Ännu en löprunda

 
Tidigare under kvällen gav jag mig ut på veckans sista joggingtur. Tog mig runt på relativt lätta ben, och det var inte alls så jobbigt som det brukar vara. Kanske börjar resultaten smyga sig på nu. Äntligen!
 
Veckans resultat är alltså:
 
Planerade rundor: 3
Utförda rundor: 3
 
Bra jobbat.
 
 

Glasögonorm

 
Testade ett par glajjor igår. Och blev förvånad över att jag inte såg helt tappad ut. Det är de första glasögonen jag någonsin provat som jag faktiskt passar i. Kanske kan va nåt?
 
 

Lördagen

Igår svängde vi förbi Skärholmens centrum, där jag lyckades fynda massa kläder på Oasis rea. Borde egentligen inte shoppa mer, då det blivit en hel del sånt på sistone, men nu fick det bli så. Vi passade även på att fika, vilket jag också borde skära ner på.
 
 
Alex mamma har fyllt år, så efter shoppingturen åkte vi dit och åt middag och såg fotboll.
 
Sedan åkte vi in till stan och mötte upp några vänner på Akkurat. Tack och lov fick jag inte i mig mer än fyra öl, så jag har mått rätt bra idag.
 
 
 

Spring i benen

 
Jag började denna lördag med en joggingrunda som jag fick kämpa för att ta mig igenom.
 
Har satt upp ett mål. Ut och springa tolv gånger innan min semester. Det är fullt rimligt. Status just nu: Har klarat av fyra rundor, åtta stycken kvar. Jag har tre veckor på mig. Det borde jag klara av.
 
 

Carl Philip och Sofia

 
Kungligt bröllop 2015! Äntligen! Jag kommer att sitta bänkad framför tv:n.
 
 

Sprutor

 
Det där med sprutor är verkligen inte min grej. Men att vaccinera sig är ju oftast bra och nödvändigt (Bortsett från svininfluensavaccinet, som mest ledde till narkolepsi för massa människor. Bra beslut att jag avstod från det.), så i dag släpade jag mig iväg till Cityakuten för att få min tredje Twinrixspruta mot hepatit.
 
Passade även på att fylla på med en dos mot stelkramp och kikhosta. Det var tydligen dags för det, och eftersom jag reser utomlands flera gånger om året kändes det värt att betala ytterligare 345 kronor för att bli stucken i andra armen också. Jo. De stack en spruta i vardera arm. Och ja. Det gjorde ont i båda armarna. Thank God att jag inte behöver göra det igen inom de närmsta tjugo åren!
 
Det kan för övrigt vara bra att vara medveten om att alla som går och vaccinerar sig inte hanterar sprutorna så bra som jag gjorde i dag. En tjej i yngre tonåren svimmade och började krampa i väntrummet strax innan det var min tur. Om mitt hjärta bultade extra snabbt och nålen kändes som att den var tre gånger så stor som den egentligen var efter det? Jo tack. Jävligt kul att gå in och bli stucken efter en sån incident.
 
 

Malta

Här kommer ett gäng bilder från Malta.
 
 
 

Tre kilometer

 
Jag avslutar den här veckan med ännu en joggingtur. Tre kilometer som kändes betydligt trevligare än vad de gjorde igår. Med det inte sagt att det var särskilt trevligt förrän det var slut. Putsade dessutom gårdagens tid med 30 sekunder. Tummen upp på det!
 
 

Midsommarafton

 
Min Midsommarafton blev kanske inte helt som jag hade önskat, men omständigheter gjorde att det fick bli ett lugnt firande. Jag och Alex tog oss till närmsta Midsommarfirande där det fanns midsommarstång och dans. Inte för att vi deltog särskilt mycket, vi satt mest på ett berg i utkanten och drack öl och tittade på. Det var dock lite för kallt ute för att vara trevligt någon längre stund, så efter att ha tryckt i oss varsin korv med bröd åkte vi hem igen.
 
 
Vår Midsommarmiddag bestod av en rejäl köttbit, diverse grönsaker och sås. Mycket sås. Till dessert gjorde jag en rabarberpaj, mycket lyckat.
 
Och sedan var Midsommarafton 2014 över.
 
 
 

Midsommardagsjoggen

 
Jag inledde dagen med en Midsommardagsjogg. Tre kilometer, som vanligt. Det var dock nio dagar sedan sist, då jag varit sjuk, och det kändes vansinnigt segt i benen. Försökte peppa mig själv med bra musik, men det hjälpte bara litegrann. Så någon angenäm runda var det inte, men jag är glad att jag inte bangade.
 
 

When All Is Said And Done

 
 
 

Frukost på Hilton

Det bästa med att bo på hotell är frukosten. Speciellt på finare hotell, där det tillagas omeletter och pannkakor på beställning. Frukosten på Hilton var inget undantag, den var riktigt bra och det fanns något för alla.
 
 
 

Ring Ring

 
Jag följer Abba The Museum på Facebook, och i dag la de upp det här inlägget.
 
Jag är SÅ. SJUKT. JÄVLA. AVIS. Jag vill ju också!
 
 

Hilton på Malta

Det var Alex som bokade Malta- resan, och han hade snöat in på ett visst hotell. När han väl skulle boka fanns det dock inte lediga rum alla nätter vi behövde, så därför bokade han in oss på ett annat hotell de första fyra nätterna.
 
Så. Först bodde vi på Hilton. Så här såg vårt hotellrum ut där.
 
 
 

Sommarfest

Igår hade vi sommarfest på jobbet. Vi var i det nya lunchrummet, där det dukades upp buffé med tillhörande dessertbord. Åt alldeles för mycket tårta, men det kändes väldigt viktigt att jag smakade på alla tre varianter.
 
När maten dukats undan blev det dans. De hade hyrt in en DJ (som vanligtvis spelar på stans bästa uteställe Golden Hits), och han spelade en bra blandning av låtar. Klockan 23 var det dags att lämna jobbet, och vissa fortsatte vidare ut i natten. Själv åkte jag hem. Fick skjuts av en kollega som bor åt samma håll, och det kändes dumt att inte nappa på hennes erbjudande om skjuts.
 
Årets sommarfest blev väldigt lyckad, och jag tror att det var många som var glada att det inte slutade som förra året, då det blev lite för mycket alkohol för somliga.
 
 
 

Torsdagsjoggen

 
Ännu en trekilometersrunda avklarad. Hade ju egentligen planerat att springa nästan varje dag den här veckan, men så har det inte blivit (kanske inte helt otippat när man tänker efter...)(skyller på andra säsongen av Orange is the new black). Känns dock skönt att jag trots allt kan bocka av två löparrundor, vilket borde vara minimum på en vecka. Och ännu en borde jag kunna klämma in.
 
 

En helg i Göteborg

 
Jag och Alex tillbringade helgen i Göteborg. Som jag älskar den staden. Alex hade inte varit där tidigare, så det var kul att få visa honom Sveriges näst största stad.
 
Vi tog tåget ner på fredag förmiddag, och tyvärr följde inte det fina vädret från Stockholm med oss. I Götet regnade det, och det var omöjligt att försöka undvika att bli blöt. Så vi åt lunch, fikade och gick på bio. Tack och lov hade regnet slutat falla lagom till att bion var klar, så vi tog oss en liten promenad längs Avenyn.
 
 
Vi bodde på Radisson vid Drottningtorget. Perfekt läge när man anländer till staden med tåg.
 
 
På lördagen sken solen, precis som den ska göra på västkusten, och då passade vi (liksom resten av alla som befann sig i staden den helgen) på att gå på Liseberg. Den enda smolken i bägaren var de evighetslånga köerna, vilket resulterade i att vi bara hann åka fem attraktioner (däribland Flume Ride, som lämnade oss genomblöta). I övrigt var det ett trevligt tivolibesök.
 
 
På lördagkvällen var det dags för helgens höjdpunkt. Håkan Hellströms konsert på Ullevi. Utsålt till sista plats, och nytt publikrekord för en konsert i Norden. Sjukt mäktigt. Och jag är glad över att äntligen ha sett Håkan spela i sin hemstad. Det har jag drömt om länge.
 
 
På söndagen promenerade vi runt i Haga innan det var dags att åka tillbaka till Stockholm. En fika hanns också med på café Husaren. Vi valde dock bort deras enorma kanelbullar (bra beslut).
 
 
Och sedan väntade en tre timmar lång tågfärd hem till Hufvudstaden igen. Men jag hoppas att jag kommer tillbaka till Göteborg snart. Och att regnet då håller sig borta under hela vistelsen.
 
 
 

Att komma igång med träningen

 
Jag har varit väldigt dålig på det där med träning de senaste månaderna. Det har, med i stort sett bara ett undantag, inte blivit någon träning överhuvudtaget, trots att jag ofta har tänkt att jag ska sätta igång. Men det är ju ibland en hel ocean mellan att tänka tanken till att faktiskt utföra den. Och komma på bra undanflykter och ursäkter- det är jag bra på.
 
Men så i dag fick jag nog. Inga undanflykter kunde överrösta känslan av att jag MÅSTE träna. Så det var bara att snöra på sig löparskorna och ge mig ut på en runda. Tre kilometer sprang jag. Jag dog inte. Det verkar ju lovande inför framtiden.
 
 

Torsdagsmiddag med vänner

 
Det har varit långhelg, och den har varit fullspäckad från start till slut.
 
I torsdags kväll hade vi vänner över på middag. Det blev lite stressigt eftersom att det var vanlig arbetsdag, och jag hade planerat att laga trerätters. Tiden räckte inte riktigt till så bra som jag hade hoppats, men det blev ju mat till slut i alla fall. Och det var en väldigt trevlig kväll med fina vänner.
 
 
Förrätt: Kokta rödbetor på en bädd av spenat. Lite balsamico, fetaost och pinjenötter fick toppa det hela.
 
Lyckades dock på något sätt få till en mindre explosion i kastrullen när jag kokade rödbetorna, och hela kaklet bakom blev färgat rött. Det såg ut som om ett mord hade begåtts i köket. Misstänker att jag kan ha uppfunnit ett vapen farligare än atombomben.
 
 
Huvudrätt: Fläkytterfilégryta med ris och sallad.
 
Den kändes som ett säkert kort, och även om såsen skar sig lite var det inget fel på smaken. Smarrigt! Men man behöver tydligen inte göra gryta på fyra fläskytterfiléer när man är åtta personer. Det blir väääldigt mycket mat över då. Tips!
 
 
Dessert: Chokladbollscheesecake.
 
Har velat göra denna under en väldigt lång tid, men inte haft någon anledning. Men nu så. Och vilken succé! Galet god! Smakade verkligen som chokladbollar. Ska slänga upp receptet här när jag har tid.
 
 

Nya skor

 
Innan vi åkte på semester köpte jag ett par nya skor.
 
299 kronor istället för 699 kronor. Värsta bra kapet! I synnerhet som att jag letat efter något liknande, men inte velat betala de dyra pengar som de kostat.
 
 

Cathrines överraskningsfest

Cathrine har ju fyllt 30 år, och igår hade hon bjudit in till lite firande. Hon trodde att jag och Alex fortfarande var på Malta och därmed inte skulle kunna närvara. Hon trodde också att det skulle bli en lite mindre tillställning, med bara de närmaste. Vad hon inte visste var att hennes man hade bjudit betydligt fler människor, för att hon skulle bli rejält firad.
 
Så kl 17 igår tågade jag, Alex och ett tjugotal andra av hennes vänner fram och sjöng Ja må hon leva nedanför hennes balkong. Hon hade inte anat någonting, och blev vansinnigt överraskad. Sedan åt vi god mat, kakor i mängder och hade trevligt till midnatt, då jag och Alex inte orkade festa mer. Misstänker dock att kalaset fortsatte in på småtimmarna.
 
Sjukt lyckat! Tyvärr fastnade jag inte på bild, så ni får nöja er med andra motiv.
 
 
 

Borta bra, hemma bäst

 
Den senaste veckans tystnad här på bloggen berodde på att jag och Alex befann oss på Malta (de uteblivna inläggen från veckan innan det berodde på att jag inte hade något kul att dela med mig av). Nu är vi dock hemma igen, lite lätt besvikna över att sommarvädret som rådde i Stockholm under hela veckan verkar ha försvunnit bort igen. Trist.
 
 

RSS 2.0