Danskväll på Mälarsalen

 
Har ju helt glömt bort att berätta om lördagens danskväll!
 
Det var julavslutning på Mälarsalen, och eftersom jag och Helene nu gått två buggkurser där tänkte vi att det kunde vara kul att gå på åtminstone en danskväll som de anordnar. Och att gå ut och dansa sällskapsdans skiljer sig ganska markant från att gå ut och dansa på nattklubb.
 
Alla är nyktra, som mest har folk ett eller ett par glas alkoholhaltig dryck innanför västen. Annars dricker man vatten. Mycket vatten.
Ett dansband står för underhållningen. I lördags spelade Blender, som är ett ungt dansband och därmed drar till sig lite yngre publik. De var riktigt duktiga!
En dans består av två låtar. Och bandet spelar alltid två snabba bugglåtar, och sedan två långsammare låtar (den som är skillad kan här välja att dansa foxtrot, själv gled jag mest runt och försökte hänga med i stegen när karlarna förde), och sedan börjar de om med de snabba låtarna igen.
När man dansar ska man hela tiden röra sig lite mot vänster, så att man rör sig runt i en stor ring. Detta kallas för dansriktning.
Det är trångt på dansgolvet, så mannen måste tänkte på att snura iväg tjejen i dansriktningen, och inte mot dansriktningen- för snurrar hon åt det hållet kommer hon att krocka med andra.
Blir man uppbjuden bör man tacka ja. Att nobba någon är lite oartigt. Så uppfattade åtminstone jag det.
 
Det var lite nervöst till en början, och jag kände mig vansinnigt osäker ute på dansgolvet. Speciellt i de långsamma danserna. Några av de karlar jag dansade med då förde mgi runt i foxtrot (som jag inte kan alls) medans andra bara förde mig runt i takt till musiken, vilket var betydligt enklare att hänga med i.
 
Buggen gick bättre, även om jag var lite besviken över att väldigt få av de snurrarna vi lärt oss på kursen dök upp. Jag utsattes istället för massa snurrar och turer som jag aldrig har utfört tidigare, vilket gjorde dansen aningens mer komplicerad än vad den kanske borde ha varit. Och det där med "tryck och drag" var det inte många som var så noga med.
 
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det var en kul upplevelse, men att jag kanske inte kommer att börja hänga på sådana dansställen framöver. För det var inte riktigt min grej att få en främmande mans svett utsmetat över håret på högra delen av mitt huvud, eller att dansa med en liten man från gnällbältet som försöker ragga på mig, eller att en främmande man sticker in sitt ben mellan mina ben i ett försök att lyckas föra mig åt det håll jag ska i en foxtrot. Det var så himla mer intimt än vad jag trodde att det skulle vara.
 
Men det var å andra sidan vansinnigt kul att bara stå i ett hörn och titta på folk. Det kanske jag ska göra igen?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0