Broccolisoppa



Dagens middag blev broccolisoppa, och det hände ett litet (eller snarare supermegagigantiskt) missöde när jag lagade den. När det var dags att mixa den sprutade det kokhet soppa över halva köket- och mig. Min stackars handled är nu alldeles röd och det gör galet ont. Lär väl få en fräsig blåsa också. Åh, så jäkla onödigt! Tur att jag har en fin pojkvän som hjälpte mig att städa upp eländet. Och soppan blev till slut rätt god.

Note to self: Mixa inte soppa i mixern utan med mixerstav.


Broccolisoppa
(2 portioner)

1/3 purjolök
1 broccolistånd
1 vitlöksklyfta
6 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
salt och vitpeppar

Strimla purjolöken och bryt broccolin i små buketter. Skala och finhacka vitlöken. Lägg broccoli, purjolök och vitlök i en kastrull och fyll på med buljongen. Koka under lock i 15- 20 minuter. Mixa sedan soppan med mixerstav. Tillsätt grädde och låt koka i 5 minuter. Smaka sedan av med salt och peppar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0