Contagion



För några veckor sedan såg jag Contagion, vilket jag helt har glömt att dela med mig av.

Contagion är en film i tiden, med tanke på de senaste årens larm om både fågelinfluensa och svininfluensa. Här får vi följa en pandemi från början, från de första utbrotten och sedan hur smittan sprider sig och tar allt fler liv. Jakten på ett vaccin blir alltmer desperat och det tar inte lång tid innan samhället kollapsar och panik utbryter på gatorna. 

Lider man redan en släng av bacillskräck ska man akta sig för att se den här filmen. Själv går jag efter devisen att lite skit rensar magen, men efter att ha sett Contagion kunde jag inte hålla i stången på tunnelbanan eller trycka på knappen på bussen på en vecka. Även om jag egentligen redan visste om det, så var det en liten ringklocka att på det här sättet få se hur sådana virus sprids och hur lätt det är att man exponeras för dem. Det går inte att värja sig.

Det är en intressant film om man ser till händelseförloppet av virusets spridning, men i övrigt är jag rätt glad över att jag aldrig såg den på bio. Det blev lite rörigt med alla olika historier som man fick följa, och jag fattade inte några direkta sympatier med någon (även om det självklart var tråkigt att somliga dog). Och att inte bry sig om vad som händer karaktärerna är inget bra betyg. Intressant men rörig och det lyfter aldrig, det blir min dom.

Betyg: 2 av 5.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0