Party

 
Senare på kvällen, efter ett litet stopp på O'Learys, mötte vi upp några av Alex vänner i Gamla Stan. Det dracks lite öl och snackades lite mer. Alex visade upp sina fotokunskaper och tog den fantastiskt välkomponerade bilden ovan.
 
Gillar för övrigt att vakten på Sjätte Tunnan släppte in resten av sällskapet utan problem, men ville veta hur gammal jag var. Jag fyller trettio i oktober, tack för att du frågar. Bra för egot.
 
 
 

Thaiboat

 
På min to do- lista för den här sommaren stod ett besök på Thaiboat. Jag antar att jag kan pricka av den punkten nu, med tanke på att det fortfarande var augusti när jag besökte den igår kväll.
 
Jag och Alex tog oss dit efter barnkalaset vi varit på tidigare under eftermiddagen. Och eftersom det trots allt var lördag beställde vi in varsin drink innan maten. Jag var djärv och körde på servitrisens rekommendation "Thaiboat", som innehöll chili. Det var sting på den!
 
 
Vad gäller maten var jag tråkig och beställde Pad Thai. Alltid samma när jag äter thai. Men jag och Alex delade på rätterna, så fick även smaka på hans panenggryta. Mycket gott (även om jag kanske ändå tycker att thaistället mitt över gatan från där vi bor är snäppet vassare).
 
Atmosfären på Thaiboat är dock svårslagen, och jag önskar bara att jag gått dit tidigare under sommaren för att ta en drink och sitta i en solstol med fötterna i sanden på deras hemmabyggda lilla strand. Kan verkligen rekommendera Thaiboat om man tycker om thaimat.
 
 
 

Födelsedagsfika

 
Igår var vi och firade lilla Molly, som redan har hunnit fylla ett år. Känns galet att tiden har gått så fort. Hon har blivit jättestor sedan vi senast såg henne, och hon är en egen liten person med tydlig vilja.
 
Emelie och David hade ordnat jättefint med massa gottigheter. Det var hembakad prinsesstårta (förstår inte hur jag någonsin ska kunna gå tillbaka till köpeprinsesstårta efter det), kakor, bullar, chokladdoppade och nötströsslade marshmallows och massa annat. Var gravt sockerchockad när vi gick därifrån.
 
 
 

Kräftskiva

 
Min fasters familj har en stuga en bit utanför Stallarholmen. Ett litet paradis på landet. Jag och Alex blev bjudna dit på kräftskiva igår, och det ville vi så klart inte missa.
 
Vi började med att grilla hamburgare och korv.
 
Jag åt: En hamburgare och en korv. Det var en korv för mycket.
Alex åt: En hamburgare med dubbla bitar kött, en enkelburgare och tre (?) korvar. Oklart om han tyckte att han åt för mycket.
 
 
Vi ägnade lite tid åt olika spel. Yatzy, där jag kom tvåa. Får väl anses vara bra. Boule, där vi körde tjejerna mot killarna. Det fick vi dessvärre avbryta då Moder Jord bestämde sig för att släppa ner ett skyfall över oss. Istället ägnade vi eftermiddagen åt att spela sällskapsspelet Med andra ord. Som jag och Therese var grymma på. Senare under kvällen ändrade vi på reglerna och körde charader istället.
 
 
Kräftfacit:
 
Alex: Åt en kräfta.
Jag: Åt ett kilo kräftor.
 
Kvällen avslutades med ännu mer charader och dansuppvisningar. Ja. Under alkoholens inflytande delade vi in oss tre och tre och framförde sedan dansen till Beyoncés Single Ladies. Så kan det gå.
 
 
 

Till Margit

 
Älskade farmor. I dag är det exakt ett år sedan vi förlorade dig. Mitt hjärta har aldrig gjort så ont som det gjorde då, och jag har fortfarande inte återhämtat mig. Men jag är glad att jag fick sitta vid din sida när du tog dina sista andetag. Att vi alla fick vara med, och att du inte var ensam. Jag hoppas, och jag tror, att du kände det.
 
Jag tänker på dig varje dag, och jag saknar dig så otroligt mycket. Men jag vet att du har det bra, och att du inte längre har ont. Och tids nog (förhoppningsvis om väldigt, väldigt länge) kommer vi att ses igen. Och då kommer jag att krama dig så hårt att det gör ont. Fast ont på ett bra sätt.
 
Jag älskar dig farmor.
 
 

Wille

 
I måndags förra veckan blev min fina vän Helene mamma. Hennes lilla kille tyckte äntligen att det var dags att upptäcka världen utanför magen. Det är ju trots allt rätt kul där också.
 
När Helene bjöd över mig och Alex på middag igår var jag inte sen att tacka ja. Att få träffa Wille hade jag ju väntat på i nio månader. Han var precis så underbar som jag hade föreställt mig. Och så väldigt, väldigt liten. Vägde knappt någonting. Han sov i min famn och det kändes som att han tyckte att det var rätt najs. Ja, eller kanske inte, med tanke på att jag kände hur han la en korv i blöjan medans han låg där.
 
Så nu har jag en till liten kille att älska och skämma bort.
 
 

Vapiano en tisdag

 
I tisdags hade jag en dejt med Pernilla som arbetar i receptionen på mitt jobb. Vi har pratat om det så länge, men det har liksom inte blivit av. Förrän nu. Så äntligen kunde vi prata utan att bli avbrutna (i receptionen är det alltid någon som vill någonting, eller så ringer telefonen).
 
Vi tog oss till Vapiano på Kungsbron, där jag som vanligt åt scampi med campanellepasta. Brist på fantasi, kan man tycka. Men det är ju SÅ gott. Och eftersom jag så sällan äter på Vapiano känns det bäst att köra på det säkra kortet som jag tycker så mycket om. Tar jag något annat dröjer det kanske jättelänge innan jag får äta scampipastan nästa gång...
 
Drämde till med dessert också. Precis vad som inte behövdes, men det var en sån där tisdag då man kunde få lyxa till det lite extra.
 
 
 

Mormor 83 år

 
Det har varit en fullspäckad vecka. I måndags fyllde min fina mormor 83 år (fast om du frågar henne fyllde hon nog 25). Självklart åkte jag dit och födelsedagsfikade. Åt på tok för mycket sött och drack kaffe fast jag inte borde, så sömnen gick det ju åt helskotta med den natten. Men trevligt var det.
 
 
 

Brunch på Långbro Värdshus

 
Att äta är en av mina favoritsysselsättningar, och i dag blev det mycket av den varan. Jag och Alex mötte upp Marielle och David (och lilla Ella förstås) vid Långbro Värdshus, för att testa deras brunch. En brunch som visade sig vara grymt bra! Det fanns både varmt och kallt och desserter.
 
Redan vid andra tallriken började det ta stopp för mig. Lyckades inte trycka i mig allt. Men när det var dags att ta sig an dessertbordet lyckades jag uppenbarligen fixa till ett rätt stort hål i magen, för det var inte något problem att äta en av varje sort.
 
Jag kan varmt rekommendera brunchen på Långbro Värdshus. 325 kronor, och då ingår kaffe men inte övrig dricka. Inte den billigaste brunchen i stan, men med tanke på kvaliteten så kan man gott gå dit om man vill lyxa till det någon gång.
 
 
 

Lily's Burger

 
Vi fick femton minuter på sos. Sedan kom Torleif och hämtade upp oss. Vi plockade upp Addi och åkte sedan till Lily's Burger vid Hornsbergs Strand, där jag avnjöt en rejält flottig skapelse med extrabeställd ost och bacon. Galet gott, men det försatte mig sedan i en hemsk matkoma som jag ännu inte hämtat mig ur. Det hjälpte kanske inte heller att vi sedan köpte glass också.
 
Så mycket för den här hälsosamma lördagen.
 
 

Leo

 
Dagens bästa var att efter två månaders sommaruppehåll få komma tillbaka till stallet och gosa med den här killen. Stallet kan vara min bästa plats.
 
 

PW

 
Jag ar varit lat hela veckan. Varje dag har jag tänkt att jag ska ge mig ut och springa. Vara duktig. Få in rutinen och tycka att det är kul. Men det sket sig ju. För varje dag har jag varit trött efter jobbet. Jag har satt mig i soffan och sedan fastnat där. Somnat. Att det har blivit kyligare ute hjälper inte till. Jag har ingen lust att ge mig ut för att sedan frysa. Och jag tycker illa om mig själv som smiter undan.
 
Men i dag gick jag upp tidigt. Drog på mig de nyinköpta träningsbyxorna, ett fynd för 99 kronor, och gav mig ut på en timmes Power walk. Hade Fredagspodden med Hannah och Amanda i lurarna, och hade trots det mördande gångtempot en rätt trevlig stund. Första halvtimmen åtminstone, sedan blev det tungt i benen. Men det är ok.
 
 

Hotellfrukost i Prag

 
Det bästa med att bo på hotell är hotellfrukosten. Om frukosten är bra, vill säga. Men numera är både jag och Alex rätt så petiga med just den detaljen, och det var faktiskt en avgörande faktor när vi bestämde oss för att boka Grandior Hotel Prague. Att de hade frukostbuffé, och övriga hotell vi tittade på inte hade det, gjorde valet av hotell rätt enkelt.
 
Mina frukostar såg ut så här. Yoghurt, melon, ananas, omelett, juice och en muffin. Lite kan man ju få lyxa till frukosten när man är på semester (annars brukar jag inte äta bakverk till frukost)...
 
 
 

Inte bara öl

 
Vi drack inte bara öl i Prag. När regnet övermannade oss sökte vi skydd på en uteservering på torget i Gamla Stan. Där beställde vi in varsin drink och spanade på människor. Det kändes som att vi behövde bryta av mot all den beska ölen. Och en drink tackar man ju sällan nej till. Bra beslut.
 
 
 

Vingård mitt i stan

 
Av en ren slump sprang vi på en stor park innehållandes en vingård. Mitt i Prag. Det var det mest oväntade på vår resa, och också en av de bästa sakerna. Nästan inga turister hade hittat dit, och det var oerhört fridfullt att sitta där och njuta av lugnet. Jag njöt även väldigt mycket av min apfelstrudel som jag beställde. Lite socker gör ju som bekant susen för trötta själar.
 
Nu vet jag ju självklart inte vad stället heter, vilket kanske är en bra grej att ha koll på om man ska tipsa om något. Men det ligger i en stor park som är öster om Gamla Stan. Man kan ju annars googla eller fråga sig fram... Men åker du till Prag kan jag rekommendera ett besök här!
 
 
 

Sålt

 
För ett tag sedan köpte Alex och jag nytt köksbord och nya stolar. Mitt gamla bord förpassades då till ett hörn av vardagsrummet, där det mest har stått i vägen. Om Alex hade fått bestämma hade vi slängt det där bordet för längesen. Men nu fick han inte bestämma, och istället har han fått höra mig tjata om att jag ska sälja det.
 
Igår fick jag äntligen arslet ur vagnen och la upp bordet på Blocket. På kvällen hade jag en köpare, och nu var de här och hämtade det. Femhundra kronor rikare, och med en vetskap att någon annan kommer ha användning av mitt fina bord.
 
Nu ska jag se om jag inte kan kränga min gamla soffa också. Och kanske kan jag leta fram ännu fler saker ur gömmorna...
 
 

PW

 
Söndag. Sista dagen på semestern. I morgon börjar jobbet igen. Det har gått alldeles för fort. Men jag antar att det bara är att försöka njuta av den här dagen så mycket som jag bara kan, och sedan gå och lägga mig i god tid i kväll.
 
Så. Jag började njutandet med en power walk i en och en halv timme. Mycket njut på det... Not. Men när jobbet börjar lär det ju inte bli så många morgonpromenader, så det är väl lika bra att få de avklarade när man kan.
 
 

Prag Dag 3

 
Sista dagen i Prag promenerade vi runt en del. Vi ville bort från Gamla Stan, och hamnade först på Václavplatsen. Där ligger Nationalmuseet, som är en imponerande byggnad.
 
 
Vi fortsatte sedan på mindre gator och sprang förbi en liten torghandel. Där sålde de billiga bär, så vi köpte på oss en ask hallon som vi åt på en parkbänk bredvid en kyrka. Så härligt att inte stressa till något, utan bara kunna sitta och njuta av att befinna sig i nuet. Och njuta av hallonen. De var delicious.
 
 
 

Pragburgare

 
Jag erkänner. Jag åt inte bara massa inhemska specialiteter i Prag. Nästan inga alls, faktiskt. Och efter misslyckandet tidigare under vår andra dag i staden, kändes det säkrast att på kvällen satsa på något som jag visste skulle gå hem. En hamburgare. Det kan väl inte bli fel?
 
 

Det Dansande Huset

 
Av en slump sprang vi på Det Dansande Huset när vi var i Prag. Det ser ut som något hämtat ur en Harry Potter- film. Som om det vrider och korvar på sig genom magi. Jag gillar't!
 
 
 

Mer färg åt Helena

 
Sedan jag träffade Alex har jag fört in mer färg i min garderob. Allt det svarta har fått ta ett steg tillbaka (även om det fortfarande är det säkraste kortet när det kommer till kläder). Här är ett nytillskott som jag i dag använde för första gången.
 
Den kommer från Morgan, och jag köpte den på Zalando. 549 kronor. Som hittat.
 
 
 

Konditori Lyran

 
Vi är inne på det absolut sista rycket på sommarsemestern 2014, och ångesten tilltar för varje timme som går. Därför kändes det bra att vi tog till vara på den här lördagen och njöt av det soliga vädret så mycket som det gick.
 
Vi åkte till Konditori Lyran, där vi mofflade i oss en sen lunch. Medans Alex körde på en smörgås satsade jag, efter en stunds velande, på räksalladen. Ett mycket klokt val, visade det sig. Dessvärre var det lite väl många getingar som förpestade tillvaron för oss medans vi åt för att det skulle vara helt behagligt. De är riktigt envisa, de små rackarna.
 
När maten var uppäten tog vi oss därför ner till vattnet och promenerade hela vägen till Örnsberg. Det är så otroligt fint, och jag skäms lite över att jag så sällan får arslet ur vagnen och tar mig till det där vattnet. Det ligger ju så himla nära där vi bor. Måste bli bättring på det.
 
Aja. Den här lördagen får i alla fall en tumme upp.
 
 
 

Milen

 
Tänkte inte promenera så långt i morse. Det blev en mil. Mycket bra.
 
 

Hallarby

 
Igår åkte jag med mina föräldrar och min farfar till det ställe som var mitt sommarparadis när jag var barn. Ett paradis där även min pappa tillbringade sina somrar när han var ett barn. Farmor och farfar hyrde ett hus i Hallarby utanför Enköping under massa år, och jag älskade det stället. Vi försökte räkna ut när jag var där senast, och det måste ha varit 1998- 1999 någon gång, då jag och pappa åkte och hälsade på vänner som bor i huset nu. Så det var på tiden att jag fick komma ut dit igen.
 
Första stoppet blev hemma hos Eva. Hon bor i det gula huset på bilden ovan. Där bjöds det på rosé, fika och smörgåsar.
 
 
Efter att ha fyllt på med lite energi åkte vi vidare till Härkeberga. Där firade vi Midsommar när jag var barn. Dansade runt midsommarstången medans folkdräktsklädda män och kvinnor sjöng och spelade dragspel. Jag tvingade pappa att stå i kön till ponnyridning och för att åka häst och vagn. För inte ville jag missa det! Mina bästa midsommarminnen har jag därifrån.
 
 
Sedan åkte vi till huset som farmor och farfar hyrde, där Marie och Ulrik bor nu. Det ser inte riktigt ut som det gjorde för tjugo år sedan, men de har renoverat det så att det är kanonfint nu. Allt såg dock betydligt mindre ut än som jag minns det. Men så är det väl med det mesta när man växer upp.
 
 
Vi blev bjudna på middag, och jag åt så mycket att jag nästan rullade fram när vi gick därifrån. Så vansinnigt bra dag, och det var härligt att promenera omkring på grusvägarna där jag gått så många gånger förr.
 
 
 

Tisdagsmys med vänner

 
Vi har tillbringat nästan hela dagen hemma hos Marielle och David och deras lilla Ella. Den ursprungliga planen var att vi skulle ligga på stranden nere vid Edsviken, men det kändes inte så aktuellt när regnet öste ner och åskan mullrade. Så vi stannade inne istället och spelade Game of Thrones- brädspelet som Alex tagit med sig.
 
 
Det tog vansinnigt lång tid att förstå sig på hur spelet funkade och alla regler. Och eftersom jag inte är någon van strategispelsspelare blev det väldigt jobbigt när jag var tvungen att tänka taktiskt, och mitt velande var inte jättepopulärt. Men när vi började få bättre koll på vad det var som gällde blev det mycket roligare, och jag kan tänka mig att det är ett sånt spel som är skitkul bara man förstår exakt alla regler. När jag gör det kommer jag bli en farlig motståndare!
 
 
Sedan gick vi och köpte thaimat. Det förstår jag mig mer på. Alldeles FÖR bra, skulle jag vilja påstå.
 
 
Och så blev det självklart lite lek och gos med Rolf och Gösta. Leka med mina skosnören var en populär sysselsättning för lillebror Rolf.
 
 
 

Dagens träning

 
Det känns som flera dagar sedan, men så här började jag denna tisdag. Med en promenad på en och en halv timme med Deckarpodden i lurarna och glajjerna för att skydda mot solen. Hann hem och duscha. Sen kom regnet. Bra tajming, för en gångs skull.
 
 

Inte samma sak

 
Alex kan försöka lura i mig att pork belly som har tillagats i ugn i åtta timmar är samma sak som pulled pork hur mycket han vill. Det var en fettklump med knappt något kött på. Det är inte så min pulled pork ser ut. Eller smakar.
 
 

Staropramens Bryggeri

 
Tjeckien är ju vida känt för sina olika ölsorter. Därför kändes det som en bra idé att besöka Staropramens Bryggeri när vi ändå var där. Där fick man gå en automatiserad guidetur, där de berättade om bryggeriets historia och om själva bryggeriprocessen.
 
Det var väldigt intressant, och det hela blev än bättre av att turen avslutades i bryggeriets bar där man fick smaka på ölen (som om man inte gjort det så många gånger tidigare...). Väldigt trevlig upplevelse!
 
 
 

Prag Dag 1

Söndagen i Prag tillbringade vi med att promenera runt i gamla stan och upp till slottet. Det var galet varmt ute, och vi fick göra några stopp för att svalka oss med kall öl. Helt ok när man är på semester.
 
Jag var i Prag för elva år sedan, så det var kul att komma tillbaka på lite andra villkor (då åkte jag med skolan). Det är en otroligt vacker stad som verkligen tilltalar mig, som är hooked på vackra byggnader. Alex hade inte varit där tidigare, och han blev positivt överraskad av staden. Och då inte bara av maten och ölen.
 
 
 
 

La Republica

 
Vi kom fram till Prag på lördagkvällen, och det enda vi egentligen hann med den dagen efter att vi checkat in var att gå och äta och sedan promenera runt lite i gamla stan. Middagen intogs på La Republica, ett trevligt ställe där de även bjöd på livemusik.
 
 
 

Grandior Hotel Prague

I Prag bodde vi på Grandior Hotel Prague. Ett femstjärnigt hotell (även om jag kanske hade gett fyra stjärnor om det var jag som fick bestämma) med tio minuters promenad från det stora torget i gamla stan. Så här såg vårt rum ut. Av någon anledning hade de ställt in en extrasäng, som vi bad dem ta bort efter första natten. Nog för att jag brukar somna på soffan hemma, men jag hade inga tankar på att slockna i extrasängen istället för den vanliga sängen.
 
 
 

Grand Hotel

 
Jag har länge tänkt att jag och Alex ska checka in på ett hotell i stan och bara njuta av att lyxa till det lite i vardagen utan att behöva åka längre än ca 17 minuter med tunnelbana. Och nu föll det sig så himla bra att en vän till en kollega arbetar på Grand Hotel, och vi blev erbjudna Friends & Family- rabatt där. Ett erbjudande som var alldeles för generöst för att vi inte skulle nappa på det. Så igår checkade vi in på stans finaste hotell.
 
Så här såg vårt rum ut.
 
 
Vi hade packat med oss badkläder, så självklart besökte vi Spa & Fitness- avdelningen. Med tanke på att det var så galet varmt ute var det otroligt skönt att få bada lite (även om det var väldigt varmt i vattnet).
 
 
När vi var färdigbadade tog vi ss en promenad bort till Stureplan och åt middag på East. Jag chockerade inte i mitt val av mat, utan körde på de sedvanliga koreanska pannkakorna till förrätt och den marinerade fläskkarrén till varmrätt. Lyxade dock till det med en liten chokladtryffel till dessert. För att sätta ytterligare guldkant på kvällen.
 

Och vad är väl en vistelse på Grand Hotel utan ett besök i Cadierbaren? Så innan vi kröp ner under de fluffiga
duntäckena tog vi oss varsin drink där.
 
 
Och i morse var det så dags för frukosten. Jag ÄLSKAR hotellfrukostar, och den här gången blev jag sannerligen inte besviken. De hade allt man kunde tänka sig. Till och med två olika sorters gröt! Det var som att komma till frukosthimlen. Och att lokalerna var fantastiska gjorde ju inte saken sämre.
 
 
Vill man lyxa till det lite kan jag verkligen rekommendera Grand Hotel. Oavsett om man är i huvudstaden på besök, eller om man (som jag och Alex) bor här men vill sätta lite guldkant på tillvaron.
 
Hotellet har dessutom ett erbjudande som sträcker sig året ut. Se det HÄR.
 
 
 
 

Brunch på Marie Laveau

 
Söndagar är perfekta brunchdagar, och jag skulle vilja slå ett slag för Marie Laveaus brunch. Eller ja, egentligen är den kanske inte så typiskt brunchig (Inte som till exempel American Table, där det serveras en buffé av gottigheter), då man beställer in en rätt som om man går på vilken restaurang som helst. Men de har lite enklare rätter att välja på, till lite billigare priser.
 
Det var alltså här jag och Alex hamnade igår, av en ren slump, då vi behövde fylla på med energi efter att ha tvingats åka ersättningsbussen från helvetet mellan Fruängen och Zinkensdamm då tunnelbanan inte gick. Bussen försökte steka oss levande, och jag trodde nästan att jag hade kissat på mig när jag klev av den, tills jag insåg att det var svett. Då förtjänar man faktiskt brunch på Marie Laveau.
 
Jag åt deras chili på högrev med jalapeños, gräddfil och nachochips (fast jag hoppade över chipsen). I mitt tycke hade den gärna fått serveras med lite mer grönsaker, men i övrigt var den väldigt god.
 
Alex drog till med en pulled pork- smörgås. Den fick tummen upp.
 
God mat. Trevligt ställe.
 
 
 

Cruising Sveavägen 2014

I lördags kväll släpade jag med mig Alex in till stan, för då var det dags för cruising. Jag är ju uppvuxen med gamla amerikanare, och att komma in till Sveavägen just den här kvällen varje år och få känna alla avgaser och se alla fina (och vissa mer eller mindre risiga) bilar gör mig otroligt nostalgisk. Det är även kul att spana in alla människor som samlas för att ta del av detta event. Det finns så många udda fåglar...
 
Vi träffade även på mina föräldrar, min ena morbror och hans fru. Min morbror och hans fru hade kört sin in sin ena pärla och parkerat på front row på Sveavägen. Det är bilen på bilden längst ner.
 
 
 

Prideparaden 2014

I lördags var det dags för den årliga Prideparaden, och i vanlig ordning såg jag till att befinna mig inne i stan för att bevittna den. Den här gången gick jag med Helene, och vi hittade bra platser på Strömbron. Det var så mycket kärlek och glädje i luften, och det smittar verkligen av sig.
 
 
 

Gröna Lund

 
Igår tillbringade jag och Alex dagen på Gröna Lund. Åkte bergochdalbanor och karuseller tills det snurrade i huvudet. Och däremellan åt vi pannkakor och drack cider och öl och spelade på chokladhjul. Vann inte ett skit. Så det är väl som det brukar vara.
 
 
 

RSS 2.0