Honey Is Cool


Kate och Goldie

Jag tittar på Rocksystrar, som går på tv. Och jag slås av hur lika Goldie Hawn och hennes dotter Kate Hudson är. Även om Goldie är betydligt äldre än sin dotter, så är likheten fortfarande slående. Men mest av allt så ser Kate ut som en ung Goldie.


Mugshot



Ja, det är inte lätt alla gånger.

David plus 30

Det var en väldigt trevlig tillställning för, numera 25- åriga, David igår. Middag på italiensk restaurang, och ett trettiotal gäster. Dock hade Robert glömt att ta med sig vår present. Jag hade påmint honom om den två gånger under dagen, men när det väl gällde så glömde han. Karlar.

Tyvärr var jag inte helt pepp inför kvällen på grund av rådande omständigheter. Men jag försökte att inte låta det förstöra för mig, och jag hade faktiskt trevligt ändå. Men jag skippade Sturecompagniet efteråt och åkte hem istället. Trots att det var väldigt roligt att vi alla fanns med på gästlistan, som "David plus 30".



Födelsedagsbarnet fick massa shots.



Robert drack cola och kunde bara stanna ett par timmar. Så går det om man börjar jobba kl 5 dagen efter.



Prinsessan Marielle med killer örhängen och urringning vlev antastad av ett fyllo.



Kaklet på toaletten matchade mina ögon.



Prinsen och prinsessan.



David fick en Superapa i present. Om man drog den i armarna skrek den som om den blev torterad.


I call her Red

En sak är i alla fall bra. Just nu är min favoritfärg röd. Jävligt otippat, men jävligt lätt att förstå varför.


Mörker

Jag borde vara lycklig nu. Hoppa runt på små moln och bara må bra. Men så är det inte. Jag mår skit. Vissa saker i mitt liv är jättefina. Men samma saker skapar konflikter på annat håll, och gör mig bara olycklig. Och jag vet inte hur jag ska reda ut den här soppan. Det finns nog inget bra sätt. Speciellt inte om jag ska följa mitt hjärta. Men alternativet kan jag inte leva med. Det går bara inte.


Hon är bättre


Turn 25

I kväll är det fest för David, som har fyllt 25. Festplatsen är en restaurang på Birger Jarlsgatan, och enligt rykten från någon som vet (men som inte riktigt kommer ihåg exakt vad) så kommer det att serveras fantastiskt god mat. Det kan jag behöva. Det är nog uppemot 35- 40 personer som kommer att delta på festen också, och jag har i bästa fall träffat fyra av dem tidigare. Så i kväll är det nog läge att hålla alkoholnivån på en ok nivå. Jag vill ju inte upprepa det som hände på 70- talsfesten för några veckor sedan.


Jag hade varit miljonär

Efter nästan tre år har jag fått sjöutsikt från min lägenhet. Om det hade varit en bostadsrätt hade jag lätt försökt sälja nu. Tänk så många sköna miljoner som hade trillat in enbart tack vare denna fantastiska utsikt!


Daniel och Victoria

Att jag har varit frånvarande här innebär inte att jag har varit frånvarande från vad som händer runt omkring mig i övrigt. Självklart har jag inte missat att Daniel och Victoria har gått och förlovat sig. Äntligen! De har ju varit tillsammans så länge att allt annat hade varit en skandal av stora mått.

Jag är dock lite besviken över att det dröjer ända till 2010 innan det blir något bröllop. För om det är något som jag gillar så är det storslagna bröllop, och att slänga in en kunglighet på det gör det hela ännu mer fantastiskt.

Jag förstår ju att det här med att vänta har att göra med att svenska folket ska vänja sig mer vid tanken på att en helt vanlig Svensson gifter sig med landets blivande regent. Vilket jag inte kan förstå, för det viktigaste är väl för fasiken kärleken. Skit i om han inte är prins, greve eller hertig. Sådant betyder ändå ingenting. Det här äktenskapet kommer att bli skitbra, för de älskar verkligen varandra. Tänk på vad killen ger upp för sin kärlek. Han ger upp nästan allt. Om inte det är kärlek så vet jag inte vad.


Anledningen

Jag vet att jag har varit frånvarande här, men jag har varit upptagen med annat. Viktiga saker.

Obs! Bilden är tagen vid ett annat tillfälle, och alkohol har inte varit inblandat.


Ringar av jordnöt

Det skulle vara riktigt gott med lite jordnötsringar just nu. Jag hade några hemma så sent som igår, men de är slut sedan länge. Fasiken också, varför har man aldrig saker hemma när man är sugen på dem?


Gårdagens middag

Jag blev lite bortskämd igår när Alex lagade middag åt mig. Det blev lax, potatis, broccoli med citron, ärtor och en sås gjord på creme fraiche, vitlök och gräslök. Väldigt gott och väldigt enkelt, även om jag säkerligen skulle misslyckas totalt om jag försökte mig på det på egen hand. Jag ägnar mig ju inte åt särskilt mycket matlagning, då det inte är kul att laga mat själv för att sedan äta den ensam framför tv:n. Men laga mat tillsammansmed andra är alltid lika roligt, och en sådan här enkel rätt som nästan sköter sig själv kanske jag trots allt ska försöka mig på igen någon gång i framtiden om vi är flera som hjälps åt.






Kvällen

Kvällen ser ut som följer. Alex kommer hem till mig, vi lagar middag (enligt hans recept, vilket förmodligen är säkrast) och tittar på Melodifestivalen. Jag har fått för mig att det är ett grymt startfält även denna vecka, så jag är helt övertygad om att det kommer att bli en trevlig kväll med musiken i fokus. Ja, och så självklart massa elaka kommentarer om klänningar och fjantiga scenframträdanden, vill säga.


Åh Uppsala, vad var jag nånsin för dig?

Självklart är det något som ska skita sig när man är i Uppsala för första gången på en massa herrans år. Den här gången var det strul med tågen. Någon hade sprungit över spåren och blivit påkörd, och all tågtrafik stod stilla. Vilket, om jag nu ska vara lite egoistisk och med all respekt för denna människa, inte var särskilt kul med tanke på att klockan var 21:30 och vi var i en annan stad än vår hemstad.

Vi blev informerade om att det skulle gå ersättningsbussar, men de kom först efter 40 minuter. Och trots att en kille på SJ:s kundservice sa att vi skulle få åka hela vägen till Stockholm, blev vi avsläppta vid Knivsta. Där fick vi vänta på ett tåg som skulle ta oss till huvudstaden. Det kom inte något, så efter 30 minuter ute i kylan hoppade jag och E på ett tåg som gick till Upplands Väsby. Där fick vi vänta i ytterligare 40 minuter på pendeln som tog mig till Centralen (E hoppade av i Solna), där det var dags att vänta på tunnelbanan...

Det tog mig 3 timmar och 30 minuter att ta mig hem från Uppsala. Vansinne. Och det jag blir argast över är att vi fick så många olika versioner på vad som skulle ske näst, och det av folk som faktiskt jobbar på SJ och borde veta. Jag var inte glad igår. Och kall ända in till skelettet. Nu ska jag bara kräva tillbaka mina 69 kronor osm jag betalade för hemresan med tåg som aldrig blev av.






Hellström i Uppsala

Min torsdagskväll var inte som andra kvällar. För första gången sedan jag gick i gymnasiet åkte jag till Uppsala. Tog tåget alldeles på egen hand, och tro det eller ej men jag lyckades faktiskt sätta mig på rätt tåg. Väl framme mötte E upp vid stationen. Han hade spenderat hela dagen i Uppsala, och bland annat roat sig med att besöka Domkyrkan och köpa skivor.

Anledningen till denna lilla utflykt var Håkan Hellström. Han spelade på konserthuset (tror jag att det var i alla fall), och en dos Håkan var precis vad som behövdes när vintern vägrar lämna vårt land. Det var en intressant lokal, och jag hade väl hellre föredragit att se Håkan från ståplats (som det inte fanns en enda av här), men det var fantastiskt bra akustik och Håkan och bandet fick folk att stå upp och dansa i alla fall.

Jag blev dessutom positivt överraskad vad gällde låtlistan. Det spelades en del låtar som jag inte hörde förra året eller som endast spelades någon gång, och då var jag ändå på fem Håkan- konserter. Dom kommer kliva på dig igen, Bara dårar rusar in, Jag hatar att jag älskar dig... Underbart.

Årets första Håkan- konsert. Jag hoppas att det blir fler.



Fräsigt hus.



Vi satt på balkong.



Det fanns barstolar, men ingen bar i sikte.



Det fanns små balkonger.



Den numera klassiska vita gitarren.



Sms

"Under 3 månader (Q4 2008) så hade Försäkringsbolaget Stockholm på sin 6:e plats av uppringda mobilnummer Marielle ********, är det något du vet något om?"

Detta sms fick jag igår av Olof. Självfallet skyllde jag ifrån mig.

Något att berätta

Men inte nu. Det får ett eget inlägg någon gång när jag har mer tid, men förslagsvis om inte alltför länge.


What´s the colour of love

På tal om Lili & Susie. Det här är deras bästa låt.



Melodifestivaltankar

Jag tycker att det är näst intill skamligt att Lili & Susie inte gick vidare till Melodifestivalfinalen. Det var dock inte helt oväntat, så jag kan inte säga att jag är förvånad. Men jag tokfastnade för deras låt, så jag hoppas verkligen att den röstas vidare i andra chansen.



En annan åsikt är att det är för jävligt att den fantastiska Lasse Lindh kom sist. Efter Markoolios jäkla skitlåt. Jag kan medge att det inte var någon av Lasses starkaste låtar, men den förtjänade inte en sistaplats. Vad jag däremot vet är att den låten förmodligen är den som kommer att spelas mest i det Nilssonska hemmet av de låtar som var med igår.


Hang the DJ

Jag fortsätter lyssna på The Smiths. För de är bloody fantastic.


Kändisspan på Riche

Vill man se kändisar ska man söka sig till Riche i Stockholm. Igår satt prinsessan Madeleine och hennes pojkvän Jonas och åt precis bakom mig, och vid bordet bredvid deras satt Hans Fahlén  med några vänner.
Restaurangchef Anders Timell sprang som vanligt runt och såg till att allting flöt på. Jag förstår inte hur den mannen orkar.






I goda vänners lag

Gårdagskvällen spenderade jag tillsammans med fem tjejer som jag jobbade med tidigare. Vi har alla spridits för vinden, och jobbar på olika ställen. Det är bara Anki som är kvar på Försäkringsbolaget. Dessvärre ses vi alldeles för sällan allihopa, men när vi gör det är det alltidl ika trevligt.

Den här gången blev det middag på Primo Ciao Ciao vid Odenplan, som för övrigt är en av mina favoritrestauranger. Det skvallrades hej vilt bland brudarna, och en hel del intressanta ämnen avhandlades innan vi styrde kosan mot Riche nere vid Stureplan. Där blev det ytterligare några glas, men vi åkte hem rätt tidigt ändå. Väl hemma slocknade jag på soffan och vaknade vid 05:30 i morse, med värkande nacke och utsmetat smink. Men ack så glad efter en fantastiskt trevlig kväll.



Viveka skvallrade friskt om gamla kollegor.



Jag och Susanne diskuterade karlar.



Världens bästa Ingela plingela.



Vad jag åt.



Anki drack rödvin.



Jag och Jessica diskuterade kärleken och smidde storslagna planer.



Ingela vaktade mina nya skor.



Vi hade kul i taxin, och roligast var att jag hade problem med att ta mig ur den.



 


Söderkällaren

I tisdags träffade jag min gamla vän Alex. Vi fikade, och gick sedan vidare till Söderkällaren där vi mötte upp nästan alla mina gamla medarbetare från när jag var i butik i januari. Ett mycket trevligt initiativ, måste jag säga, och det var kul att så himla många slöt upp. Trots att det var en vanlig vardag och arbetsdag dagen efter. Jag var inte helt oväntat klen och avvek efter några timmar, med anledningen att jag skulle upp och arbeta dagen efter. Andra var rockstjärnor och partade hela natten, med efterfest hemma hos en av tjejerna.

     

     

     

     


Till Peter

Peter, den här låten spelar jag för dig. Det är ju trots allt en av de bästa låtarna som någonsin har gjorts, och jag är övertygad om att du uppskattar den lika mycket som jag gör.


Is it love or is it coke?

Ja, inte fna är det det andra, men jag är inte säker på att det är det första heller.


Kompisar från förr

Ni kanske tycker att jag är en dålig bloggerska, men jag har min anledning. En kär gammal vän som jag inte har haft någon kontakt med på sisådär ett och ett halvt år har kommit tillbaka in i mitt liv. Alex och jag brukade umgås en hel del under våra sena tonår. Sedan flyttade han till Kalmar för att plugga, och då var det som att vår vänskap lades på is. Men nu är han hemma igen, och det gör mig så glad! För även om vi inte har haft jättetät kontakt under de senaste åren, så är han en fantastiskt fin vän som jag tycker mycket om.

Vi träffades igår, och då det blev lite senare än vad jag hade tänkt, och några fler öl än vad jag hade tänkt, så har jag varit extremt trött i dag och helt enkelt inte orkat uppdatera er om vad som händer i mitt liv. Men så här såg vi ut igår i alla fall.


Du behöver aldrig mer vara rädd

"Vi träffades liksom på chans
på nåt sätt ramlade vi in i varann"



Sånt där är slöseri med tid. Men då slösar vi bort våra liv.

Någonting har väckts inom mig. Något som har varit dött så länge. Och jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. En del av mig vill inget hellre än att ha det så, att känna. En annan del av mig vill bara att allt sådant ska ligga begravet. Slippa. Inte behöva riskera något, inte behöva vara rädd att allt ska gå åt pipan. Men det där är ju inte sådant som man kan styra över. Händer det så händer det, och händer det inte så finns det inte så mycket att göra åt saken. Jag har dessvärre blivit lite väl bekväm, och önskar nästan att det inte ska hända, bara så att jag ska slippa fatta beslut och välja en väg. Det är så dåligt. Jag är så dålig. Jag borde inte försöka fly.


Slut

Första riktiga dagen på jobbet gick bra. Jag körde igång direkt med att dubbelkolla att fakturorna stämde, och det var det enda jag ägnade min dag åt. Känns bra. Och jag märker att min tid på lagret i Halmstad och i butik verkligen har varit till stor nytta. Jag ser vad saker och ting är, och behöver inte få allting förklarat för mig. Men det känns konstigt att det är där jag ska vara nu. Att det är de sakerna som jag ska hålla på med.


Nervös

I morgon börjar jag på mitt nya jobb. Eller nya och nya. Jag har ju redan varit där ett par veckor, men det var ju vid jul och nyår. Nu ska jag börja jobba med det som är tanken att jag ska göra. Och det är så himla läskigt. Jag har ju vetat att den här dagen kommer att komma, och det är ju vad jag vill, men nu när det är dags är det nervöst. Och det är väl bara en naturlig reaktion, antar jag. Jag är fan mer nervös nu än när jag började där i december. Och samtidigt förväntansfull. Usch. Läskigt.


That 70´s Show

Yes, 70- talsfest igår. Kvällen började hemma hos Marielle, där jag drack lite för mycket vin på lite för kort tid. Sedan åkte vi till Stadshagen, där festen var i full gång nere i en källarlokal där Elham bor. De flesta (om inte alla?) hade på sig tidsenliga kläder, och det var riktigt kul att se hur folk hade ansträngt sig.

Jag roade mig med att dela ut LP- skivor och dricka mer vin. Vilket var en dålig idé, med tanke på att jag började må illa. Det var inte läge att vara kvar, och jag hade turen att ha nyktra, snälla, omtänksamma Robert där som tog hand om mig och såg till att jag tog mig hem säkert. Jag förstår inte riktigt varför det blev som det blev. Men ibland så mår man dåligt av alkohol. Inte mycket att göra åt.




Robert har en påse från Systemet, men inget alkohol i blodet.



Nykter.



The gorgeous Marielle.



Jag och Robert i Marielles fantastiska soffa. Obs! Jag har inte amputerat benet.



Jag och Robert.



Micke var på partyhumör.



The Beauty and The Geek.



Vilka glajjer...



David och Marielle. Looking good.



Jag och Micke.



Glada brudar.



Sanna lånade mina glasögon. Och hur kommer det sig att hon passade mycket bättre i dem än vad jag gjorde?


Jag- en tönt

Jag var på fest med 70- talstema igår. Eller, jag gick hem rätt tidigt då jag inte mådde så bra. Mer om det i ett annat inlägg. För nu tänker jag bara bjuda på en bild av mig själv. Jag såg verkligen ut som en tönt. Som hämtad från 70- talet, men dock en tönt. Kan inte förstå att min mamma faktiskt använde de där glajjerna när hon var ung.


Kanske äta något?

Jag är hungrig, och borde kanske äta något. Roberts middag från i fredags skulle inte sitta helt fel. Kan jag ringa honom och kräva att han lagar den rätten igen, och kommer över till mig med den i kväll?


Halmstad från ovan

Ja, typ. Fotat från Galgberget, som jag hellre väljer att kalla för Kärleksstigen. För det är trots allt trevligare att tänka att stället alltid har varit en plats för förälskade par än en plats där man hängde människor förr i tiden.


Jättebra tips

Om man bor på hotell när man är på tjänsteresa, och åker buss till jobbet, kan det hända att man får lite tid över efter att man har ätit frukost till det att man faktiskt måste börja promenera mot busshållplatsen. Man vill ju inte vara där alldeles för tidigt så att man måste stå och vänta ute i kylan. Då kan man istället förbereda sig genom att klä på sig jacka och halsduk, och stoppa in Ipod- hörlurarna i öronen, så att det enda man behöver göra är att ta på sig skorna. Sedan kan man lägga sig ner i sängen och blunda och bara vänta på att klockan ska bli tillräckligt mycket.

Att tänka på: Somna inte om, och om du har lätt för detta - glöm inte att ställa klockan så att du inte missar bussen.


Det där med snö

Det var inte helt kul att titta ut genom fönstret i dag och upptäcka att det snöade. Det är tillräckligt kallt som det är här i Halmstad, jag vill inte ha snö och ännu mer kyla. Men som vanligt är det ingen som lyssnar på mig, och jag får acceptera att det numera är vitt på marken.




Beviset

Jag ville bara visa för er att jag faktiskt äter annat än hamburgare och kebab nu när jag är i Halmstad. Jag vet ju att det finns de som har tvivlat, men det här ska väl förhoppningsvis få tyst på er.


Vad hände sen?

Det kom självklart en fortsättning. Vi fick veta att de skulle skicka en flygplansdel från Arlanda, vilket skulle ta en timme, för att sedan laga planet. De trodde att de skulle kunna vara klara vid 16- tiden, men kunde inte ge något klart besked. Och tiden spelade egentligen inte så himla stor roll, allt jag inte ville var att sitta i det där sketna lilla planet som precis blivit lagat och inte provkört efteråt.

Vi fick ett alternativ. Åka med planet som skulle gå till Ängelholm. Jag åkte till Ängelholm, och tack och lov var det med ett riktigt plan. Fortfarande med propellrar, men betydligt större och med två flygvärdinnor som gick runt med en vagn och sålde mat och dryck. Betudligt trevligare sätt att resa på. Även om det skakade rejält när vi gick ner för landning, och jag trodde att jag skulle spy.

Från Ängelholm blev det taxi till Halmstad, vilket flygbolaget betalade. Också det ganska så bekvämt. Var framme kl 15:15 på dagen, typ fem timmar försenad. Men jag slapp ju åka ett pyttelitet propellerplan, som dessutom var trasigt, och jag kan ju skryta med att jag faktiskt har varit i Skåne (om än bara i typ en halvtimme) och att jag har sett havet (inte mycket det heller, men lite vatten såg jag från vägen).


En text från en flygplats om Flygresan from Hell

Ibland undrar jag om det finns någon som har mer otur än vad jag har. Nu är det ett sådant tillfälle. Jag är flygrädd. Inte så att jag absolut inte kan flyga, men jag tycker att starten är jävligt obehaglig. Vanligtvis sitter jag med tårar i ögonen, och de försvinner inte förrän planet är uppe i luften och jag märker att allting har gått bra.


Nu sitter jag på Bromma flygplats och ska åka ner till Halmstad, för andra måndagen i rad. Ännu en gång är det ett litet skitplan jag ska åka, det rymmer inte ens tjugo personer. Och storleken på planet är extremt avgörande för min flygrädsla. Ju mindre desto läskigare, det säger sig självt.


Men i dag verkar det vara min otursdag. Allting gick bra, tills det var fyrtio minuter kvar till boarding. Då ropades det ut i högtalarna att planet till Halmstad var försenat med femtio minuter. Bara det är illa. Men när vi väl kom på planet, och de startade det, fortsatte eländet. Tydligen gick inte vänster motor igång. Medans vi satt där och väntade på besked kom tårarna. Jag är för fan flygrädd!


Till slut fick vi kliva av planet, och gå tillbaka in i avgångshallen. Jag har ingen aning om när vi kommer att komma iväg, men vi förväntas få ytterligare besked om ca fyrtio minuter. Det här är inte bra för min flygrädsla. Inte bra alls. Jag är inte i upplösningstillstånd, men tårarna ligger där och bränner precis bakom ögonlocken. Helst vill jag bara ligga hemma i min säng och gråta tills ögonen är alldeles uttorkade och svider.


Varför händer detta mig? Vad har jag gjort för ont för att förtjäna detta? Först nackspärr så att det heter duga, och nu det här. Karma? God, I hope not. Jag funderar starkt på att skita i att flyga, ringa min chef och fråga om det är ok att ta tåget istället. Det borde väl inte vara för mycket begärt?


Det måste vara fel

Mina två väskor (tre egentligen om man räknar med handväskan) vägde enligt flygplatsens våg 27 kg. Eh... Va? Enligt mina beräkningar, som man egentligen inte alls ska lita på någonstans då de bara är uppskattningar och ögonmått, så kan de ju inte väga mer än typ 12 kg tillsammans.

Dagens läxa: Lita inte på flygplatsens våg. Fatta hur mycket jag hade vägt om jag ställde mig på den.


Darkness

Jag har haft en helvetesdag, och den började mitt i natten. Det borde vara olagligt för flygplan att åka tidigare än kl 10:00 på förmiddagen. Jag tycker INTE att det är roligt att gå hemifrån kl 06:10. Då är det mörkt och kallt ute, och sådana förhållanden är jag inte något fan av.


En plan

Jag har lyckats släpa mig upp ur min varma gosiga säng, och har förflyttat mig till soffan. Här försöker jag nu samla kraft för att orka göra mig i ordning och packa ner de sista sakerna i min resväska. Om lite mindre än en timme måste jag gå hemifrån. Det känns inte lockande någonstans. Detär säkert svinkallt ute.

När jag väl kommer ut till Bromma flygplats tänker jag köpa en macka och försöka att inte vara flygrädd. För kl 8:20 går det där lilla leksaksflygplanet, och den här gången vill jag inte gråta. Däremot ska jag försöka sova lite. Annars vet jag inte om jag orkar en hel dag på lagret.

Så ser mina närmsta timmar ut. Mer spännande än så blir det inte.



RSS 2.0