Tjurfäktning



Det glädjer mig att de som bestämmer i Katalonien i Spanien äntligen har tagit sina förnuft till fånga, och nu röstat igenom ett förbud mot tjurfäktning i regionen. Det är inte en dag för tidigt. Tjurfäktning är förlegat och barbariskt, och jag förvånas över att det finns så många människor som inte anser detta vara djurplågeri. Det övergår mitt förstånd hur man kan tycka att det är ett nöje att se tjurar långsamt plågas till döds på dessa arenor. Och att det sedan finns små barn som arbetar som matadorer, det är rena vansinnet.

På ett sätt kan jag förstå människor som sätter sig emot detta förbud. Tjurfäktning är en tradition i Spanien, och människor vill ogärna ändra på sådant som är kulturellt betingat. Men när man inte ser tjurfäktning för vad det egentligen är, då blir jag mörkrädd. Skulle någon få för sig att sticka spjut i spanska hundar för nöjes skull, så skulle förmodligen befolkningen rasa. Men att sticka spjut i tjurar av samma anledning, det har man gjort i alla tider och därför anses det vara ok. Det äcklar mig. Det är en, av det spanska folket, accepterad form av djurplågeri. Ingenting annat. (Självfallet är inte alla spanjorer för tjurfäktning, men jag drar alla över en kam här då det är lagligt i landet.)

Denna lag kommer dock inte att börja gälla förrän 2012, och många tjurar kommer att få sätta livet till innan dess. Och lagen gäller inte i hela Spanien. Men ju fler regioner som förbjuder denna vidriga nöjesform, desto större press läggs förhoppningsvis på resterande regioner att också de införa ett förbud. Och alla steg framåt är bra och välkomna, oavsett hur stora eller små de än må vara. För tjurfäktning måste utrotas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0