Eurovision 2011- en första åsikt

  VS  

Det är Eurovisionvecka, vilket ställer till det lite när det kommer till alla andra program som jag vanligtvis följer under en normal vecka. Igår var det Desperate Housewives som fick stryka på foten, till mitt stora förtret. Men för vad? Det kan ha varit en av de skräpigaste Eurovision- tävlingarna jag någonsin sett, 90- talet inräknat.



Att norska Stella inte gick vidare är inget anant än en ren skandal. Jag har visserligen inte varit något stort fan av den låten, och sågat den ganska rejält, men i den här deltävlingen stod den helt klart ut och var med på min topp 5- lista. Med det inte sagt att det var för att den var bra. Men den var ljusår bättre än många andra bidrag.



Som den här, till exempel. Jag ville låna den där boxhandsken som stod på scenen och banka lite vett i den stackars tjejen.



Och Portugal ska vi inte prata om. Jävla pajasar. Man får väl vara glad att den europeiska befolkningen för en gångs skull inte röstade vidare ett sådant skitnummer.



Grekland bjöd på den sämsta rap jag någonsin hört, varvat med skönsång från en tvålfager ung man. Att de gick vidare är för mig en gåta, och jag önskar att de hade kunnat lämna sin plats till någon som förtjänade den bättre.



Vad gäller Georgien är jag fortfarande ett stort frågetecken. Vad fan hände? Hur i helskotta kunde detta hemska bidrag gå vidare? Det är sånt som gör en mörkrädd.



Men det finns ljusglimtar också. Jag har inte alltid varit så snäll mot Paradise Oskar, men han har faktiskt en bra låt. Och framför allt- en låt som fastnar. Den sticker ut i all sin enkelhet, och det är precis vad som behövs. Jag gillar'n.



Ungern är överraskande nog en av mina stora favoriter. Tjejen kan sjunga, och låten är bra. Det är så här en Eurovisionlåt ska låta. Allt annat än karaoke och falsksång. Men jag tror bestämt att de får fila lite på stylingen till lördagens final. Smink och hår var inte någon höjdare igår.



Även Schweiz bidrag föll mig på läppen i år, och jag är vansinnigt nöjd över att det gick vidare. Ibland överraskar de som röstar.

Det ska bli vansinnigt spännande att se den andra semifinalen på torsdag. Jag vet inte om man ska våga hoppas på att Eric Saade kan ta sig vidare, men jag vill så gärna tro att vi har en chans. För jag gillar hans låt, och framför allt hans nummer. Det är rivigt och eget- precis vad som krävs i Eurovisionsammanhang. Det är bara att hålla en tumme för att Europa håller med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0