, då jag hade sett fram emot en kväll full med skratt och glatt skvallrande. I synnerhet som att han fyller år i morgon. Men inte mycket att göra åt. Istället fick jag åka hem, och här har jag suttit i flera timmar och inte fått ett skit gjort. Om man bortser från att jag har läst ut en bok och ätit stekt ägg till middag. Och tryckt i mig lite godis, så att jag mår illa. Usch, jag som inte ska äta sötsaker. Det blir straff på det.

Jag är galet uttråkad. Vill inte j

0-4e7a9db0cdd16bf29c9af15599249726.png

Jag är galet uttråkad. Vill inte jobba. Vill vara ledig. Orkar inte.


Jag har betalat min skuld för att klara mig



Jag önskar att jag kunde säga att det här är pengar som jag har fått, men det är precis tvärtom. Nu är en av mina skulder betalad, och jag är 2700:- fattigare. Hej linssoppa resten av månaden.

Dagens Ung08

Jag och E trotsade vädret (nåja, det hade tack och lov slutat regna när vi begav oss från Gamla Stan) och tog oss till Kungsan, där Ung08- festivalen nu pågår. Ok att vi båda är en bra bit över den ålder på besökare som festivalen riktar sig mot, men sådant har ingen betydelse om det är bra band som uppträder. Och i dag var det Parker Lewis. Tråkigt nog strulade ljudet lite, men annars var det bra. I synnerhet hans svenska låtar fångar mitt intresse. Vilket inte är så konstigt, då vi alla vet sedan tidigare att poppojkar som sjunger på svenska får mitt hjärta att smälta.




Kaffekoppen

Jag spenderade lite tid på Kaffekoppen i eftermiddags. Det är ett av mina favoritfik i Stockholm, och i synnerhet när det regnar ute. Då är det mysigt att ta sig ner i det gamla källarvalvet och dricka något varmt och äta något sött alternativt något mer matigt. I dag blev det kaffe och broccolipaj.




Vad fan. Nu är jag faktiskt lite i

0fdc4f6b97f7997e5d01c8ebf1bb5bb5.png

Vad fan. Nu är jag faktiskt lite irriterad på riktigt. Regnet öser ner, och det ser inte ut som att det kommer sluta på länge. Men jag ska ju på utomhuskonsert i eftermiddag! Jag vill inte stå ute i regnet och frysa. Helvetes jävla skit också.


Parker Lewis

I morgon kväll ska jag till Kungsan och se Parker Lewis uppträda. Han heter egentligen Emil Johansson, och artistnamnet är hämtat från tv-serien Parker Lewis som gick i början av 90- talet. Lustigt nog var det faktiskt en av mina favoritserier när det begav sig, även om jag kanske egentligen var alldeles för ung för att riktigt förstå den.

Så här låter PL. Jag tycker definitivt att du ska gå och se honom i morgon om du inte har något annat för dig.



Linssoppa och öl



Nu ska jag äta middag. Precis som till lunch, så blir det linssoppa. Den ser dock lite (ganska så mycket) ut som spya, men det kan inte hjälpas. Den är ju trots allt god. Och jag är inte särskilt kräsmagad när det kommer till sånt där. Jag funderar på om jag ska ta en öl till maten, för att göra det hela lite roligare. Är lite ölsugen. Det är förmodligen mest för att semestern närmar sig, och då lär det bli en hel del öl. Lika bra att förbereda kroppen redan nu.

Den här dagen har hittills rullat

1587679eba7cda90b35394443070d40c.png

Den här dagen har hittills rullat på rätt fort. Otippat, med tanke på att det är måndag. Men å andra sidan är ju siktet inställt på semester nästa vecka, så nu arbetar jag på av bara farten för att tiden ska gå.


En afton i AIK- land (fast utan att ha något med AIK att göra överhuvudtaget)

För första gången på väldigt länge infann jag mig i eftermiddags hemma hos E i Solna. Han bjöd på fika, som uppladdning inför fotbollsderbyt. Föga oväntat hade han inte bakat, utan köpt muffins med citronsmak och någon form av småkaka. Detta tryckte vi i oss ute på balkongen, vilket kanske inte var jättesmart. För en och en halv timme i solen på hans balkong, och två timmar i solen på Råsunda är uppenbarligen mer än vad min hud klarar av. För om folk inte tidigare har misstagit mig för Dannebrogen lär de göra det nu. Jag får köra heltäckande polotröja tills det röda har lagt sig.

Jag är ju som bekant inte så fotbollsintresserad, men när E:s mamma fixar gratisbiljetter och Hammarby spelar är det ju lite dumt att tacka nej. Och det var väl tur det, med tanke på att Hammarby faktiskt tog hem segern med 1-0. Men jag tycker vansinnigt synd om den stackars Djurgårdsspelaren som gjorde självmål.

En rolig sak, bortsett från att Hammarby vann, var att jag av en ren slump satt två platser från en gammal klasskompis. Över femtontusen människor på Råsunda, och vi hamnar nästan bredvid varandra.

En annan rolig sak var att jag köpte läsk av en av mina favoritbloggerskor. Det gör man inte varje dag. I synnerhet som att jag besöker Råsunda en gång vartannat år, eller så.







(Och om någon mot all förmodan skulle undra, så får inte Djurgårdstifot vara med på bild här, då det var skitdåligt. Som enväldig härskare över den här bloggen har jag rätt att bestämma det.)


Allsång på Debaser

Jag var ju på Debasers allsångskväll i fredags, och det var lika galet som vanligt. Folk är som galna, och dansar runt och skrålar för full hals till gamla klassiska pop- och indiepoplåtar. Det enda man kan klaga på är att det blir varmt som i en bastu efter ett tag, och det är inte så trevligt att det känns som att man har tagit ett dopp i vattnet utanför.

Fredagens gäst var John ME, och det kan jag inte klaga på alls. Jäklar i mig, vad den mannen är bra. Han gav järnet på scenen, och dansade till och med ut i publiken.

Själv fick jag sjunga i mikrofonen flertalet gånger, till min egen men ingen annans förtjusning.



Allsångsledare Catti Brandelius.



En vansinnigt smickrande bild på den fantastiska Magnus Carlson (en av Sveriges bästa sångare).



Glad publik med allsångshäftena i högsta hugg.



John ME. Vansinnigt snygg karl, det där.



Derby i dag



Tro det eller ej, men jag ska faktiskt på fotboll i dag. Derby mellan Hammarby och Djurgården, och självfallet håller jag min tumme för de grönvita krigarna. Jag har ju aldrig varit särskilt intresserad av fotboll, så vida det inte är landslaget som spelar, men det är faktiskt rätt kul att gå på match någon gång ibland. Helt annorlunda jämfört med att sitta hemma och se matchen på tv. Så jag tror att det kan bli en trevlig eftermiddag, trots allt. Det enda jobbiga är alla idioter som är där och tittar. Och med det menar jag de som skriker könsord och andra svordomar och uppför sig som om de vore tolv år fast de i själva verket är en bra bit över trettio. Tragiska människor.


I brist på annat att göra



Då filmen (Djävulen bär Prada) nu är slut och jag inte har något vettigt för mig, kan jag lika gärna gå och lägga mig. Det finns ingen anledning att vara uppe bara för sakens skull. Då är det bättre om jag sover nu så att jag kan gå upp i ok tid i morgon, och kanske till och med ta en liten promenad på förmiddagen. För på eftermiddagen ska jag på fotbollsderby. Jag vet, tanken av mig på fotboll är nästan skrattretande, men det kan väl vara ett ok söndagsnöje. Som tur är kostar det gratis, annars hade jag inte gått.

Liseberg

Vi gjorde ett besök på Liseberg när vi var i Göteborg förra helgen. Har inte varit där sedan jag var i tioårsåldern, vilket ju är rätt så många år sedan. Och jäklar i min låda, så kul det var! I synnerhet Balder och Flume Ride. Och även om Evert Taubes Värld var väldigt bra, så uppskattade jag inte att spendera en timme och tjugo minuter där. E, däremot, hade helst velat stanna ännu längre.



















Nu då?



Hela eftermiddagen har spenderats i soffan. Mer har jag inte orkat med, och jag skäms över det. För lördagen är snart slut, och så är det bara i morgon kvar innan jobbet börjar igen på måndag. Man måste ta tillvara på sina lediga dagar, och det gör jag verkligen inte nu. Men jag vet inte vad jag ska ta mig för heller (förutom att städa och diska, men det går bort direkt). Tänkte titta på någon film lite senare, men det är som sagt senare. Men nu då?

Helena hjärta Leo



Så är ridningen igång igen efter två månaders uppehåll, och till min lycka fick jag min stora favorit Leo - och då kan det inte bli fel. Så efter en timme på hans rygg är jag nu väldigt glad och uppspelt. Om än lite trött. Det var galet varmt, och svetten rann. Härligt...

Torka



Jag har ingen lust till att blogga. Inspirationen är som bortblåst, och jag vet inte riktigt hur jag ska hitta den igen. Det kanske hjälper om jag äter lite glass med chokladsås?

Här är i alla fall en bild från hotellrummet i Göteborg. Den föreställer mig och vår utsikt.

Nu är det här världens sämsta foto

449b8a3337b6a613926c1bca5ebac946.png

Nu är det här världens sämsta foto, men det blev inte bättre än så. Det här är modellen Adina Fohlin, mer känd som hon den läskiga i Apolivareklamen. Det är en vansinnigt obehaglig reklam, då hon ser ut som hämtad ur en skräckfilm. Men på den högra bilden här ovanför är hon ju faktiskt riktigt söt. Tänk vad man kan göra med smink, ljus och skuggor.


Det är bra att ta sen lunch. Då bl

0-3e68c99e17c59db50816ae435b1447c7.png

Det är bra att ta sen lunch. Då blir eftermiddagen så mycket kortare. Så nu: två timmar kvar till hemgång. Eller, först måste jag förbi stan och köpa nya lurar till poden. Men det är ju nästan samma sak.


Jag fick fem och en halv timmars s

6d6fbb93841dcae86eca489feb272bb4.png

Jag fick fem och en halv timmars sömn i natt. Det är inte tillräckligt, men det räcker någorlunda för stunden. Är fortfarande trött, men det är långt ifrån lika illa som det var igår. Alltid något.


Lutande bajamajor



Tänk dig att du har fått i dig några öl, och måste uppsöka en av dessa bajamajor. Det känns inte som världens bästa kombination, med tanke på lutningen... Det är lätt bli yr när man står på plan mark, och man har fått i sig några glas, så jag kan ju tänka mig hur det känns att med samma alkoholhalt i blodet kliva in i en av de här bajamajorna...

Tvätta



I kväll springer jag upp och ner till tvättstugan. Tyvärr är fläkten i torkrummet fortfarande trasig, så kläderna blir inte torra för fem öre. Det blir till att hänga upp dem runtom i lägenheten. Lagom kul. Men det finns inget alternativ, och då måste det bli så.

Jag håller på att somna. Det är in

58e6dafc3dfd5220aefaed496c35f008.png

Jag håller på att somna. Det är inte kul någonstans på jobbet i dag, och jag kan knappt hålla ögonen öppna. Tiden släpar sig fram riktigt långsamt. Dricker lite te och hoppas på att piggna till, men det går inte alls så bra som jag önskat. Värdelös dag.


Ibland förvånas jag över hur jäkla

74fcf1e5fb5cc111abcd0263603b3ad0.png

Ibland förvånas jag över hur jäkla duktig jag är. Som nu, när jag tappade öronsnäckorna till poden i golvet, så att ena gick sönder. Ännu jobbigare är det att det är inte många månader sedan jag köpte nya lurar. Slöseri.


Sova



Egentligen borde jag sova för längesen. Men icke. Här sitter jag i soffan, vansinnigt trött, men oförmögen att borsta tänderna och krypa ner under täcket. Men då får jag å andra sidan skylla mig själv i morgon när jag knappt kan hålla ögonen öppna på jobbet.

Haga

Anledningar till varför jag tycker om stadsdelen Haga i Göteborg.
















Snyltgästen

Jag åkte hem till Marielle (och David, men han var inte hemma) efter jobbet i dag, och snyltade åt mig middag. Blev även försedd med en välbehövlig dos av skvaller och lite öl. Alldeles lagom en tisdagkväll.



Nothing fancy.



Ett kvinnligt bäcken?

Vad kul det är när tågen är instäl

7c2a65b7f0dee7e4746b86c7a9219e69.png

Vad kul det är när tågen är inställda när man har lite bråttom, så att man måste promenera hem. Jag blir lika glad varje gång.


Koffeinkick



Jäkligt smart av mig att dricka kaffe på kvällen. Nu är jag inte intresserad alls av att ens försöka sova. Jag är alldeles för pigg för det, trots att det är det som jag behöver mest av allt. Ligger redan efter med sömnen, och att förlora ytterligare sömntimmar i natt är inte optimalt för fem öre. Det blir till att försöka tvinga sig själv att somna. Annars kommer jag att somna på jobbet i morgon, vilket förmodligen inte skulle uppskattas alls.

Avskedsmiddag

Tre veckor går ibland alldeles för fort. Som nu. I morgon lämnar Gabrielle och Kevin Sverige, och fortsätter sin semester i New York, Montreal, Las Vegas och Hawaii. Tiden som de har spenderat i Sverige har gått på tok för fort, och det känns inte alls kul att de åker redan. Nästa gång de kommer hem blir förmodligen Julen 2010. Ett och ett halvt år. Men förhoppningsvis kommer jag till Australien redan om ett halvår.

Kvällen bjöd på avskedsmiddag i Rönninge.



Lite trötta, tror jag bestämt.



Kevin hade fixat förrätten. Gottgott.



Bulgursallad och kyckling.



Choklad till kaffet.



Systrar.



Hej då!

På ett stulet badlakan

Vi fick njuta av U2 även under lördagen, dock inte inne på arenan. Vi snodde med oss ett stort badlakan från hotellet, som vi bredde ut på en gräsplätt mitt i gatan utanför Ullevi. Där låg vi en och en halv meter från spårvagnsspåret och sjöng med i låtarna. Vansinnigt mysigt, och det enda som saknades var en flaska vin.






U2 på Ullevi

Så fick jag äntligen se U2 live. På min namnsdag, dessutom. Det var helt galet bra, även om jag saknade vissa låtar (som spelades på lördagens konsert, men då var visserligen vissa andra låtar som jag verkligen ville höra borttagna, så det gick väl jämnt ut) och hade kunnat slippa höra några av de nyare låtarna. Vi hade tur och lyckades knipa platser rätt långt fram, utan att ha behövt köa hela dagen. Och jäklar i min gata, så bra det var. Jag längtar redan efter att de ska komma hit nästa gång.

U2 på Nya Ullevi - Check.










Hotellfrukost vs hotellfrukost

Jag och E bodde på samma hotell, i samma rum, och besökte samma frukostbuffé varje morgon. Ändå lyckades min frukost se så mycket mer aptitlig ut än hans. Jag förstår inte hur det gick till.

Fredag:

Min frukost.



E:s frukost.





Lördag:

Min frukost såg likadan ut som under fredagen.

E:s frukost såg ut så här. Lite bättre än föregående dag.


Det är inte helt roligt att vara t

023938293114b44c71d74831552d3529.png

Det är inte helt roligt att vara tillbaka på jobbet i dag. Till skillnad från min semestervecka ska det tydligen bli kanonväder den här veckan. Jag känner mig lurad. Instängd på kontoret i två veckor innan det blir lite mer frihet. Illa.


Åter i Hufvudstaden



Jag är hemma igen efter en vansinnigt trevlig helg i Göteborg. Har verkligen haft det bra, bortsett från att solens strålar har lämnat lite väl tydliga märken på min kropp. Min högra ansiktshalva är knallröd medans den vänstra är ganska så vit. Är även skrikigt röd på armar och i urringningen. Jag kan uppenbarligen inte  vistas för länge ute i den svenska solen utan att smörja in mig med solskyddsfaktor. Vilket man inte tänker på att göra om man bara ska ut och promenera, och inte medvetet ligga och steka sig på beachen.

Jag kommer att berätta mer om hur de tre dagarna i Göteborg var, men inte just nu. Nu måste jag hoppa in i duschen och tvätta av mig resdammet. Är vansinnigt äcklig justn u, och med tanke på attj ag ska till jobbet i morgon borde jag nog göra något åt det.

(För övrigt brukar Henrik Berggren tydligen hänga på båten Styrbord Babord som finns med på bilden ovan. För den som inte vet vem Henrik Berggren är - fy skäms. Googla genast.)

RSS 2.0