Kesoplättar

Jag har köpt en bok med LCHF- recept, och tänkte att jag skulle ge mig i kast med ett sådant i dag. Kesoplättar med hallon. Det kändes ganska lätt och smidigt, det enda kruxet borde väl vara att separera äggula från äggvita. Men det momentet klarade jag med glans. Det var när de små plättarna skulle gräddas som det gick fel... Brutalt fel.



Så här fina var plättarna i boken.



Och så här såg de ut på min tallrik...

Tror att det första felet var att jag inte använde mig av en riktig plättlagg. Att grädda dem i vanlig stekpanna var uppenbarligen Mission Impossible. Men även om konsistensen var lite tvivelaktig så smakade de i alla fall bra. Så jag dunkar in receptet, så kan ni ju se om ni har bättre tur än vad jag hade.

Kesoplättar

2 ägg
250 gram naturell keso
1 matsked fiberhusk
lite salt
smör att steka i

Dela äggvitorna från gulorna. Vispa vitan hårt. Blanda keso, fiberhusk och salt med äggulorna. Rör försiktigt ihop kesosmeten med äggvitan. Hetta upp en plättlagg (inte stekpanna...) med smör och grädda plättarna några minuter per sida. Servera med lämpligt tillbehör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0