Edward, Bella och Jacob



Mitt lilla Twilight- maraton igår slog väl ut - jag höll mig vaken under båda filmerna, och var inte ens i närheten av att somna. Men hur lyder då min dom, då det var första ågngen jag såg dem?

Mina förväntningar var ju inte så höga, då jag haft alldeles för mycket fördomar kring hela Twilight- fenomenet. Och efter att ha sett filmerna har min bild delvis förändrats. Båda filmerna var mycket bättre än vad jag trodde att de skulle vara, i synnerhet ettan. Tvåan gick lite mer på tomgång, och kändes som en transportsträcka inför nästkommande del, som går på bio just nu.

Jag har alltid tyckt att Kristen Stewart ser konstant drogad ut, men när jag såg henne i rörlig bild blev det bättre. Då såg hon faktiskt levande ut. Men hennes rollfigur är en dum liten flicka. Störst av allt är kärleken, och jag vet vad som händer när man drabbas av den, men hon beter sig extremt omoget i vissa situationer. Jaga kickar för att få se Edward. Det blev lite löjligt.

Vad gäller Robert Pattinson har jag aldrig förstått grejen. Alla tjejer som trånar efter honom, och tycker att han är Guds gåva till just dem. På alla bilder jag har sett av honom (och det är några stycken, då jag älskar att läsa om Hollywoodskvaller) har han nästan sett ut som en slusk. Det har inte varit något ögongodis för fem öre. Men efter att ha sett Twilight- filmerna kan jag nu halvt ge med mig. I rollen som Edward Cullen har han sin charm, men det beror enbart på det vita sminket, de brinnande ögonen och den dystra uppsynen.

Något som stör mig är hela den kyska stämningen som ligger som ett tjockt täcke över filmen. Om Edward hånglar för mycket med Bella kan inte kanske inte kontrollera sig, utan vill hellre suga hennes blod. Lägg ner, säger jag. Har för mig att författaren till böckerna är extremt kristen? Då förstår jag varför det itne finns några sexuella undertoner överhuvudtaget. Det känns som en moralpredikan, och jag blir så trött på sådan skit.

Vad gäller Taylor Lautners rollfigur, så gillar jag Jacob. Han är lite försynt, men otroligt snäll och gullig. But what's up with his hair innan han förvandlas till en varulv? Jag höll på att smälla av. Tur att killen fick ta sig ett besök till frisören i mitten av andra filmen. Mycket bättre.
Däremot är jag inte särskilt förtjust i varulvarna. Med en sådan budget som New Moon garanterat hade, förstår jag inte hur i helskotta man kunde misslyckas så brutalt med att göra snygga vargar i datorn. De är hemskt fula, och förstör helhetsintrycket mer än vad de hade kunnat göra om man varit lite mer noggrann.

Jag är, som sagt, inte helt omvänd och nu ett fanatiskt fan av filmerna. Men jag är väldigt positivt överraskad, och tycker ändå att de var bra. Kul också att det var så många skådespelare man kände igen från andra filmer och tv- serier. Det var oväntat. 
Nu har det varit mestadels negativa intryck som har listats i det här inlägget. Men. Det är faktiskt många bitar som inte räcker hela vägen fram för att vara en skitbra story. Och andra filmen var svagare. Dock är det bra underhållning för stunden. Vad gäller fortsättningen kommer jag garanterat att se den också, men inte på bio. Det får vänta tills det blir dags för ett dvd- släpp.

Och nej. Jag kommer inte att stå längst fram på nästa Twilight- event och skrika mig hes. För den där hysterin som råder kring detta fenomen förstår jag mig fortfarande inte på. På tok för överdrivet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0