Att vara med henne...



I julklapp fick jag Alex Schulmans bok Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött. Jag läser regelbundet hans blogg, och gillar hans skriftspråk, så förväntningarna var högt ställda. Boken handlar om tiden efter att hans äktenskap med Katrin Zytomierska kraschade och hur han träffade sin nuvarande fru Amanda. Man får följa honom genom hans personliga skilsmässohelvete fram till det att hans lilla dotter Charlie föds.

Det känns stundtals nästan lite fult att läsa den här boken. Som att man smygläser någons privata dagbok. Jag fattade genast sympati för den knäckta Alex Schulman som dövar sina sorger med alkohol och dekadens. Hans fascination över den vackra Amanda Widell och hans försök att förtvivlat imponera på henne fick mig att ömsom skratta och ömsom vilja ta honom i min famn och säga att allt kommer att ordna sig. Alex Schulman har skrivit en fantastisk liten bok om kärleken till Amanda, och den påminner mig om att kärleken faktiskt är det finaste vi har.

Det enda jag irriterar mig på är egentligen att Amanda dricker vin när hon är gravid, och att hon i en av bokens dialoger även utbrister att hon hört att man inte ska göra det när man är just gravid. Det spelar ingen roll om hon bara läppjar på glaset, sådant borde man kunna hålla sig ifrån helt kan jag tycka. I synnerhet nu när den senaste forskningen visar på att det inte krävs så mycket alkohol för att risken för missfall ska öka dramatiskt. Vi får hoppas att Amanda tänker på det när det är dags att avla barn nummer två.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0